Rail repareren Best Drive 125

dennisvansetten

Berichten: 68
April 15, 2012, 14:48:43
edit2Rapporteer  
Ik heb van de week een nieuw kiteboard gekocht, namelijk een Best Drive 125.
Nu is tijdens het verzenden iets mis gegaan met het vervoeren van het board, waardoor er nu een deuk in de rail van het board zit. Het deukje is ongeveer 2 a 3 mm diep, en is echt in de rail.

Weten jullie misschien hoe je het beste kunt repareren, en waarmee? Ik zat zelf al te denken aan Epoxy, maar dan niet de gewone , maar de speciale epoxy die in kiteboards gebruikt wordt. Weet iemand hoe je hieraan kan komen en hoe duur dat ongeveer gaat worden?
Of valt het misschien ook te lijmen met sterke lijm, en dan het geheel goed vast klemmen en laten drogen / harden?

alvast bedankt, en als er foto's nodig zijn, dan probeer ik die wel eventjes te posten ;-)

Met vriendelijke groet,

Dennis van Setten
RS

Berichten: 111
Logs: 0 | 331 uur
Antwoord #1 April 15, 2012, 14:54:31
edit2Rapporteer  
Is terugsturen geen optie? Lijkt me dat dat gewoon onder je garantie valt.
dennisvansetten

Berichten: 68
Antwoord #2 April 15, 2012, 14:57:42
edit2Rapporteer  
Heey

Nee dat gaat hem niet worden  Wink
Heb hem namelijk via marktplaats aangeschaft, het board is gewoon nieuw, alleen is die deuk er waarschijnlijk in gekomen tijdens het verzenden  Angry

En aangezien ik het boardje voor weinig heb kunnen aanschaffen, doe ik hem liever repareren, dan heb ik namelijk alsnog een mooi boardje voor een leuke prijs  Grin

Weet jij misschien hoe of wat?  ThumpsUp
RS

Berichten: 111
Logs: 0 | 331 uur
Antwoord #3 April 15, 2012, 15:49:46
edit2Rapporteer  
dan is dat inderdaad niet zo handig. Maar met boards repareren heb ik zelf geen ervaring. Maar volgens mij hangen er wel een zooitje andere mensen hier rond die daar meer verstand van hebben. Succes in ieder geval.
dennisvansetten

Berichten: 68
Antwoord #4 April 15, 2012, 15:53:09
edit2Rapporteer  
oke  Wink
komt goed hoop ik  YeSS
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #5 April 15, 2012, 17:49:05
edit2Rapporteer  
Heb je mischien een foto'tje ? Dan kunnen we wat meer specifiek advies geven.
Je rail is meestal van ABS gemaakt, heb ff wat gezocht en epoxy zou hier niet aan hechten.
Wat wel zou werken is ABS ''chemisch smelten'' door het in een product te doen met MEK.

Hieronder een stuk gekopieerd van een motorforum wat ik een vrij duidelijk verhaal vond :

ABS waar veel kuipdelen van gemaakt zijn is mooi spul maar slecht te repareren omdat er weinig materiaal op hecht, duur of slecht verkrijg baar zijn. middelen als 2 secondelijm en polyester zullen de boel bijelkaar houden maar niet hechten.  voor epoxyhars geld hetzelfde maar is wel sterk toch is het ook giftig als het met de huid in aanraking.   
gaten kunnen ook worden gevuld met 2 componenten lijm als Kombi Power van Bison. maar als je het materiaal weer "heel" wilt maken zul je het moeten samen smelten met hetzelfde product.


in het topic word over MEK gesproken waarmee je ABS chemisch kan smelten.
MEK is niet zomaar verkrijg baar mits je dit kunt kopen bij een groothandel of schilder.
een andere oplossing is solderen maar gaten of grove scheuren opvullen is moeilijk.
er zijn nog een aantal producten tevinden dat ABS doen smelten maar het blijft lastig verkrijgbaar.




na wat zoek werk las ik dat Bison verdunner/ontvetter (verkrijgbaar bij Praxis & Gamma etc) een kleine hoeveel heid MEK bevat.
dus ik ben vandaag eens aan de slag gegaan.

als ABS plastic heb ik plastic patat vorkjes gebruikt. van die grote flexibele en niet van die brosse waarvan de tanden direct van afbreken als je deze buigt. er zit ook veel verschil in soorten ABS en heb verschillende soorten plastic geprobeerd.
ook de vierkante broodzak sluitingen voldoen alleen heb je er veel van nodig...

ik heb alles in een Jam potje gedaan en gevuld met het bison verdunner. aangezien de hoeveelheid Mek zon 25% is duurt het wel een tijdje voordat het echt een papje is. ik heb er zelf veels te veel Bison verdunner in gegooid.
het plastic word te dun, dus vul het potje tot aan de bovenkant van je snippers en maak de snippers ook zo klein mogelijk.
bij mij was het soep, wat je wilt is vla...

ik heb alles geschuurd en ontvet en het gesmolten abs is vrij makkelijk aan te brengen met een schroevendraaier oid.
zodra het uit het potje komt gaat het stollen, dit gaat eigenlijk precies goed op snelheid zodat het makkelijk in de kieren vloeit en nog aan te pappen is. 
dennisvansetten

Berichten: 68
Antwoord #6 April 16, 2012, 14:14:24
edit2Rapporteer  
Hier wat fototjes  ThumpsUp








Misschien dat jullie de schade zo beter kunnen bepalen?

En bedankt voor de info HaPe!  Wink
Ian

Berichten: 219
Antwoord #7 April 16, 2012, 15:08:25
edit2Rapporteer  
Ziet erop het eerste gezicht niet heel spannend uit, lijkt me sterk dat er zo vocht bij de kern van het board kan komen.
Maar de middelste foto is interessanter, heb je die ook groot?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #8 April 16, 2012, 18:38:01
edit2Rapporteer  
ff de boel tussen bankschroef(met stukjes hout aan beide kanten van board!) doen, plat drukken, bankschroef open, de openingen vullen met epoxy, board met de beschadiging naar beneden tussen de bankschroef met houtjes(houtjes ff in plas wikkelen, anders plakt ie er aan vast). Laten drogen, klaar. Buts zou je kunnen vullen met harde kit of epoxyplamuur.

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 April 16, 2012, 19:07:30
edit2Rapporteer  
Even rechtbuigen, bijschuren en daarna een paar druppels secondelijm om de kier te dichten (als die er al is) zou al meer dan voldoende moeten zijn. Eventueel nog klemmen tijdens het drogen van de lijm.
slayer1965

Berichten: 90
Antwoord #10 April 16, 2012, 19:45:59
edit2Rapporteer  
Als ik het goed kan inschatten is het een relatief kleine beschadiging (gevoelsmatig is het natuurlijk een megascheur) Ook ik denk dat je het redelijk eenvoudig kan oplossen met een goed resultaat.

Zoals Morres al schrijft zou ook ik het board dmv een bankschroef een beetje samen drukken ( vergeet geen plankjes aan weerzijden van het board te plaatsen. Roll Eyes )
Als je tussen de plankjes en je board een beetje PV folie plaatst kan je meteen ook aan de reparatie gaan denken. Die folie plakt niet aan je board.
Zoals je misschien wel weet heeft epoxyhars een zogenaamde vullende werking. Dat betekent dat de epoxy bij verharding niet zal gaan krimpen. Om de epoxy dikker te maken en tevens schuurbaar is het toevoegen van glasbubbles een vereiste. Als je nu een zogenaamd papje maakt van epoxyhars met daardoor heen de glasbubbles heb je een perfect schuurbare plamuur gemaakt.

Laat de hele boel 24 uur drogen en verwijder de plankjes, nog een dag of twee wachten ivm echte uitharding en daarna schuren maar!!!

succes met de reparatie

Greetz Rob
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #11 April 16, 2012, 20:12:01
edit2Rapporteer  
Rob, epoxy plamuur hou niet op een ABS rail en vloeit al helemaal niet meer de kier in en dat lijkt me wel handig wil je een lijmende en vullende werking krijgen. Vandaar dat ik me vooral zou richten op de scherpe kantjes wegschuren en de spleet weer dicht lijmen. 100% repareren is onmogelijk met ABS rails helaas. Vandaar dat ik op secondenlijm uitkom, dat vloeit en lijmt als een gek en stroomt je hele barst vol en je bent na een paar minuten klemmen al weer klaar.

Voor grotere barsten/scheuren/delaminaties waar je zo iets tussen kunt gieten/smeren zou ik wel epoxy gebruiken, maar hier is de kans dat epoxy het hele barstje intrek nihil.
slayer1965

Berichten: 90
Antwoord #12 April 16, 2012, 20:47:20
edit2Rapporteer  
Hallo Evan,

Ik weet van een slechte hechting mbt epoxy versus abs, gezien de wat ruwe schadeplek had ik het idee dat er voldoende hechtingsplekjes door de hars te vinden zouden zijn. Wel ben ik vergeten te vertellen dat met behulp van een haarfohn de hars wat vloeibaarder te maken is, en het vloeien en het in de beschadiging kruipen van de hars op deze manier geholpen kan worden.

Ik zelf heb 3 jaar geleden een komplete abs rail van een kiteboard gelijmd met 30 minuten epoxy, misschien wel leuk om te vertellen dat het board nu nog steeds gevaren wordt en de rail zit ook nog steeds op zijn plek. Het board wordt zwaar mishandel kan ik je vertellen!!!

Wat wel losgelaten is in het board waar ik het nu over heb is de epoxyplamuur zo uit een pot, maar de rail zit nog steeds vast.

Het voordeel van secondenlijm nu CA. lijm te noemen is zeker het snelle werken,
CA lijm bestaat ook in een dikkere uitvoering lees vullend.
Aleen het nadeel van CA lijm is dat het verre van flexibel is en daarom er mischien wel weer uit breekt.


Lastig probleem hoor dit zo allemaal opgetelt
matta

Berichten: 195
Antwoord #13 April 16, 2012, 20:49:59
edit2Rapporteer  
Heb je al geprobeerd om het transportbedrijf aansprakelijk stellen?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #14 April 16, 2012, 21:35:38
edit2Rapporteer  
die zullen zeggen dat het niet goed ingepakt is, wellicht is dat zo, dat weet ik niet, maar zo'n buts is wel van een flinke klap geweest.

Maargoed, miss. zat het er al in, voordat het verstuurd werd?
dennisvansetten

Berichten: 68
Antwoord #15 April 17, 2012, 16:29:35
edit2Rapporteer  
Heey

Ten eerste Thanks voor de reacties!

Ik heb gisteravond het deukje geheelt, door verwarmbare lijm uit zo'n pistooltje erin te doen.
Eerst heb ik het deukje een beetje verwarmd met een brander, en vervolgens de plek heel lichtjes opgesschuurd en daarna de minimale uitstekende deeltjes heel voorzichtig weggevijld met een kleine vijl. Vervolgens de lijm erin laten lopen , en eventjes 5 minuten geklemd, aangezien het om verwarmbare lijm gaat en dit heel snel hard wordt  Grin
Vanavond eventjes de lijmresten weghalen en dan weer knallen  ThumpsUp

Iedereen nogmaals bedankt voor de reacties  Grin

Greetzzz!

Edit-

De deuk is er ingekomen tijdens het verzenden, ik heb gemaild naar de shop waarvan ik hem gekocht heb ( shop adverteerde via marktplaats) en die zeiden dat het nog niet was toen hun het board verzonden. Het board was inderdaad niet helemaal goed ingepakt, er zat bubbelfoam omheen, maar alleen in het midden, zeg maar waar je grabhandle zit, maar niet in de tips, waar de deuk zit of eerlijk gezegd zat. 

Ach ik zie het tegelijkertijd als een leermoment om de volgende keer spullen dichter bij huis te kopen zodat je het board persoonlijk kan afhalen , en dus goed kan bekijken  Smiley

Tevens is het zeer jammer dat de post niet altijd even zuinig met hun pakketjes omgaan  ThumpDown
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #16 April 17, 2012, 18:41:53
edit2Rapporteer  
de post geeft ook aan dat je goed moet verpakken, dus die is niet schuldig. Puur afdeling inpakkerij geweest
dennisvansetten

Berichten: 68
Antwoord #17 April 18, 2012, 09:15:11
edit2Rapporteer  
haha zou goed kunnen hoor  ThumpsUp
maar wat denk je van hoe ik het gerepareerd heb?
Ik zal straks / vanavond eventjes wat foto's van de reparatie posten  Grin
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #18 April 18, 2012, 19:06:39
edit2Rapporteer  
creatief Denk niet dat de lijm lang gaat houden.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #19 April 18, 2012, 19:42:13
edit2Rapporteer  
Denk ook dat de lijm vrij snel weer los laat. Is mooi spul die lijm, maar hecht niet aan gladde oppervlakten
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.