voorkom een grote scheur in je vlieger

Idefixe

Mei 20, 2010, 16:46:24
edit2Rapporteer  
het is nu mooi weer en er staat geen tot weinig wind. Een goed moment om je vlieger(s) eens goed na te kijken.
Regelmatig hoor je verhalen over vliegers die tijdens een crash van boven naar beneden door scheuren. Vaak gebeurd dit gewoon op het water zonder dat je je vlieger in een boom of zoiets crasht.
meestal is de oorzaak een klein gaatje in je doek.
Bij het crashen ( op de LE ) zijn de LE en je struts hard opgepompt en zeer stug. Je doek geeft veel meer mee en het gevolg is dat je doek ( vanuit een idioot klein gaatje ) vrolijk door midden scheurt.
Deze ellende is echter heel simpel te voorkomen:
Pomp met mooi weer / als het zonnetje schijnt je vlieger op. Zet je vlieger nu rechtop in de lucht met de tips op de grond. Als je er nu onder gaat staan zul je ieder klein gaatje goed kunnen zien.
ontvetten met bijvoorbeeld spiritus.  Even met een stukje keukenpapier de boel droogmaken.
Knip 2 kleine plakkertjes spinnakertape en beplak het gaatje aan beide kanten. De hoekjes van je plakkertjes rondknippen dan blijven ze goed zitten.
Kun je de volgende keer met dikke wind weer met een gerust gevoel je vlieger tijdens die ene nieuwe trick weer knalhard op het water crashen  Grin
LamiKaze

Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #1 Mei 20, 2010, 16:52:38
edit2Rapporteer  
Die van mij vliegt altijd tegen een dijk grrrrrr....  Cry
Teigetje

Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #2 Mei 20, 2010, 20:30:01
edit2Rapporteer  
Pomp hem op, leg hem in het donker, hang er een lekkere lamp boven en zie, je gaatjes komen zo tevoorschijn.   Grin
mbetz

Antwoord #3 Mei 21, 2010, 11:53:24
edit2Rapporteer  
Eigenlijk mag het spinnaker doek van een kite niet scheuren want het is uit 'Ripstop' materiaal gemaakt.
In het spinnakerdoek zijn mylar weefsels gestikt in een ruitvorm. Dit moet ervoor zorgen dat bij een kleine beschadiging (gaatje) het doek niet kan scheuren....

De Leading Edge kan wel openscheuren, hier is meestal geen ripstop gebruikt en er staat meer spanning op de leading edge door de druk in de tube...
Reflex

Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #4 Mei 21, 2010, 12:12:26
edit2Rapporteer  
Mbetz moet je eens testen en dan zal je zien dat het wel degelijk scheurt Wink
mbetz

Antwoord #5 Mei 21, 2010, 13:01:52
edit2Rapporteer  
Idefixe, Ik geloof je best, maar het mag niet gebeuren. NORTH adverteert nu zelfs met een nog sterker RipStop Doek op hun Kites (Evo geloof ik)...
Puur Marketing gelul dus.....
Iw@n

Antwoord #6 Mei 21, 2010, 13:15:42
edit2Rapporteer  
Toen ik een tijd geleden wilde gaan varen met mn NORTH rebel 08 zag ik, net voordat ik het water op wilde gaan een scheur van 2-3 cm in mn doek. Heb toen de gok gewoon genomen, en is niet verder gescheurd. Waaide toen aardig hard een knoop of 23
dus misschien geen marketing gelul. Kan sowieso nooit kwaad natuurlijk om je gear met dit soort weer eens allemaal na te lopen
mocem

Antwoord #7 Mei 21, 2010, 17:00:15
edit2Rapporteer  
Dan heb je geluk dat hij niet hard is neer gestort op het water want dan was hij wel degelijk door gescheurd. als je gewoon altijd een rolletje spinakertape bij je heb kan je et plakken. dan ben je niet voor jan lul heen gereden.
Dude1

Geen avatar

Antwoord #8 Mei 21, 2010, 17:39:36
edit2Rapporteer  
Goede tip, bedankt.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.