Vacuümpomp verdampt veel olie bij testen buffertank.

roelvdgun

Berichten: 591
December 07, 2011, 22:47:47
edit2Rapporteer  
Ik ben bezig om een vacuümsysteempje te maken voor vacuüm injectie.
Hiervoor heb ik aan me vacuümpomp een buffertank van 30L gekoppeld.
Bij de testrun kon ik al een prima onderdruk maken tot ongeveer 0,2 bar absoluut (hier lekte er nog zat lucht). Bij het beluchten van de tank na de test heb ik meerdere malen gehad dat de pomp veel vacuümolie liet verdampen via de luchtinlaat (de slang tussen de tank en de pomp).

Weten jullie misschien of dit normaal is en zo ja, of dit te voorkomen is?
Ik ben van plan om er nog een afblaasventiel tussen te zetten, zodat de pomp zonder tegendruk opstart voordat hij weer aan de tank wordt gekoppeld, zou dit het probleem misschien ook verhelpen?

Het systeem staat incl. bouwtekeningen op www.joewoodworker.com (Vacuumpump EVS)


Alvast bedankt voor de tips Grin
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #1 December 08, 2011, 22:11:37
edit2Rapporteer  
Het is normaal dat je pomp wat olie verbruikt. Probeer anders een speciale vacuumpompolie....dit verdampt minder dan normale smeerolie.

Check: http://www.airconservice.nl/462.php

Anyway....opstarten zonder tegendruk is altijd goed voor de pomp, ik doe dat ook.
Succes! ThumpsUp
roelvdgun

Berichten: 591
Antwoord #2 December 08, 2011, 22:34:00
edit2Rapporteer  
Een klein beetje verbruiken is idd normaal, maar ik vond het zo hard gaan.
Er is een flacon van standaard vacuümolie meegeleverd, die zit/zat er nu in.
Zat zelf te denken dat het misschien zou kunnen komen doordat het beluchten relatief lang duurt (moet minstens 25L lucht bij), dat er door de variatie sneller olie verdampt? Of zeg ik hier iets heel raars.
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #3 December 09, 2011, 10:23:32
edit2Rapporteer  
Het is i.d.d. zo dat wanneer de pomp langer aan de tank slurpt (25 L) de oliedamp (die in evenwicht staat met de olievloeistof bij een bepaalde temperatuur) de olievloeistof meer gaat verdampen. Dit komt omdat de plaatselijke druk onder de dampdruk komt van de olievloeistof.

Simpel gezegt vliegen de oliemoleculen makkelijker uit de vloeistofase naar de dampfase omdat er weinig tegendruk is. Het zogenaamde dynamische evenwicht van vloeistof en damp wordt door het wegzuigen verstoord....vandaar  Wink

Kortom, regelmatig olie checken en misschien een vacuumolie kiezen die een lagere dampspanning heeft bij een bedrijfstemperatuur van ongeveer 60 grC (minder vluchtig).

Ik ben benieuwd naar je freubelkunsten!  ThumpsUp
roelvdgun

Berichten: 591
Antwoord #4 December 09, 2011, 11:44:05
edit2Rapporteer  
Dacht dat alle vacuüm olie ongeveer hetzelfde was, maar dat is dan een hele goeie tip!
Binnenkort eens kijken wat ik allemaal kan krijgen.

Ik heb op www.flyboarden.nl me hele project staan. Ben bezig met een productie tafeltje om een flyboard te gaan ontwikkelen.

zal als het project echt begint te vorderen ook hier eens een stukje posten.
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #5 December 09, 2011, 12:02:20
edit2Rapporteer  
Ik zag je topic al staan op flyboard.nl

Ben benieuwd! ThumpsUp
roelvdgun

Berichten: 591
Antwoord #6 April 06, 2012, 18:04:56
edit2Rapporteer  
Het was even knutselen, maar alles werkt nu Smiley

Inmiddels al 2 vacuüminjecties voltooid in 2 dagen, de 2e loopt nu uit te harden.
Heb het grootste dampprobleem opgelost door er een afblaasventiel tussen te zetten die de koppeling tussen de tank en de pomp verbreekt als de pomp uit staat.
Helaas lekt het ventieltje een heel klein beetje als hij dicht zit, had dit eerst opgelost door er een terugslag klep voor te zetten, maar daardoor verloor ik 0,2 bar onderdruk, dus laat ik hem maar wat meer pompen.
Ik heb de nieuwe olie die LeonB aanraadde al wel gehaald, maar hierdoor nog niet hoeven gebruiken.
Ook heb ik gemerkt, als ik de pomp nog extra koel m.b.v. een ventilator, dat de olie koeler blijft en dus minder snel verdampt.

Voor de productie kan ik injectie zeker aanraden i.p.v. hand layup (zoals gebruikelijk is). De materiaalkosten zijn iets hoger en het systeem iets ingewikkelder, maar het werkt ten eerste vele male schoner, omdat de hars alleen de mengbeker verlaat via de aanzuigslang. Ook ontstaan er praktisch geen luchtbellen (het product is immers al vacuum voor de hars erin komt) en is er een betere hars/vezel verhouding te krijgen.

Mijn flyboard deckje in de mal:

LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #7 April 06, 2012, 18:29:54
edit2Rapporteer  
Roel,

Waanzinnig veel respect voor je freubelkunsten! ThumpsUp
En dan nog vacuuminjectie....  Shocked

Ik ben heel benieuwd hoe de epoxy is verdeeld door de vezels. Let op wittige plekken, daar zal waarschijnlijk de harsopname niet optimaal geweest zijn.
roelvdgun

Berichten: 591
Antwoord #8 April 07, 2012, 18:15:18
edit2Rapporteer  
Thnx! na een paar uurtjes zoekwerk is dat injecteren prima te doen, zeker op "simpele" vormen zoals een kiteboard.

Ik denk dat de harsopname bij het deck goed is, maar dat is bij de footpads wel een stukje spannender, die hebben namelijk soort lipjes eraan voor de voetbanden, die worden bij flyboards vaak verticaal vastgeschroefd.
Plekken waar de vezels nog (te) droog zijn, kunnen vaak hersteld worden door op de conventionele manier hars erin/op te smeren.

Ik zal a.s. maandag nog even wat foto's van het resultaat posten als ik er aan denk Grin
roelvdgun

Berichten: 591
Antwoord #9 April 09, 2012, 15:43:03
edit2Rapporteer  
Het deck net even uitgepakt (Wat nog een flinke klus was), helaas was de harsopname nog niet naar behoren, dus dat is een puntje om aan te gaan werken. Deels zal dit komen omdat ik tape heb gebruikt om de glasvezel vast te zetten, daar was duidelijk te zien dat de hars er niet onderdoor ging.
De footpads heb ik nog niet uit kunnen pakken, dat ga ik a.s. weekend hopelijk even doen.

Voor verder oplossingen voor de harsopname moet ik nog even goed gaan zoeken.

hier wat foto's:







matta

Berichten: 195
Antwoord #10 April 12, 2012, 13:28:58
edit2Rapporteer  
Jooo, kan je niet beter de hars erin pompen zodat je zeker weet dat het voldoende is en overal terecht komt?
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #11 April 12, 2012, 14:14:04
edit2Rapporteer  
Jooo, kan je niet beter de hars erin pompen zodat je zeker weet dat het voldoende is en overal terecht komt?
Dat doet hij eigenlijk ook; aan de ene zijde heerst er onderdruk. Dat betekent dat aan de andere kant van het systeem een overdruk is: dus pompen Wink.
roelvdgun

Berichten: 591
Antwoord #12 April 12, 2012, 20:18:23
edit2Rapporteer  
Als je met overdruk de hars erin wilt spuiten heb je een dubbele "harde" mal nodig. Anders is je drukkracht van het vacuüm weg. Daarom kan ik alleen zuigen. Wat Jeffro zegt klopt in zekere zin ook, het wordt er wel in gepompt, alleen door middel van onderdruk i.p.v. overdruk.

Probleem bij mij is niet dat de hars niet overal komt (immers is de hars wel overal gekomen) maar dat het er overal ook goed in/doorheen trekt. Dat heeft meer te maken met de viscositeit van de hars, die o.a. afhangt van de temperatuur. Ander punt is de doorlaatbaarheid van de vezels, ik heb al gelezen dat die beter is wanneer de onderdruk minder sterk is, maar dan zuig je natuurlijk wel weer minder hars aan. Even alle dingen afwegen nog dus.
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #13 April 12, 2012, 21:27:07
edit2Rapporteer  
Roel,

Als ik prepregs maak, breng ik mijn vacuum op gemiddeld 60-65%
Een te hoog vacuum resulteert vaak in een te schraal laminaat met witte plekken.

Spelen met de temperatuur zal de cure-time beinvloeden.....lastig   Undecided
Succes met de zoektocht  ThumpsUp
roelvdgun

Berichten: 591
Antwoord #14 April 13, 2012, 12:40:15
edit2Rapporteer  
Dan zat mijn vacuüm waarschijnlijk ook wat aan de hoge kant, ik had hem nu zo rond de 0,8 liggen, wel een aanzienlijk verschil.

De verwerkingstijd zal inderdaad korter worden als ik de temperatuur verhoog, maar ik merkte dat ik bij mijn injecties tot nu toe nog ruim de tijd over had bij het uitharden.
roelvdgun

Berichten: 591
Antwoord #15 April 17, 2012, 21:27:05
edit2Rapporteer  
Ook nog even de footpads uitgepakt, deze waren beter gelukt! kei en keihard.
De temperatuur was hierbij iets hoger en een stuk minder lagen, wat natuurlijk ook altijd mee speelt. YeSS
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.