nog een vraagje: Kan ik mijn windsurf trapeze (sit trapeze) gebruiken voor het kiten?
Met kitesurfen komt er op je trapeze veel meer kracht te staan dan bij het windsurfen. Bij het windsurfen wordt er veel van de gegenereerde kracht via de mast(voet) afgevoerd. Bij het kitesurfen gaat dat allemaal via je trapeze /lichaam.
Kitesurftrapeze's zijn over het algemeen veel robuuster gemaakt. Met name de haak is bij kitesurfstrapeze's vaak veel sterker.
Ook vind je bij een kitesurftrapeze aan de achterkant een mogelijkheid om iemand anders de boel beet te pakken / laten ondersteunen. Ik heb dat bij stressgevallen / knalharde wind regelmatig meegemaakt. Bij een windsurf trapeze ontbreekt deze optie.
Bij low-wind condities maakt het natuurlijk geen drol uit maar zodra het lekker waait is een trapeze van goede kwaliteit een must ( veiligheid voor zowel jezelf als anderen om je heen) Een goede kitesurftrapeze heeft ook een mesje waarmee je in geval van nood je lijnen los kunt snijden. Windsurftrapezes hebben geen mesje.
Je koopt 2e hands al voor een paar tientjes een echte kitesurftrapeze. Ook is er met een beetje onderhandelen in de shop vaak voor vrij weinig een overjarig modelletje te kopen.
Een trapeze gaat normaal gesproken jaren mee. Het zitcomfort maakt of verpest je sessie en het wordt erg lullig als je in het water ligt met je lijnen om je benen en je hebt geen mesje bij je.