Waar opletten bij 2e hands materiaal?

Patrick1982

Juni 27, 2012, 07:49:24
edit2Rapporteer  
Hej Allemaal,

Ik heb me al een tijdje geleden aangemeld maar weinig van me laten horen,  Behalve dat ik een kitemaatje zoek.

Ik ben Patrick en ben 30 jaar. Woon in omg. Amersfoort maar ben ook regelmatig in Groningen en Friesland te vinden.

Sinds mn 9e doe ik al aan landkiten/powerkiten en heb nu de overstap gemaakt naar Kitesurfen.

Heb al een aantal lessen gehad en kan bijna zelfstandig kiten en zoek nu eigen materiaal om zelf nog even dit seizoen flink meters te maken.

Ik zoek een leuk starterssetje, zowel nieuw (overjarig) als 2e hands.
Komen nu natuurlijk veel aanbiedingen van 2011 en 2012 kite omdat de 2013 kites alweer uitkkomen binnenkort.

Alleen waar moet ik op letten bij aanschaf 2e hands board en kite?

Kite:
Uiteraard geen scheren of gaten ...
Maar wat nog meer?

Board
?

Thanx voor de adviezen en tips.

P.s. Kitemaatjes zijn ook nog altijd welkom  Tongue Smiley
Jeffro

Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #1 Juni 27, 2012, 08:25:38
edit2Rapporteer  
Wat ik tijdens mijn eerste 2ehands aankoop heb gedaan is: kite oppompen, doek controleren (vooral bij de uiteindes waar het het meest wappert: controleren op kleine gaatjes & extreem zacht/flexibel doek), de lijnen uitleggen (controleren op rafeltjes, depowerkoord checken, grip op de bar checken) & dan na al dat nog even controleren of de kite nog kneiterhard is (niet leeglopen van tube).

Qua board kan er weinig fout gaan; bekijk de algemene status van het ding, kijk of de pads niet teveel ingedrukt zijn, niet teveel krassen op de onderzijde (zullen er sowieso wel op zitten!) & check of de vinnen nog mooi strak/glad zijn.
JelleVisser

Geen avatar

Antwoord #2 Juni 27, 2012, 08:26:05
edit2Rapporteer  
Ten eerste, voor je kite.

- Het is slim om een kite aan te schaffen uit het jaar 2008+, aangezien de safety systemen van nog oudere kites meestal wat minder goed zijn.
- Een 2e hands kopen is natuurlijk wel goedkoper, maar hoe jonger de kite is, des te beter zit hij in elkaar.
- De grootte van je kite hangt van je gewicht af, dus daar kan ik op dit moment geen uitspraken over doen Wink

Voor je board.

- De lengte van je board hangt ook van je gewicht af, maar als je rond de 130 - 135 cm zit dan heb je meestal wel het boardje dat je wil hebben.
- Je moet uiteraard kijken of er geen beschadigingen zijn aan je vinnen of board zelf.
- Je moet kijken of de straps van je boardje lekker zitten en of de voetbanden goed kunnen sluiten

Uiteraard moet je aan de verkoper zelf ook vragen of er nog reperaties zijn uitgevoerd en zo ja, wat voor.
Patrick1982

Antwoord #3 Juni 27, 2012, 08:48:38
edit2Rapporteer  
Ik weet ongeveer welke afmetingen voor mij de ideale combinatie zijn.
9 en 12m2. (ben nml wat zwaarder dan gemiddeld) :-(.

Kites na 2008 neem ik sowieso, heb paar mooie gezien van 2010 en wat overjarige van 2011. Daarbij komen de 2012 kites straks ook in de aanbieding aangezien de kites voor t nieuwe jaar binnenkort uitkomen.

Lengte board zal 134 a 135 cm zijn.

En thanx voor de tip van Kite oppompen en ondertussen andere zaken checken :-)

Kun jezelf ook zien of er reperaties zijn uitgevoerd?
FlyingHigh

Antwoord #4 Juni 27, 2012, 13:20:53
edit2Rapporteer  
Aan het doek wel. Dan zie je plakkertjes zitten of als het scheurtje wat groter is, een stuk stof wat erop genaaid is.

Tubes is niet te zien, tenzij je ze er allemaal uit gaat halen. Als de kite hard blijft, maakt het ook niet echt uit of de tubes geplakt zijn.
Goed is goed.
Guus

Geen avatar

Antwoord #5 Juni 27, 2012, 15:29:50
edit2Rapporteer  
Let er ook op of het een c-kite is of niet, vanaf 2008 zijn de c-kites redelijk geschikt (maar niet ideaal) om mee te beginnen. Alleen het safetysysteem werkt meestal anders dan met 'gewone' kites. Dus zorg er bij een c-kite altijd voor dat je het safetysysteem snapt voordat je het water opgaat.

qua board, tussen de 130 en 135 zit je bijna altijd goed.

Bij de inspectie van een kite luister ik bij het uit- en oprollen naar het geluid van het doek:

veel geluid = goed
weinig geluid= niet goed
Peer

Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #6 Juni 27, 2012, 15:52:15
edit2Rapporteer  
Als je wat zwaarder bent kun je ook eerst gaan voor een board van rond de 140 x 40 of 42.
Kom je makkelijker op weg bij weinig wind. De kite die je het meest gaat gebruiken is denk ik de 9 meter.
Die zou ik in eerste instantie prioriteit geven(meeste geld in stoppen. Wat betreft de 12 voor bij weinig wind zou je om geld te besparen een hele goede 2009 vapor 3 kunnen overwegen. (die van mij Roll Eyes). Goede depower en zeker niet te traag bij die afmetingen....  Grin
JB - On The Edge

Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #7 Juni 27, 2012, 16:38:34
edit2Rapporteer  
(hebben we hier geen standaard beginnerstopic voor met deze info????)
Morres

Antwoord #8 Juni 27, 2012, 19:13:35
edit2Rapporteer  
voor 1100 kan je ook een nieuwe 2012 set kopen mét board, als je op kleiner budget zit is het niet onverstandig om iemand mee te nemen die er verstand van heeft.

Tekenen van veel gebruik is een papierige trailing edge en pluizige pigtails
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.