RH, een 7-9 quiver heeft een enorme overlap wat nergens voor nodig is. een 11-7 sluit prima op elkaar aan en het gebeurd maar al te vaak dat het net niet genoeg waait voor een 9. Je ziet bijna niemand met die quiver maar jij gaat hem aanraden? (nieuwe trend op de markt zetten?
)
Als je voor die paar tientjes te bezuinigen een 9 gaat kopen ipv een 10/11 ben je echt fout bezig en kan je beter een goedkopere kite zoeken. Voor dat kleine beetje meer heb je zoveel meer plezier op het water er is niks irritanters dan net te weinig wind hebben.
Jezus Reflex, het lijkt wel of je ruzie wil (je zal wel hetzelfde van mij zeggen). Een 9-7 combi een nieuwe trend? Er zijn heel veel mensen langs de kust die die combi hebben (vaak nog met een (ongebruikte) lichtweerkite erboven). Ik vorig jaar een keer niet en heb er gelijk spijt van.
Idd zoals hierboven al gezegd, een 11/7 combi is een te groot gat, terwijl 14/9 dat eigenlijk veel minder is. De kleinere maten moeten eigenlijk veel dichter bij elkaar liggen dan de grotere maten in een quiver. Komt omdat de wind (iig in NL) veel instabieler is als het harder gaat waaien. Soms heb je echt een 7 nodig terwijl de gemiddelde wind nog niet boven de 30 knopen uitkomt (en je dus theoretisch met een 9 zou kunnen varen). Onderin merk je dat veel minder. Tot een gemiddelde wind van ongeveer 18-20 knopen kan je ongeveer elke grote maat kite varen.
11/7 (en ik zeg zelfs 10/7) is te groot omdat je dan inderdaad heel vaak met wind te maken hebt die er net tussenin zit. Als het in NL een beetje waait is dat al heel snel (ik schat zo ongeveer 60-70% van de vaarbare dagen) zo tussen de 17 en 25 knopen met gemiddeld 20 knopen. De 10 of 11 (als we het over een Delta hebben) zit dan een beetje aan de grote kant (draait langzaam, prima nog voor cruisen en springen, maar meer niet), terwijl de 7 wel kan, maar nog net te weinig druk geeft de echte powered moves (ik ga dan toch voor de 7 omdat die speelser is). Dus je mist dan die 9 die bijna altijd perfect is op die dagen.
Kijk maak eens naar Wainman; die hebben het begrepen en positioneren hun Smoke (9) als de kite die in iedere quiver moet, en de Gypsy (7) de kite die dat moet aanvullen. De zwaardere jongens of lichtweerfreaks kunnen evt de Boss (12) erbij nemen.