windstoten van 78 m/s en 103 m/s @t ijsland

mvbtje

Geen avatar

November 08, 2011, 01:24:17
edit2Rapporteer  

http://vimeo.com/31675022

In het oosten van IJsland heeft een windstoot gisteren een zware container (ongeveer 4.000 kilo) in zee doen kantelen. Het ging om windsnelheden van ongeveer 78 meter per seconde, ofwel 280 kilometer per uur. Dat meldt onweer-online.nl op hun website.

De windsnelheid werd geregistreerd bij Mánárbakki. Het kan echter nog straffer. Meer in het hooggelegen binnenland (Veðurathuganir) werden windsnelheden met een gemiddelde piek van 371 kilometer per uur gemeten. (gb)

Hier discussiedraadje op onweer-online
http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=29053&st=20
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 November 08, 2011, 08:58:24
edit2Rapporteer  
What the  Shocked

Naast freakwaves hebben we nu dus ook freak-gusts, bizar om te zien.
chico

Antwoord #2 November 08, 2011, 10:11:25
edit2Rapporteer  
Strak vlaagje. Kan zo'n vlaagje de kredietcrisis niet ff wegblazen.
KappuhH

Antwoord #3 November 08, 2011, 11:25:50
edit2Rapporteer  
Loopuuuuhhh!
Ron Rodeo

Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #4 November 08, 2011, 14:18:51
edit2Rapporteer  
wtf. Shocked

Ik zeg: lekker beuken met de 12 en loopen die zooi!!!!!
robbepop

Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #5 November 08, 2011, 16:56:36
edit2Rapporteer  
Strak vlaagje. Kan zo'n vlaagje de kredietcrisis niet ff wegblazen.

Liever terug blazen, krijg het  weer angstvallig druk op het werk. En voor je het weet moet je ineens kitesessies gaan missen.

Ledig gewicht van een 40'' container is circa 3300 kg, natuurlijk niet tezien hoeveel zooi er nog inzit. Maar als zelfs zulke dingen weg waaien, dan skipp ik hem ook.  Grin
Teigetje

Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #6 November 08, 2011, 20:59:13
edit2Rapporteer  
Sapperdeflap, dat is een lekker windje, container lijkt wel een kartonnen doos.  Shocked
Erik@Spijk

Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #7 November 08, 2011, 22:13:20
edit2Rapporteer  
Zie ik daar nou een vogel tegen de dijk vliegen?
conner kite

Geen avatar

Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #8 November 08, 2011, 22:30:10
edit2Rapporteer  
dan zal je wel lekkere airtime hebben met je 7m
martimor

Antwoord #9 November 08, 2011, 23:57:32
edit2Rapporteer  
Zie ik daar nou een vogel tegen de dijk vliegen?

Dacht ik ook te zien, lijkt wel of er 3 vogels landen, 1 omhoog vliegt en dan tegen de dijk geblazen wordt.
Wel erg bizar die vlaag, mooie beelden trouwens
conner kite

Geen avatar

Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #10 November 09, 2011, 01:01:27
edit2Rapporteer  
bizar heb m wel tig keer bekeken en be er nog van onder de indruk
Eagle-Jan

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 November 10, 2011, 19:52:04
edit2Rapporteer  
280 km/h wind... aardig gek. zou het de oorzaak zijn van die hugeass wave in portugal?
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #12 November 10, 2011, 21:40:21
edit2Rapporteer  
Ik geloof helemaal niets van die windstoot. Als die echt zo hard was geweest dan was er veel
meer kapot gewaait.
Eagle-Jan

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #13 November 11, 2011, 09:31:42
edit2Rapporteer  
@ Marc de kern van die depressie is op zee... dus onwaarschijnlijk dat die gefilmd is... en die stoten op dat filmpje zijn ook niet mis. maar zijn gewoon uitlopers van die depressie. denk ik.
Marc_87
Moderator

Antwoord #14 November 11, 2011, 19:09:53
edit2Rapporteer  
@ Marc de kern van die depressie is op zee... dus onwaarschijnlijk dat die gefilmd is... en die stoten op dat filmpje zijn ook niet mis. maar zijn gewoon uitlopers van die depressie. denk ik.

Neen dan nog krijg je geen wind stoten van 280 en 370 km/u. Dan zouden het val winden moeten zijn.
Die zie je niet bij zulk soort systemen als ik het goed heb.

Of het zou een water / windhoos cq tornado moeten zijn geweest. Dan zou het wel kunnen.
Maar een gewone windvlaag niet.
markus

Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #15 November 11, 2011, 23:05:31
edit2Rapporteer  
wat verder op zee zie je het ook even flink spoken. bijna aan het eind een soort tornado effect idd wat Marc_87 zegt.         container was wel leeg mijn inziens, maar dan nog!
jer@en

Antwoord #16 November 12, 2011, 02:33:03
edit2Rapporteer  
ik zeg:nieuwe lokatie boven N.A.P. 2012 bekend!
robbepop

Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #17 November 13, 2011, 17:43:54
edit2Rapporteer  
Ook in de Rotterdamse haven komt het geregelt voor dat containers in een depo moeten worden verankert. Zowel volle als lege. En zo nu en dan beginnen zo ook te vliegen.

Of wat dacht je van de Maasvlakte 2:
Marc_87
Moderator

Antwoord #18 November 14, 2011, 18:59:47
edit2Rapporteer  
Hier nog een stukje van het meteo consult:

'' Hemelvaartsstorm
Voorbeelden in Nederland zijn er genoeg. Veel mensen herinneren zich de Hemelvaartsstorm van 12 mei 1983 nog wel. Een piepklein lagedrukgebiedje kwam vanuit het zuidwesten via het Kanaal op ons af en was aan het oog van de toen nog relatief primitieve computerberekeningen waarover de meteorologen beschikten ontsnapt. Het leverde een bizarre weersontwikkeling op. Eerst regende het bij een zuidoostelijke wind, die boven land matig tot vrij krachtig en aan zee krachtig of hard was. Op het moment dat de regen voorbij was en de zon doorbrak, kwam ook de storm. In het zuidwesten van Nederland werd voor een windkracht 12 gewaarschuwd. Verder naar het noorden was de storm minder sterk, maar ging het ook goed tekeer.

Het geheim van de Hemelvaartsstorm zat hem, behalve in het kleinschalige van het systeem dat de wind veroorzaakte, vooral in de sterk stijgende luchtdruk aan de achterzijde van het overtrekkende lagedrukgebied. Die snel stijgende luchtdruk leverde nog eens een flinke hoeveelheid extra wind op bovenop de reguliere wind, veroorzaakt door de grote drukverschillen op die plaats. Zo’n versterkend effect wordt het effect van de stijgklap genoemd.

Storm 25 januari 1990
Een ander voorbeeld deed zich op donderdag 25 januari 1990 voor, toen een zware storm Nederland bereikte. Ook toen gebeurde het pas nadat de fronten, horend bij het lagedrukgebied dat voor de storm verantwoordelijk was, ons land al lang en breed waren gepasseerd. Nou had het tijdens de koufrontpassage flink gewaaid, hier en daar was al een stoplicht omgegaan. Maar de verwachte storm liet nog op zich wachten. En kwam uiteindelijk een paar uur later.

Ikzelf werkte in die periode als regionaal journalist bij een krant, op een regionale redactie in Harderwijk. Nadat het lange tijd rustig was geweest, leek rond half 4 in de middag de wind eindelijk weer wat aan te trekken. In elk geval genoeg om de jas te pakken en de korte wandeling naar wat ook in Harderwijk de Boulevard heet te maken. Wat daar vervolgens gebeurde, is ook nu nog steeds een van mijn meest indrukwekkende weerherinneringen.

Toen ik de Boulevard bereikte, dreven vanuit het westen kleine buitjes binnen. Bij de Boulevard bevonden zich toen het Veluwestrand en (ook nu nog) het Dolfinarium. Beide recreatieparken waren gevestigd op een terrein dat daar wat verder het water, het Wolderwijd in steekt. De kade maakt er een bocht richting de stad en gaat, na weer een bocht terug, naar het westen verder. Tussen de stad, daar begrensd door de eeuwenoude stadsmuur met van die grote steunberen, en het water bevond zich een groot parkeerterrein, een groot open veld eigenlijk.

Het waaide er, toen ik aan kwam wandelen, al behoorlijk. Vrijwel meteen werd mijn aandacht getrokken door iets vreemds dat op de achtergrond zichtbaar was en snel dichterbij kwam. Bij nader inzien bleek het een muur van stuifwater te zijn die, in de verte en vanuit het westen over het Wolderwijd met hoge snelheid op Harderwijk afstormde.

Ik wachtte niet, zette het op een lopen en zocht dekking achter een van de steunberen van de stadsmuur. Enkele seconden later bereikte de storm met voor mij ongekende kracht ook Harderwijk. Het lawaai van de wind was enorm. Mensen die nog wel op de kade waren blijven staan, werden omver geblazen en zochten, zo goed en zo kwaad als dat ging, alsnog een veilig heenkomen. Overal klonk glasgerinkel. Glazen wanden rond de terrassen op de Boulevard, die de gasten in de zomer tegen de van het water binnenkomende wind moesten beschermen, waren hiertegen niet bestand en werden weggeblazen alsof het niets was. Dakkapellen gingen van de daken, het regende werkelijk dakpannen en de eerste bomen bezweken onder de druk van de beukende wind. Zo plotseling als de storm gekomen was, zo hard zou het vervolgens urenlang doorgaan. Het leek alsof Harderwijk stukje bij beetje zou worden afgebroken.

Wat gebeurde er in IJsland?
Wat er afgelopen zondag op IJsland gebeurde, zag er zo op het oog ongeveer hetzelfde uit. Stöðvarfjörður is een vissersplaatsje van ongeveer 170 inwoners dat aan de noordkant van een min of meer west-oost gerichte fjord ligt, in het oosten van IJsland. De weerssituatie had wel wat weg van de dag dat Nederland door de Hemelvaartsstorm werd getroffen. Een zeer klein, maar bijzonder actief lagedrukgebiedje trok afgelopen zondag over de zuidelijke helft van IJsland naar het oosten. Met aan de achterzijde een smal gebied waarin de drukverschillen bijzonder groot waren, maar waar ook sprake was van een sterke stijgklap. Voor extra wind dus.

Het kon niet uitblijven of er moesten bijzondere dingen gebeuren. En die gebeurden ook, zo is in het filmpje onder dit verhaal te zien. Diverse weerstations gaven gedurende ongeveer een uur stormwinden door, met aan het voorstellingsvermogen tartende windstoten van soms enkele honderden kilometers per uur. Daarbij verdween de wind net zo snel als hij kwam, omdat de zone waarover we het hebben zoals eerder aangegeven bijzonder smal was. Hoe hard het precies heeft gewaaid, is daarbij moeilijk na te gaan, omdat de windmeters, die de windstoten registreerden, behoorlijk op hol sloegen en geen betrouwbare waarden meer aangaven. Tegelijkertijd liep de luchtdruk snel op. Hier en daar met 10 hPa in korte tijd: de stijgklap.

Duidelijk is in elk geval dat het in Stöðvarfjörður zwaar tekeer ging. Waarschijnlijk kwam de wind er aan de achterzijde van het lagedrukgebied uit het noorden tot noordoosten, dus over de berg aan de achterkant van het dorpje. Tegelijkertijd drongen de windstoten – die ook een oost-west verplaatsing hadden – de fjord min of meer ongehinderd binnen. Wie goed naar het filmpje kijkt, ziet die verschillende windrichtingen er ook in terug. Het resultaat is een zeer turbulente wind boven de haven en de fjord, met allerlei wervelingen die bijna tot volwaardige waterhozen uitgroeien. De boten worden op elkaar gedrukt, hier en daar zie je ook wat brokstukken door de lucht gaan en op de achtergrond verdwijnt een zeecontainer in het water. Spectaculair.

Bij ons
Hoe anders is het weer de komende dagen in Nederland. Bij ons deze herfst geen stormen. Hogedrukgebieden boven het continent hebben het weer stevig in de greep, eigenlijk zover als we kunnen kijken. Daarbij is er vooral morgen de onzekerheid of laaghangende wolken en mist, die vanuit de nacht kunnen overblijven, ook echt oplossen. Later in de week lijken enkele zonnige dagen te volgen. Met in de nacht lichte vorst en overdag circa 10 graden. ''

Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #19 November 14, 2011, 19:21:30
edit2Rapporteer  
Nog steeds van menig dat een stoot van 100m/s een fabeltje is Marc?
Marc_87
Moderator

Antwoord #20 November 14, 2011, 19:29:18
edit2Rapporteer  
Jep dat nog steeds, geeft deze meneer ook aan dat de windmeters op hol sloegen.
Misschien dat het windstoten van rond de 200 km/u zijn geweest maar harder niet.
Dan was er echt meer schade geweest.
sporty_spice

Antwoord #21 November 22, 2011, 19:17:50
edit2Rapporteer  
hoe laat is het , tyd voor een big air
hijo del viento

Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #22 November 22, 2011, 21:36:29
edit2Rapporteer  
Ook in de Rotterdamse haven komt het geregelt voor dat containers in een depo moeten worden verankert. Zowel volle als lege. En zo nu en dan beginnen zo ook te vliegen.

Of wat dacht je van de Maasvlakte 2:

We zaten net een bakkie te doen dikkedulle.........
joosie

Antwoord #23 November 22, 2011, 23:16:50
edit2Rapporteer  
cool ha ha Shocked
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.