Je kan beter gewoon les nemen bij een kiteschool. Dit om 2 redenen.
A Dat iemand kan kiten betekend niet dat hij ook een goede instructeur is.
B je kan beter de spullen van een kiteschool slopen dan die van je neef
C bij een kiteschool ben je verzekerd voor de schade die je aanricht. Bij je neven niet. (althans, het lijkt me niet dat je de schade moet vergoeden).
Dat je op land kan vliegeren en kan snowboarden zal wel 1/6 schelen.
Het is wat anders dan gesleept worden of een piste af glijden.
Gewoon lessen, en koop vooral geen oude troep.
Voor ongeveer 1000-1200 euro zou je een goede gear moeten hebben ( wetsuit, trapeze, board, kite+bar). Lessen kost je 40 a 80 euro.
Wees niet zo eigenwijs als ik was... No hard feelings, maar als je niet aan goede gear kan komen zou je er niet aan moeten beginnen (of door moeten sparen).
Ik weet niet hoe het in Nederland gebeurt, maar in België hebben we een verzekering die de meesten als "familiale verzekering" kennen, dit houd in dat als je per ongeluk anderen (vrienden, familie of vreemden) schade berokkend en in theorie zou je een beschadigde kite hier ook mee kunnen laten vergoeden. Wat de voorwaarden en dergelijke zijn om vergoed te kunnen worden weet ik niet, maar in principe is het een mogelijkheid.
Ik kan weinig zeggen over andere zaken omdat ik net als MartijnV aan de start sta van deze hobby, ik heb welliswaar wel al een en ander van materiaal liggen en moet nog wat kleinigheidjes bij elkaar kopen om tegen het les seizoen goed van start te kunnen gaan. Ik neem aan dat een wetsuit van Decathlon geen slechte keuze is als beginnend kiter? Kost wat minder dan het professionele materiaal, maar zal wel voldoen, dan ben je voor zo'n 80€ gesteld voor een volledig wetsuit en een zomersuit kost iets van een 20€, beiden van het huismerk Tribord, daarnaast zou ik nog een kiteleash moeten hebben, wil niet dat de kite er zonder mij vandoor gaat.
Later kan er nog een tweede kite aangekocht worden.
Een kitedraagtas kan je ook bij Decathlon vinden aangezien ze ok wakeboard materiaal verkopen, maar op zich kosten draagtassen ook weer twee keer niets op ebay.