wel de maatschappij waar ik meestal mee vlieg KLM en Air France, hebben me nog nooit bij laten betalen. ik moet wel zeggen dat de afmetingeng en het gewicht altijd binnen de maten zijn. kan me voorstellen dat low budget airlines moelijker doen. in ieder geval het werkt voor mij tot nu toe. op het moment ben ik lekker aan het kitesurfen in Vietnam.
Het hangt er dan ook nog van af met welk bagage concept je vliegt, je hebt bij KLM (en vermoedelijk bij andere maatschappijen van NWA groep) het gewichtsconcept en het stuksconcept. Als jij ze wijs maakt dat het om golf materiaal gaat, dan reis jij met gewichtsconcept, maar reis je op basis van stuksconcept, dan geld de regel van de 158cm (L+B+H). Als je reist onder gewichtsconcept betaal je op zichzelf al meer voor je reis dan het stuksconcept.
Uit ervaring, niet met kitemateriaal, moet je als je onder stuksconcept vliegt 150€
per vlucht betalen, hiermee bedoel ik van vertrek tot je bestemming en overstappen tellen niet mee, dat maakt dat als je terug naar huis reist, dat je 300€ betaald hebt om je kitespullen (of overbagage, of je hond, ...) heen en weer op reis genomen te hebben.