Starten met kiten ondanks moeilijk waterstart?

Patrick1982

Berichten: 51
Augustus 16, 2011, 09:59:46
edit2Rapporteer  
Hallo allen,

Ben druk aan t lessen maar blijf momenteel hangen bij t waterstarten waar ik nog te makkelijk in het water val en niet heel ver kom met varen (metertje of 5 en niet op de juiste manier).

Is het handig om mn kitelessen (IKO) af te maken of juist leuke materiaal te kopen voor een starter en zelf te blijven oefenen?

BvD
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 Augustus 16, 2011, 10:01:53
edit2Rapporteer  
Als je alle theorie hebt gehad wat betreft safety kan je er voor kiezen om zelf te gaan oefenen. Doe dit echter wel in max 5 bft.
Patrick1982

Berichten: 51
Antwoord #2 Augustus 16, 2011, 10:05:19
edit2Rapporteer  
Dankje voor je reactie.

Leer je makkelijk als je zelf oefent of juist met n Kiteschool?

En watr is tegenwoordig die IKO pas nog waard qua materiaal huren of kiten op bepaalde plekken?
Mocht ik zelf nml oefenen dan krijg ik mn Iko pasje niet vol.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 Augustus 16, 2011, 10:12:10
edit2Rapporteer  
Of je makkelijker leert met of zonder kiteschool. Dat is voor iedereen verschillend.
Om materiaal te huren is volgensmij iko lvl 2 afgerond nodig.
Bart79

Geen avatar

Berichten: 100
Antwoord #4 Augustus 16, 2011, 10:17:58
edit2Rapporteer  
Na mijn lessen, had ik denk ik hetzelfde niveau als jij nu. Ik had voor mezelf wel het gevoel dat ik het verder alleen kon gaan oefenen. Gewoon de ruimte zoeken op het water, veel vragen op het strand, youtuben en alleen gaan bij niet al te extreem weer. En natuurlijk wat Frank zegt! Weten hoe je safety werkt en hoe er mee om te gaan.
Yurup

Geen avatar

Berichten: 43
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #5 Augustus 16, 2011, 10:51:02
edit2Rapporteer  
Ik zit nu zelf ook op dit niveau. Soms kan een uurtje prive les een boel uit maken en soms niet. Ondanks dit zou ik wel zelf materiaal kopen aangezien je kan varen. De rest is oefenen. Als het na een poosje niet goed lukt nog even een prive les nemen en dan weer verder oefenen.
Patrick1982

Berichten: 51
Antwoord #6 Augustus 16, 2011, 10:54:29
edit2Rapporteer  
Ik vaar hooguit een paar meter en dat is meer geluk dan techniek.
Donder steeds van mn board af.

WIl nu nog paar lessen nemen maar vraag me af of t bij iedereen zo lang duurt dat boardbeheersing?
TimLimbo

Berichten: 241
Antwoord #7 Augustus 16, 2011, 11:14:24
edit2Rapporteer  
WIl nu nog paar lessen nemen maar vraag me af of t bij iedereen zo lang duurt dat boardbeheersing?

Dat is per persoon verschillend denk ik. Als je de basis kent (windvenster, windknopen, opladen, naar beneden halen, safety, KIJKEN, vooral KIJKEN naar de omgeving om je heen, weten wat je moet doen als er iemand je tegemoet komt varen, uitwijken, etc) dan kan je best alleen gaan :-|

Daarnaast zijn er zeker genoeg kiters op het strand die je hier en daar tips kunnen geven. Het is ook verstandig om naar dezelfde spot te gaan waar je les hebt gehad, ga je naar een andere spot, vraag even een paar kiters op het strand ivm waar je kunt staan, waar je wel/niet mag varen, veiligheidsvoorzieningen, etc,etc...

ps. Het blijven staan op je board is een combinatie van echt staan en de kite op de juiste spanning houden terwijl je vaart ;-) Dat duurt altijd een tijdje, enige tip die ik je kan geven, probeer niet vooruit te varen, maar links/rechts, en niet continue naar de kite te kijken maar proberen deze te voelen in je bar/trampeze
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #8 Augustus 16, 2011, 11:44:46
edit2Rapporteer  
Vooral voor een beginner ( je eerste meters maken)  is de locatie waar je vaart behoorlijk belangrijk.
Op een aantal binnenwaterlocaties kun je ver uit de kant goed staan / lopen.  Als je op zo'n locatie bezig bent : neem de ruimte die de locatie je biedt.
Op bijv.  Mirns zie ik iedere keer weer beginners die 50 tot 100 meter uit de kant de meest idiote zaken uithalen om weg te varen. En dat terwijl je @ Mirns zo'n 800m uit de kant kunt staan.
Je kunt niet meer dan 100% aandacht geven. Vaak zie je beginners midden in de drukte hun ding proberen te doen. 80% van hun aandacht zijn ze al kwijt doordat ze midden in de drukte zitten.  Zoek de ruimte op zodat je 80% van je aandacht aan het kitesurfen kunt geven.
Daarbij: stel je leergierig op en vraag advies. Er zijn echt zat ervaren jongens en meisjes op het water die altijd bereid zijn om je advies te geven. Je moet er dan wel ff om vragen........
Nu nog een beetje wind
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #9 Augustus 16, 2011, 11:53:20
edit2Rapporteer  
Gewoon bespreken met je instructeurs, wat vinden zij ervan als je alleen gaat oefenen? Zoek de rustige uurtjes op bij het juiste getij als zij al vinden dat jij voldoende kitecontrole hebt. Er wordt verschillend gedacht over de meerwaarde van het IKO-systeem, dat pasje hoeft niet leidend te zijn voor jouw keuze (doorgaan met lessen met waardevolle tips van instructeurs / zelf starten / maatje zoeken en veel gaan oefenen met z'n 2-en / uurtje privéles / ..).

Met welk boardje en welke kitegrootte heb je gelest en hoe hard waaide het toen ongeveer? Wat is je gewicht?
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #10 Augustus 16, 2011, 12:24:32
edit2Rapporteer  
Als het probleem in je boardbeheersing ligt kan het ook erg nuttig zijn om een dagje met je kiteboard aan een wakeboard-kabelbaan te gaan hangen. Je kan dan in een dagje varen je boardgevoel behoorlijk opkrikken. Het voelt dan de volgende keer als je weer een kitepoging gaat wagen allemaal wat vertrouwder...

Succes!
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #11 Augustus 16, 2011, 12:49:21
edit2Rapporteer  
Ga eens achter een kabel/wakeboard baan hangen, kun je het beste/snelste een beetje boardgevoel krijgen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.