Wavekiten met leash?

GreenCap

December 28, 2010, 09:24:32
edit2Rapporteer  
Hey Guys,

Het is mij opgevallen na het bekijken van het laatste filmpje van de PKRA, dat veel waveriders (strapless) met een normale surfleash varen. Ik ben me bewust dat het gevaarlijk is te varen met een leash dus graag wil ik deze discussie hier niet gaan voeren, maar graag zou ik eens ervaringen horen van mensen die een directional varen i.c.m. een – golf – surfleash.

Waarom:
Het laatste jaar heb ik mijn twintip niet meer aangeraakt. Ik woon aan zee en heb een nieuwe passie gevonden in het kitesurfen, namelijk het golfsurfen. Mijn Naish Custom Global werd geleverd met voetbanden en het leek mij ook makkelijker om strapped te beginnen. Nu ik dit een beetje onder de knie heb ben ik strapless verder gegaan, en geheel in de lijn der verwachtingen breng ik meer tijd in het water door dan ik zou willen. Ondanks bijna drie jaar ervaring met bodydraggen op zee kan ik zeggen dat het – als de stroming upwind is – veel energie kost om een board te recoveren. In de branding spoelt je board ‘gelijk’ weer het strand op, maar *honderden meters de kant uit is dit een ander verhaal, en kan het soms best vermoeiend zijn. Één keer recoveren geen probleem, maar strapless blijft het voor mij voorlopig niet bij één keer.

Gevaar:
Persoonlijk zie ik niet echt in waarom het voor een ervaren kiter gevaarlijkER is om (als de leash niet elastisch is) te waveriden met een leash dan voor een golfsurfer. Een veel genoemd argument is: ‘de golfsurfer heeft zijn armen vrij’. Nou al komt er een board mijn kant op laat de bar wel even los hoor. Let op ik zeg bewust gevaarlijkER want natuurlijk is het bij je in de buurt houden van een board is de branding gevaarlijk. Ik ken genoeg golfsurfers die wel eens het board gekopt hebben of een snede van een vin hebben opgelopen. Maar aan het einde van de dag is het een simpele koste bate analyse, weegt het potentiële gevaar op tegen de voordelen. En als je het zo bekijkt:

Voor een golfsurfer is het vermoeiend om steeds terug naar het strand te moeten om zijn board op te halen. Hij is sneller moe en kan minder lang surfen.

Voor (mij) als kiter is het vermoeiend om – verder uit de kant, met een upwind stroming etc. – steeds te moeten bodydraggen. Ik ben eerder moe en ga minder lang kiten.

In The kiteboarder magazine wordt gesproken over de 'The exception' (de uitzondering), zijn jullie het hier mee eens? ( http://www.thekiteboarder.com/2009/11/the-exception-kitesurfing-with-a-leash/ )

Ik ken de site kiteboardleash.com (niet voor de zwakke maag), en zou ook nooit mijn twintip met leash varen (door de freestyle tricks), maar zou dus graag ervaringen horen van mensen die een waveboard met leash varen en waarom het waveriden met leash gevaarlijker is dan golfsurfen met leash.

Ben benieuwd naar de reacties!

Cheers, GC

* Spelen in de branding is leuk, maar ik ga niet over het strand terug lopen. Dus om een beetje hoogte te pakken maak ik vaak een paar grote rakken en ben ik vaak wel 500+m uit de kant.
Idefixe

Antwoord #1 December 28, 2010, 10:54:56
edit2Rapporteer  
Het grote verschil tussen golf en kitesurfen is natuurlijk je vlieger.
Vooropgesteld dat het gebruik van een boardleash ALTIJD een extra risico met zich meebrengt. Je geeft zelf al aan dat het ook bij het golfsurfen wel eens mis gaat.....

Bij het golfsurfen moet je altijd op eigen kracht naar je boardje toe. Bij het kitesurfen kun je gebruik maken van de kracht geleverd door je vlieger. Daartegenover zitten golfsurfers vaak voor aan kant in het water en hebben zij hun board wat sneller terug.  ( Nl condities)

Bij het golfsurfen verplaats je je in de regel puur in het horizontale vlak. Je houdt met je board bijna altijd contact met het water. In geval van een crash ligt je board dus ( bijna altijd) in het water en ondervindt weerstand en zal minder snel door de lucht achter je aan vliegen.
Bij het kitesurfen wordt de meeste kracht geleverd door je vlieger. Doordat deze boven je staat wordt bij een crash je board regelmatig uit het water , achter jou aan, getrokken.

Je kunt dus stellen dat het gebruik van een boardleash in combinatie met een kite meer risico heeft dan bij het golfsurfen. Men zegt dat door de vorm van een waveboard, dit board minder snel uit het water wordt getrokken dan een twintip. Ik heb geen idee of dit in de praktijk ook zo is?

Ook een groot verschil is natuurlijk de ervaring / kunde van de kitesurfer zelf. Een beginner heeft bij een crash in het algemeen absoluut geen controle over de kite en is dan ook meteen een "lijdend voorwerp" . Iemand met meer ervaring zie je over het algemeen sneller anticiperen op het moment dat het fout gaat.

In het geval van "the exception" is sprake van andere gevaren: dusdanige omstandigheden ( obstakels / rotsen op de kant ) die het noodzakelijk maken dat je heel snel je board weer bij je hebt. Het is dan kiezen voor het kleinste risico: de kans dat je dan op de rotsen knalt is wezenlijk groter dan dat je je board terug kopt..... Deze omstandigheden heb je in NL vrijwel nergens. En heb je ze toch zijn er bijna altijd wel alternatieven voor een plek zonder deze extra risico's.

Bij het varen van wedstrijden is het natuurlijk zaak om in zo'n kort mogelijke tijd zoveel als mogelijk punten te scoren. Tijd "verspillen" om naar je boardje terug te komen is dan tactisch gezien niet echt prettig. Ook hier dus weer een afweging tussen de diverse factoren.

Ikzelf ben geen voorstander van het gebruik van een boardleash. Het creëert een soort van schijnveiligheid. Daarbij zie je iedere keer weer beginners die zich ( zonder besef van de extra risico's) met een boardleash op het water begeven. 

Dopperd

Geen avatar

Antwoord #2 December 28, 2010, 11:47:49
edit2Rapporteer  
hebben jullie vakantie?
Idefixe

Antwoord #3 December 28, 2010, 12:51:21
edit2Rapporteer  
hebben jullie vakantie?
YUP
Ed.

Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #4 December 28, 2010, 19:58:28
edit2Rapporteer  
Body draggen is soms heel vervelend, maar een board in je nek is nog vervelender, zelfs als je een helm opzet. Het vervelendste lijkt me nog het zwemmen als je knocked out bent.. Dat risico wil je toch niet lopen
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #5 December 28, 2010, 20:07:13
edit2Rapporteer  
Snelheid is ook een verschil...
Overweeg anders eens een GoJoe. Brengt je plankie terug. Rudo is bezig (geweest) met een modernere variant. Soms is bodydraggen een hel, zeker in deze kou. Als er dan ook nog eens flinke bakken staan met een foute stroming, dan kun je je lol op.
leeany

Antwoord #6 December 28, 2010, 23:46:25
edit2Rapporteer  
En wat als je een erg korte leash hebt?
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #7 December 28, 2010, 23:53:38
edit2Rapporteer  
http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2367908

Wel het hele topic lezen he Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.