telefoongesprek Natuur en Recreatieschap Grevelingen

gebruikersnaam

Geen avatar

Januari 20, 2010, 18:29:44
edit2Rapporteer  
Hi Guys,
Vandaag op persoonlijke titel contact gezocht om opheldering te krijgen over 'de aanzienlijke schade' die kitesurfers aanrichten op de Grevelingen. Lennert Langerak had vrij dus een naaste collega gesproken: een windsurfer. De schade zit m vooral in het verstoren van de vogels die naar het noorden trekken en op de Grevelingen uitrusten. Dit is een aanname die niet met harde cijfers of observaties is gestaafd. Verder is de persoon die deze stelling poneert van mening dat 'een enkele kitesurfer' deze schade al kan veroorzaken, waardoor een totaalverbod wenselijk is.

Dit is de grote denkfout.
Kitesurfen is de snelstgroeiende watersport. Inperking van de ruimte leidt dus automatisch tot nog grotere drukte op de bestaande spots, met alle gevaren van dien. De druk om 'rustigere, veiligere' spots te bezoeken zal logischerwijs toenemen. Bovendien zijn er altijd mensen die regels overtreden. Kijk maar in het verkeer. Die ene kitesurfer die ondanks het verbod toch daar het water op zal gaan, bestaat en zal de 'aanzienlijke schade' onbedoeld toch veroorzaken. Er zal een permanente bewaking van de Grevelingen moeten komen om dit te voorkomen en dat gebeurt niet.

Dit argument zou mijns inziens in de standaardbrief (die tot 1 februari nog gestuurd kan worden) moeten worden opgenomen, voorzien van het verzoek om in onderling overleg te komen tot een compromis. De medewerker gaf aan dat het huidige kitegebiedje niet echt bekend staat als the place to be voor de vogels. Er lijkt me dus echt wel iets te regelen.
xray

Antwoord #1 Januari 20, 2010, 18:44:31
edit2Rapporteer  
Het grootste probleem is dat we op de positite van beleidsmakers in Nederland milieufreaks hebben zitten. Die hebben alleen hun eigen belang...

Procentueel gaat het nergens over.
Reken maar eens hoeveel minuten/uren er in een jaar zitten en hoeveel minuten/uren er gebruik gemaakt wordt van dit soort spots. Vaak werken ze namelijk met een beperkt aantal richtingen.

Voor Hierden heb ik dit wel eens uitgerekend. Als ik daar 10x zou komen op jaarbasis dan is het veel. Gemiddeld vaar ik een uur of 4, 40 uur derhalve.
Dit is nog geen half procent van de tijd op jaarbasis (365x24).....

Alle redelijkheid is al lang ver te zoeken en er is zeker geen sprake van gelijkwaardigheid....
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #2 Januari 20, 2010, 18:55:19
edit2Rapporteer  
Het is natuur en recreatieschap. Dat is dus niet alleen natuur. Ik snap jouw frustratie goed, het gaat ook nergens over. Neemt niet weg dat we nu het nog kan een tegengeluid moeten laten horen. Toch?
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #3 Januari 20, 2010, 19:06:59
edit2Rapporteer  
Goeie actie, neem het even op met de NKV regiovertegenwoordiger van Zeeland, dat is Powered By North (André).
Idefixe

Antwoord #4 Januari 20, 2010, 19:59:31
edit2Rapporteer  
Wij ( NKV ) zijn er mee bezig!

Citaat
De schade zit m vooral in het verstoren van de vogels die naar het noorden trekken en op de Grevelingen uitrusten

Dat geeft in ieder geval al aan dat ( in het uiterste geval van echte sluiting...) er in ieder geval een bepaalde periode alvast WEL gevaren kan worden. ( Vogels trekken niet het hele jaar door )

gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #5 Januari 20, 2010, 21:02:58
edit2Rapporteer  
Ok. Ik vraag me overigens ook af waarom die trekvogels niet gewoon in plan Tureluur neerstrijken. Ligt op een steenworp afstand en is er speciaal voor aangelegd.
Janus

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #6 Januari 20, 2010, 22:22:17
edit2Rapporteer  
Ok. Ik vraag me overigens ook af waarom die trekvogels niet gewoon in plan Tureluur neerstrijken. Ligt op een steenworp afstand en is er speciaal voor aangelegd.

Waarschijnlijk hebben ze, de vogels, dan niet zo'n mooi en spectaculair schouwspel... ik zou het ook wel weten als vogel..  vogel vrij he...

matti

Geen avatar

Antwoord #7 Januari 23, 2010, 00:39:54
edit2Rapporteer  
Plan tureluur, volkerrak, oosterschelde die liggen der allemaal rond, en dan gaan ze even liggen zeiken over een stukje  waterrand van 200m....
ze zitten tegenwoordig meer in met een vogel-leven dan met een mensenleven.
Matty
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.