Om het te nuanceren dan; Met de kerk wil ik zeggen het geloof, met het geloof iedereen die denk dat de aarde is gemaakt door een hoger wezen, dat je moet vereren en opvolgen.. terwijl ze het nooit met eigen ogen hebben gezien.. en dat zijn er toch vrij veel, bv SGP; Christenunie..
En die persoon waarin zij geloven, heeft volgens hen de 10 geboden gebracht.
Onze huidige maatschappij is gevormd op deze geboden, normen & waarden die af stammen vanaf ongeveer het jaar 400.
Wanneer je zegt dat deze persoon niet bestaat, zeg je daarmee direct dat deze 10 geboden en onze huidige normen en waarden als het ware onbesproken zijn en ook niet bestaan. Wat dus een haast ondenkbaar idee zou zijn op het moment.
(voorbeeld; U zult niet doden, wanneer dit dus eigenlijk klets zou zijn, en verzonnen uit iets wat niet bestaat, ziet het er niet super uit in de toekomst)
Wat je kan zien in andere landen, waar ze duidelijk andere overtuigingen hebben, zul je ook zien dat er hele andere normen en waarden gelden. (lees;
http://www.spitsnieuws.nl/archives/raar/2009/02/straf_oog_om_oog.html ) Dat is daar gewoon een wet, en zogenaamde gerechtigdheid. Je kan je toch niet voorstellen dat dat hier ook zo zou zijn?
Christendom is het belangrijkste wat onze samenleving heeft gevormd zoals het nu is.
Zelf ben ik atheïst, en geloof ik niet dat er een dergelijke god ooit heeft bestaan, en het verhaal is verzonnen om zo het volk tevreden te houden als het ware. Maar ik ben wel blij dat het heeft bestaan.