Welke Bar / QR geschikt voor kinderen / (korte armen) ?

Peer

Logs: 0 | 60 uur
Augustus 26, 2012, 12:45:09
edit2Rapporteer  

Mijn dochters 10 & 11 zijn na een tijd oefenen met een nasa chute nu begonnen met een 5.5. bandit DOS.

Ze kunnen dus prima een vlieger sturen ThumpsUp, begrijpen alles met betrekking tot windvenster en positie van de kite etc. QR op de kant al tig keer geoefend. So far so good.

Hetgene wat ze nu in de weg zit is hun armlengte en depower bereik ThumpDown.Waar een volwassene zijn armen strekt voor depower moeten de kinderen ook voorover leunen.. Dit is nu niet de eenvoudigste handeling voor iets essentieels als depoweren. Uiteraard kan ik de depowerstrap gebruiken om de kite meer in te stellen voor hun armbereik... stopperbal om te veel depower te voorkomen.. maar hiermee zijn we er nog niet volgens mij. De depower range is hier mee te kort..Moet beter kunnen.

De lengte van de QR (lus) tot aan de onderste postie van de bar is bij de f-one bar 22 centimeter, komt trapeze haak 9cm nog bij. Is de gepowerde positie van de bar dus ongeveer 31 cm van het lichaam
De armlengte (oksel tot handpalm) is bij mijn dochters +/- 50 cm.. Als je al varen relaxed achterover wil staan heb je met die afmetingen dus volledige power met bijna gestrekte armen... Dat gaat niet werken...  Cry

De oplossing is volgens mij een bar/ of QR die veel korter is en de bar dichterbij het lichaam brengt...
Moet op zich makkelijk kunnen met een kleinere lus en een korter QR systeem...

Wie weet raad? Welke bar/QR moet ik hebben? Of heeft iemand een slim idee voor het dichterbij brengen van de bar.. Huh
geloof68

Antwoord #1 Augustus 26, 2012, 12:59:49
edit2Rapporteer  
Gebruiken je kinderen een heup- of zittrapeze?
Peer

Antwoord #2 Augustus 26, 2012, 13:04:45
edit2Rapporteer  

Een zit trapeze.. Goed punt om over na te denken.. Met een hoger aangrijpingspunt van de QR is waarschijnlijk ook het depower bereik makkelijker te bereiken. (Bijvoorbeel bij de start..
Staat tegenover dat wanneer de kite hoger staat een lager aangrijpingspunt het maximale depower punt makkelijker bereikbaar zou kunnen maken. Wat raad jij aan? Ervaringen?
Iw@n

Antwoord #3 Augustus 26, 2012, 18:24:13
edit2Rapporteer  
Bij northbarren kan je de lengte instellen.
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 Augustus 26, 2012, 18:26:31
edit2Rapporteer  
En wat wil je daarmee zeggen Iw@n? Er zijn zoveel barren waar je de lengte kunt instellen, maar kinderen varen toch mini0kites en zullen alleen de kleinste optie nodig hebben, verstelbaar of niet. Geef liever aan hoeveel lengte de chickenloop+safety innemen, dat is hier belangrijker!

Bij Naish is het chickenloop+safetysysteem 21cm, maar dat kan flink korter met een custom chickenloop al zijn er misschien merken die standaard al veel korter kunnen.
nick1212

Logs: 0 | 74 uur
Antwoord #5 Augustus 26, 2012, 18:55:12
edit2Rapporteer  
Mijn wainman bar is ook niet zo heel lang. Had eerst de takoonbar en deze is ongeveer gelijk met die van F-one. En bij mijn takoonbar moest ik ook vooroverhangen om te depoweren als ik aan het varen was. En nu met de wainmanbar gaat dit gewoon. Ozone is ook niet zo lang dacht ik, wel maar  keer mee gevaren vorig jaar;
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 Augustus 26, 2012, 19:29:56
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het moeilijk gaat worden een nog chickenloop te vinden die veel dichter bij de bar zit. Bij mijn Best bar is het 20cm en bij mijn oudere Cabrinha barren zo ongeveer 21cm.
Morres

Antwoord #7 Augustus 26, 2012, 19:37:41
edit2Rapporteer  

http://www.youtube.com/watch?v=Lfw1EXaxQ1k
vanaf 2:30 Wink
Iw@n

Antwoord #8 Augustus 26, 2012, 21:02:09
edit2Rapporteer  
@evan: De variocleat kan je verplaatsen (naar boven en naar beneden schuiven) hierdoor wordt je depowerkoord langer of korter.

http://www.youtube.com/watch?v=pfoZp4wpgK4

vanaf 2.15

aan het einde van dit filmpje is het ook te zien

http://www.youtube.com/watch?v=47Pf3X_qeRk
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 Augustus 26, 2012, 21:11:40
edit2Rapporteer  
Voortaan dus iets duidelijker zijn met wat je zegt Iwan Wink
geloof68

Antwoord #10 Augustus 26, 2012, 23:56:02
edit2Rapporteer  

Een zit trapeze.. Goed punt om over na te denken.. Met een hoger aangrijpingspunt van de QR is waarschijnlijk ook het depower bereik makkelijker te bereiken. (Bijvoorbeel bij de start..
Staat tegenover dat wanneer de kite hoger staat een lager aangrijpingspunt het maximale depower punt makkelijker bereikbaar zou kunnen maken. Wat raad jij aan? Ervaringen?

Zittrapeze maakt afstand tussen onderkant CL en naar boven/voren gestrekte armen groter ten opzichte van een heuptrapeze. Daarnaast is het belangrijk dat de kite niet te groot is voor je dochters. Als een 5,5 meter Bandit 2 je kleinste inflatable is, kun je ook overwegen om een kleinere kite aan te schaffen. Ik heb naast de Uno 2,5 meter een Catalyst 4m (en binnenkort ook een Uno 4 meter). Tenslotte kun je kortere lijnen dan gebruikelijk op je bar zetten om de kite minder krachtig te maken.

Ik denk dat het moeilijk gaat worden een nog chickenloop te vinden die veel dichter bij de bar zit. Bij mijn Best bar is het 20cm en bij mijn oudere Cabrinha barren zo ongeveer 21cm.

Bij de Ozone bar is die afstand 21 cm. Epic heeft wel een speciale kinderbar.
Peer

Antwoord #11 Augustus 27, 2012, 00:27:22
edit2Rapporteer  
OK. Dank voor het meedenken en de filmpjes..

Als ik het goed begrijp kun je met de systemen van north en gaastra instellen  A. Hoe dichtbij je depowerstrap zit (handig) en daarmee B Hoe groot het depowerbereik is van je de bar. Wanneer je de depowerstrap dichter bij je lijf zet verklein je dus eigenlijk de depowerrange van je bar beweging?Dit laatste is dan weer een beetje jammer voor het kind wat natuurlijk wel maximaal wil kunnen depoweren..

Mooi en zeker bruikbaar dus dat dit zelf te tunen is bij deze systemen, maar blijft de behoefte aan een QR/chickenloop die heel dicht bij de bar komt. Alle lengte die in de QR/ChLo zit gaat dus af van het depowermoment wat een gebruiker met zijn barbeweging kan realiseren.

Iemand een idee van een heel korte QR/ChLo. Of een custom ontwerp idee?

Terwijl ik aan het schrijven was de laatste reactie met heel praktische tips...
Trapeze tip = top. Kortere lijnen ook een heel praktisch idee. Ga een setje maken hiervan.. Kleinere inflatable kites zijn niet makkelijk te vinden, zeker niet on a budget.. (zeer slecht argument wanneer het de veiligheid van kinderen betreft).

De nasa trouwens ook op het water gebruikt. groot nadeel en voordeel.. zodra hij het water raakt maximale depower....
Is de Uno er in 2,5? ga eens zoeken...

Morres

Antwoord #12 Augustus 27, 2012, 12:41:08
edit2Rapporteer  
Ga een setje maken hiervan.. Kleinere inflatable kites zijn niet makkelijk te vinden, zeker niet on a budget.. (zeer slecht argument wanneer het de veiligheid van kinderen betreft).
Wij hebben de Hatch ook in 3 en 5 meter,miss aardige maten?
Marcel~

Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #13 Augustus 27, 2012, 23:29:44
edit2Rapporteer  
Da's simpel, haal je depower eraf. Koop een rvs ring en een stuk 6mm Dyneema. Zet die ring aan het stuk Dyneema. Koop zo'n zeilquick relase. Zet die vast en een lus Dyneema tussen de trapezehaak op de buis. Nu haak je het RVS  ring rechstreeks in die zeilquickrelease. Je slaat hierdoor zowel de trapezehaaklengte als de looplengte over en verkort e.e.a. tot de rvs ring plus zeilquixkrelease. Ik vloog in den beginne nooit anders...

Vragen ? Stuur me een pb. Ik heb zo'n quickrelease evt. nog liggen...
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.