Advies gevraagd kite maat

KiterHans

November 24, 2009, 16:49:56
edit2Rapporteer  
Beste mede kiters,

Buiten ziet er lekker uit om eens lekker los te gaan,  maar helaas ik zit met een Best waroo 11 en das een beetje te groot voor deze wind. Nu kan ik een Best 2010 7m kopen maar ik twijfel of deze niet te klein is. Ben 1.84m lang en weeg 83 kg. heb een board north dragon 136/39. Kan inmiddels hoogte lopen. Graag jullie advies of deze kite mij laat varen. alvast bedankt
DM2008

Antwoord #1 November 24, 2009, 16:57:08
edit2Rapporteer  
Ik zit ongeveer op hetzelfde niveau als jij, ben 183 en 84kg.

Ik heb afgelopen zondag 3,5 uur heerlijk gekite met een 7m kite, de Bandit Dos in mijn geval.

Ik ken de Waroo 2010 niet, maar 7m is een prima kite voor boven de 20-23 (afh. van model) knopen met jouw gewicht.
Idefixe

Antwoord #2 November 24, 2009, 17:04:42
edit2Rapporteer  
Besef jezelf goed dat het kitesurfen met de wind van de afgelopen dagen / deze tijd een heel andere sport wordt dan wanneer je lekker met je 11m op het water staat. Kleine vliegers zijn over het algemeen snelle duiveltjes en met een stuurfout zit zo'n ding echt razendsnel in een loop.
Als je een 2e vlieger naast je 11m wilt aanschaffen moet je voor jezelf eerst de vraag stellen tot welke wind je jouw huidige vlieger nog lekker kunt varen.
De 2e vlieger moet daar lekker op aansluiten. In je high-end varen ( en vooral starten en landen) vraagt veel kwaliteit van de rider!
de 7 meter zou (theoretisch gezien) wel aansluiten op je 11m.

Frank82

Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #3 November 24, 2009, 17:35:44
edit2Rapporteer  
Kitebuddy van mij heeft een 7m 2010 waroo en weegt 70kg met 128cm/39 board. Komt al weg met ongeveer 16-18kn. Met 80kg en groter board zit je met die 7m dus  wel goed. Die waroo heeft heel veel low-end.
KiterHans

Antwoord #4 November 24, 2009, 17:43:49
edit2Rapporteer  
Ok een 7 moet dus gaan. Met de 11 is het voor mij vanaf  22 knopen minder prettig varen dus vandaar een kleinere kite om dan verder te kunnen. Ga dus zeker (voorlopig) niet varen boven de 28 knopen.
Jeroen89

Antwoord #5 November 24, 2009, 17:50:41
edit2Rapporteer  
He mijn vriendin heb een Best kahoona 7,5. In deze periodes met veel wind vaar ik gewoon met haar kite, weeg 87 kilo en me boardje is 130X38. Kan hier prima mee varen en springen. En uiteindelijk wil je er neem ik aan toch een kite bij voor de ruigere dagen.
KiterHans

Antwoord #6 November 24, 2009, 18:01:00
edit2Rapporteer  

[/quote]
He mijn vriendin heb een Best kahoona 7,5. In deze periodes met veel wind vaar ik gewoon met haar kite, weeg 87 kilo en me boardje is 130X38. Kan hier prima mee varen en springen. En uiteindelijk wil je er neem ik aan toch een kite bij voor de ruigere dagen.

kan mijn wederhelft ook vragen of ze gaat kiten Smiley en inderdaad wil in de toekomst vaker kiten dus ook bij ruiger weer.
JB - On The Edge

Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #7 November 26, 2009, 00:07:15
edit2Rapporteer  
Ik zou adviseren:

Vaar  voorlopig met je 11 (van welk jaar??), ik heb dat bijna een jaar gedaan (2007) en je kan echt wel lang doorvaren, want de 11 is goed te depoweren. Alleen daar heb je wat meer ervaring voor nodig en die heb je nog niet.

Ik vond het veel prettiger om wat langer met de relatief rustige 11 te varen dan met de enorm snelle 7 (2009). Ik kan de 11 (nu 2009) tot 25 knopen (ex. vlagen) nog varen. Ik vond de 7 pas lekker met minstens 25 knopen, vond de low-end erg matig.

Ik heb zelf de 7 pas verkocht omdat het enorm beulen is als die kite lekker te varen is (dus ook hoge golven en veel vlagen) en ga er een 9 (2009) bij nemen. Die kan ik dan varen tot 30 knopen en pakken als het nog onder de 25 is.
Ik weeg 77 kg.

Ik praat hier dus wel over 2009, niet over 2010. Die 7 zal zeker nog wat beter zijn.
Maar toch: Denk dat je voorlopig gewoon beter niet kan varen als je de 11 niet kan houden, je board is ook vrij groot voor in harde wind (moeilijk remmen) en als je nog maar net hoogte kan lopen is het met harde wind en de bijkomende vlagen echt een heel stuk moeilijker varen. Ook met de winter in aantocht is dit niet de tijd om te gaan proberen te varen in harde wind. Keep it safe!
KiterHans

Antwoord #8 November 26, 2009, 17:33:04
edit2Rapporteer  
Ik zou adviseren:

Vaar  voorlopig met je 11 (van welk jaar??), ik heb dat bijna een jaar gedaan (2007) en je kan echt wel lang doorvaren, want de 11 is goed te depoweren. Alleen daar heb je wat meer ervaring voor nodig en die heb je nog niet.

Ik vond het veel prettiger om wat langer met de relatief rustige 11 te varen dan met de enorm snelle 7 (2009). Ik kan de 11 (nu 2009) tot 25 knopen (ex. vlagen) nog varen. Ik vond de 7 pas lekker met minstens 25 knopen, vond de low-end erg matig.

Ik heb zelf de 7 pas verkocht omdat het enorm beulen is als die kite lekker te varen is (dus ook hoge golven en veel vlagen) en ga er een 9 (2009) bij nemen. Die kan ik dan varen tot 30 knopen en pakken als het nog onder de 25 is.
Ik weeg 77 kg.

Ik praat hier dus wel over 2009, niet over 2010. Die 7 zal zeker nog wat beter zijn.
Maar toch: Denk dat je voorlopig gewoon beter niet kan varen als je de 11 niet kan houden, je board is ook vrij groot voor in harde wind (moeilijk remmen) en als je nog maar net hoogte kan lopen is het met harde wind en de bijkomende vlagen echt een heel stuk moeilijker varen. Ook met de winter in aantocht is dit niet de tijd om te gaan proberen te varen in harde wind. Keep it safe!

Bedankt, wat jij verteld klopt wel, heb nog eens goed na gedacht en wacht toch nog maar ff, misschien beter om naar een ander board te kijken en eerst beter leren varen. De kite is uit 2008.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.