RRD hypertype 12 ( 2007 )

Sjoer_D

Berichten: 18
Juni 15, 2010, 23:21:02
edit2Rapporteer  
Hallo Allemaal,

Zal me eerst even voorstellen, ik ben Sjoerd, 17 jaar woon in bergen en ben dus net begonnen met kitesurfen.
Ik ben er verslaafd aan geraakt na een 3 uurse curses gevolgt te hebben in schellinkhout van kitemobile ( samen met 3 vrienden van me).
We hebben daarna eigenlijk direct besloten dat we er mee door willen gaan, en we hebben vorige week op een beurs ieders een eigen kiteset gekocht ( uit 2007/2008 ). Ik zelf ben 1,88 meter en weeg tussen de 80-85 kilo, omdat ik bij de curses ook met een 12m2 heb gekite heb ik als eigen set ook voor een 12m2 gekozen ( rrd hypertype 12 uit 2007 ).

Vandaag was ik in Enkhuizen, en daar heb ik samen met twee vrienden met de 9m2 ( ook hypertype ) gekite ( nouja geboddy dragged ). Dit ging best aardig, maar toch heb ik het gevoel dat ik die kite niet onder controle heb. Zelf vond ik de wind wat te hard om mijn eigen 12m2 kite op te blazen ( als had dit wel gekund volgens mede kiters ).  Zal zo'n 12m2 kite zich rustiger gedragen bij wat hardere wind, en zal deze mij niet volledig uit het water lanceren ? Aangezien die 9 meter mij inprincipe ook voort kan trekken! Hoeveel knopen wind raden jullie mij aan om rustig mijn kite te leren kennen, en om eventueel een stukje te body draggen. Zonder dat ik bang hoef te zijn bij een foute stuurbeweging weg geslingerd te worden ( wat bij die 9m2 mij ook al gelukt is terwijl die vriend van me ook aan me hing ).

Doordat ik het gevoel heb de kite niet volledig onder controle te hebben, en er  ook power op blijft staat als hij in het water is geklapt ( vreemd ? ) sta ik niet ontspannen in het water. Wat raden jullie mij aan te doen? Gewoon lekker nog een paar lessen volgen, of is dit een kwestie van oefenen bij een niet al te harde wind ?
jesse.

Berichten: 946
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #1 Juni 15, 2010, 23:36:39
edit2Rapporteer  
Vandaag vond ik het te hard voor me 11, stond tog wel knoopje of 25 in zeeland!

Ik wil niet slim zijn, maar ik kan mij herrineren dat de hypertype uit 2007 of 08 of allebij.. egt ruk kites waren?

Teminste ook gehoort van een maat van me, waren erg nerveus etc.
Maar denk dat iemand anders je verder kan helpen.

Gewoon blijven oefenen, en als je denk dat je egt nog dingen moet weten zou je lesje kunnen nemen. Of vragen aan je medekiters.
Zo lang je de dingen weet wat je in nood moet doen, en vaar regels kent gewoon lekker oefenen met niet al te harde wind.
riesie

Berichten: 111
Antwoord #2 Juni 15, 2010, 23:52:10
edit2Rapporteer  
Die hypertypes zijn nogal pittig kites dat is zo. Als ik jou was dan ging ik met wat minder wind gewoon nog een keertje de 12 proberen want je moet gewoon wat zelf vertrouwen opbouwen, bouw het langzaam op, begin met lekker weinig wing. Een 9m is best snel en dan kan het ook extra veel power genereren als je nog geen controle hebt. Een 12m is trager en daardoor niet zo extreem. Misschien moet je de lijnen van de 9 m controleren of die nogwel even lang zijn, bij een oude kite zijn de voorlijnen vaak wat verder opgerekt dan de achterlijnen en daardoor kun je minder ver depoweren.
Sjoer_D

Berichten: 18
Antwoord #3 Juni 16, 2010, 00:03:49
edit2Rapporteer  
Alle setjes zij gloednieuw, dus kwa lijnen zit het wel goed ( of is het een fabrieks kwaal ? ).

Het klopt dat het wat nerveuse kites zijn, 12 uur houd ie niet zo van en je moet toch wel een beetje met hem spelen wil je hem niet uit de  lucht laten vallen.
Ik ga dan denk ik toch eens mn eigen kite oplaten bij 10~12 knopen wind, hopelijk genoeg om h er mee te sturen. Er ontbreekt inderdaad nog wat zelfvertrouwen. Helaas heb ik tot nu toe nog niet veel gehad aan mijn zeil en snowboard ervaring, tis anders dan verwacht maar wel een gave uitdaging Grin

Het vreemde trouwens is dat ik tijdens die curses al bijna op mn deck weg ging ( kite uit 2010 ) , en dat het de afgelope 3 keer met de kite set van mn vrienden lijkt alsof ik niet durf ( meer wind dan tijdens de curses ) of dat het gewoon niet zo gaat als ik dat zou willen ( lekker boddy draggen en echt het gevoel hebben dat je alles onder controlle heb ). Hopelijk komt dat vanzelf Smiley en bevalt mijn grotere hypertype beter dan de 9m2;)

ps. Sorry voor eventuele spelfouten, schrijf dit vanaf een iphone ..
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #4 Juni 16, 2010, 00:07:29
edit2Rapporteer  
hypertype=meuk, idd NOOIT boven je houden, pleurt ie weg
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #5 Juni 16, 2010, 08:38:41
edit2Rapporteer  
...
 de hypertype uit 2007 of 08 of allebij.. egt ruk kites waren?
...

hypertype=meuk, idd NOOIT boven je houden, pleurt ie weg

Voor wat het waard is wil bovenstaande wel even nuanceren:
Bij mijn beste weten heeft de Hypertype (1!) als enig grote nadeel het gebrek aan stabiliteit op 12 uur. HT2 heeft dit al een stuk minder.
Verder is het een prima kite met een groot bereik.

Deze kennis rest mij uit het huiswerk dat ik deed toen ik deze kite als aanschaf optie had.

Als ik er naast zit hoor ik het graag.
Gewoon John

Berichten: 122
Logs: 0 | 30 uur
Antwoord #6 Juni 16, 2010, 13:02:16
edit2Rapporteer  

Ze hebben mij destijds (2007) ook een hypertype aangesmeert als beginnerskite. Absoluut niet waar. Kite valt bij het minste geringste uit de lucht en daardoor wordt je als beginner niet zekerder.

Bij mij scheurde de spontaan in de lucht doormidden, zodat ik onder garantie en wat bij betalen een Naish kon aanschaffen.

Ik wil je niet teleurstellen maar Hypertype sucks (voor beginners)
Chrissir

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #7 Juni 16, 2010, 13:28:55
edit2Rapporteer  
Goedesmiddags!
Nog een nieuwe op het forum! Ik heb dezelfde kite gekocht op, ik vermoed, dezelfde beurs. Heb ook nogmaar 2 lessen gehad dus nog een beginner. Ben er 1x mee het water op geweest maar toen viel hij me niet tegen. Viel ook niet uit de lucht  ofzo. Merk wel dat er veel verschillende verhalen over in de rondte gaan..
Gr Chris
KiteFEEL

Berichten: 371
Antwoord #8 Juni 16, 2010, 15:17:02
edit2Rapporteer  
BesteSjoerd,

De 2007 was een redelijke kite. Niet waanzinnig stabiel, redelijke lift en niet erg gemakkelijk te herstarten uit het water..
Hypertype 2008 2 maanden gevaren en was daar onwijs tevreden over.

Gister stond er als beginner iets wat veel wind voor een 12m. In de avond iig wel.
Een cursus van 3 uur is niet erg veel. Als je je er niet lekker bij voelt, raad ik je zeker nog een les aan om zekerheid en zelfvertrouwen in het kite te krijgen.
De meeste ongelukken gebeuren meestal, omdat iemand zich niet veilig voelt en in paniek raakt. Dan gaat die persoon op de automatische piloot en gaat het van kwaad tot erger.
Ik zeg niet dat het bij iedereen gebeurd trouwens.

Mij maakt het, als kiteschool, niet veel uit waar je de les neemt.
Ons doel is, dat het aantal ongelukken aanzienlijk vermidderd wordt. Je blijft altijd eigenwijze mensen houden en dat is lastig. Dit wordt steeds een groter probleem als daar niets aan gedaan word. Zeker nu het steeds drukker gaat worden op de Nederlandse spots.

Neem gewoon nog 1 lesje om vertrouwder met de kite te worden. Ga even met hulp aan de gang met het boardje. Na 1 cursus raad ik je aan om met een rustig windje 4/4,5 bft. te gaan oefenen op een rustige lokatie.

Ik wens je heel veel plezier met het beoefenen van deze onwijs gave sport! ThumpsUp

Sportieve groeten,

Sven Luybe
Kiteschool KiteFEEL
www.kitefeel.nl
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.