RH
|
Inderdaad een bekend probleem van de 7.5. Oplossing is inderdaad druk houden op de achterlijnen, niet meer varen in zeer harde vlagerige wind of overstappen naar de Dos of B3. Afgezien van dit 'probleem' blijft de 7.5 nog altijd een van de lekkerste kites die ik ooit gevaren heb. Het ziet er raar en gevaarlijk uit als de kite in de W trekt, maar behalve dat de druk wegvalt is er bij mij nooit iets vervelends gebeurd; hij boog altijd netjes terug na de vlaag en viel niet uit de lucht of iets dergelijks.
Het heeft overigens niets te maken met de kracht van de wind, puur met de vlagen. Ik heb de kite in een stabiele 40 knopen gevaren en daar was niets aan de hand. Het is een probleem als er ongeveer 10 knopen verschil zit tussen de gewone wind en de vlagen (wat hier in Nederland vaak zo is bij +/-30 kts). Toch gewoon doseren van de druk op de lijnen. Niet als een gek gaan trekken (zoals jij zegt) maar goed en snel anticiperen op een vlaag door gedoseerd de druk op de achterlijnen af te bouwen. Alleen als je ineens depowered dan heb je dit probleem
|