Board in de was zetten

gebruikersnaam

Geen avatar

Februari 20, 2010, 15:44:36
edit2Rapporteer  
Ik herinner me van vroeger dat we de onderkant van surfplanken wel eens in een soort waterafstotende was zetten, om m sneller te maken. Zou dit bij een kiteboard zin hebben? Wie heeft ervaring?
TBK

Antwoord #1 Februari 20, 2010, 15:47:05
edit2Rapporteer  
Het enige wat ik in de was zet, ben,,ikzelf" als ik in de modderpoel bij Andijk heb gelegen ! Grin
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #2 Februari 20, 2010, 15:54:42
edit2Rapporteer  
Ah! de man van het mooie zelfgemaakte boardje. Ik heb onlangs een soortgelijk board doormidden gevaren helaas, maar het was wel retesnel. Volgens mij heeft dat met het materiaal te maken. Het board wat ik nu heb is een productieboard en voelt veel minder glad. Ik heb het idee dat ie ook minder snel is. Vandaar mijn vraag. loser
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #3 Februari 20, 2010, 16:18:32
edit2Rapporteer  
snelheid van een board hangt voor 70% af van de rocker, met name de laatste 40-50 cm. Verder hebben breedte, concaaf, vorm van de tail en de vinnen nog wat in de melk te brokkelen - oh ja en de kiter zelf natuurlijk!

Wat betreft het aanbrengen van was, klinkt een beetje als bijgeloof. Zeilers willen hun bootjes en roeren/zwaarden nog wel eens licht opschuren met 600 om een "sublaminaire" waterfilm te creëren.
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #4 Februari 20, 2010, 16:36:22
edit2Rapporteer  
Ok. Maar Rudo, dat nieuwe boardje is een Mako! Paar weken geleden toevallig tegenaan gelopen op mijn spot. Jongen die ik ken wilde er van af. (vandaar ook geen contact meer met jou gehad) Hoewel ik het een topboard vind, valt de snelheid me een beetje tegen. Misschien moet ik niet te streng oordelen na anderhalf uur varen en het board beter onder controle krijgen... 
TBK

Antwoord #5 Februari 20, 2010, 18:55:45
edit2Rapporteer  
Ik denk dat de Mako meer een boardje is om mee te carven, daarnaast
zeer geschikt voor weinig wind.
Ieder board heeft gewoon zijn eigen voor- en nadelen !
Ik denk toch dat je er veel plezier aan gaat beleven ondank de iets mindere snelheid.
El Rudo

Antwoord #6 Februari 21, 2010, 00:48:59
edit2Rapporteer  
De Mako - welke heb je? de 150 of de 140. De 140 is ietsje sneller. Was of schuren heeft geen zin want de bodem is al optimaal (duraglide folie)
Je moet ze wel iets anders varen, iets meer druk op de voorste voet dan je gewend bent, zeker als je een smalle stance hebt.
Ik ben van een Nobile 666 (notoir snel board!) overgestapt op de Mako 140 en ze zijn ongeveer even snel, de 666 had iets meer low end maar is lastig voluit te varen in chop. Met GPS heb ik ze allebei precies op 31 knopen geklokt, die met de Mako midden in de klots branding!

Het kan ook zijn dat je een keer pech had met de wind of de stroming?
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #7 Februari 21, 2010, 10:04:54
edit2Rapporteer  
 140, smalle stance vooralsnog. Heb ook 666 gevaren, daarna zelfbouw en dat plankje was gewoon echt sneller. De 666 nooit meer aangeraakt daarna en inmiddels verkocht. Nieuwbouw helaas doormidden, daarom nu Mako. Ik ga vandaag gewoon in de herkansing! Joepie
El Rudo

Antwoord #8 Februari 21, 2010, 10:45:42
edit2Rapporteer  
140, smalle stance vooralsnog. Heb ook 666 gevaren, daarna zelfbouw en dat plankje was gewoon echt sneller. De 666 nooit meer aangeraakt daarna en inmiddels verkocht. Nieuwbouw helaas doormidden, daarom nu Mako. Ik ga vandaag gewoon in de herkansing! Joepie
Hee ik denk dat ik het weet:
Haal je vinnen er even af en maak de bovenkant helemaal vlak. De standaard vinnen zijn in de fabriek op een soort standaard rocker gemaakt, maar die Mako 140 is bijna vlak ter plaatse. Door de vinnen vast te schroeven druk je dan een soort scoop in de tip.
Voorzichtig tegen de schuurband gaat het beste, anders even een vel schuurpapier op een vlakke tafel leggen en schuren maar!
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #9 Februari 21, 2010, 11:10:16
edit2Rapporteer  
Jij bent toch onderhand wel de ongekroonde kitehighkoning, Rudo. Ongelooflijk weer, wat een expertise.  (up_kitesmiley)Vinnetjes lopen idd een tikkie hol. Ga snel schuren en vanmiddag uitproberen. Als ik nou vanavond klaag ivm angstaanjagend hoge snelheden, klop ik weer bij je aan.  Grin
LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #10 Februari 21, 2010, 12:57:52
edit2Rapporteer  
Wel heeeel voorzichtig schuren, maak er geen haastklus van....het gaat harder dan je denkt met een bandschuurmachine.

Probeer wel haaks te blijven ThumpsUp
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 Februari 21, 2010, 13:55:50
edit2Rapporteer  
Of koop gewoon een courserace of raceboard als je hard wilt.

Bij race(power)boten zetten ze wel degelijk de gelcoat in een waterafstotende was zodat het water makkelijk 'los' laat van de romp voor meer snelheid. Maar hiermee win je een heel, heel klein beetje snelheid (ws. niet meetbaar op een kiteboard)

Wat ook helpt is een messcherpe hoek tussen de onderkant van je board, en de rail. Hierdoor laat het water ook beter los. Maar wil je met zo´n ding varen? Lijkt me zeer onpraktisch (sorry, LeonB had het hierboven al gezegd  Embarrassed)

Overigens heb ik de Mako 140x35 (? Rudo, welke was het nou?) ook gevaren, en vond hem hardstikke snel door chop varen. Op een vlakke waterpiste geen idee of hij echt hard kan lopen. Denk het eerlijk gezegd van niet, maar inlichte chop nog geen board gevaren wat er met zoveel gemak en behoud van snelheid doorheen klieft! ThumpsUp
El Rudo

Antwoord #12 Februari 21, 2010, 14:02:40
edit2Rapporteer  
140x40...
@LeonB  je hebt helemaal gelijk met zo'n bandschuurmachine gaat het hard. Ik heb zelf een schuurschijfje staan.
Lude

Antwoord #13 Februari 21, 2010, 17:44:32
edit2Rapporteer  
"sublaminair" ?? gewoon een laminaire stroming bedoel je?

Wel grappig van die vinnen dat ze dat standaard afleveren, je hebt ook speciale plaatjes die je onder je vinnen kunt leggen om extra rocker toe te voegen..
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #14 Februari 21, 2010, 23:14:25
edit2Rapporteer  
140x40...

Thanks, dat is breder dan ik had verwacht, en hij voelde helemaal niet groot aan. Heerlijk speels en soepeltjes. Echt een leuk ding om erbij te hebben

Wil dit jaar nog weleens de Mako lenen. Liefst in de golven Grin

Freestyle en freeride planken hebben een beperking wat betreft snelheid om goed vaarbaar te blijven. Check dit board eens:

Meer info
Reflex

Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #15 Februari 27, 2010, 18:54:50
edit2Rapporteer  
Ben ik nu gek of is de Mako ook hellemaal niet gemaakt om hard mee te gaan? Ik zou er zelf ook wel 1 willen aanschaffen maar dan met name voor het speelse gedrag in de golven. Een waveboard vind ik net een beetje te voor onze kleine golven Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.