januari, februari, maart zijn de meeste wind zekerste maanden in de Caribbean. In deze maanden ga ik dan ook altijd op kite surf vakantie in de caribbean. Ben ook wel eens in juni, july , augustus geweest maar dan is de wind toch een heel stuk minder. Vooraf boeken doe ik ook nooit. Ik hou de wind op het ogenblik goed in de gaten en ga boeken als de vooruitzichten het gunstigst zijn.
Daar heb je toch echt een mispoes!
De zomermaanden de beste en meest steady windcondities. Jan febr moet je lucky zijn........
Niet voor Jamaica dude. Van half november tot eind februari heb je daar de meeste windzekerheid volgens de locals en dit leek te kloppen.
November 2011 heb ik daar mijn vakantie gevierd.
In het noorden is een redelijke kitespot. Je kunt ook alleen in het noorden of oosten varen ivm de windrichting.
De wind is in het noorden side-onshore (NO-ONO). Of er aan de oostkant mooie kitespots zijn weet ik niet.
Ik kon er toen niets over vinden. De golfsurfers zitten wel vooral daar.
We hadden de hele vakantie een auto gehuurd voor weinig en reden vanaf Montego Bay in een half uurtje naar de kitespot. De locals waren erg relaxed (Duh) en de spot was redelijk. De rest van het eiland is ook de moeite waard om met een auto te verkennen. Alleen in het donker terug rijden vanaf de westkust was lastig door de vele gaten in de weg.
De baai waarin we voeren was een beetje een klotsbak, maar als je naar het rif voer kon je heerlijk met de golfjes spelen. Niet hoog dus, maar wel met lange vlakke stukken er tussen en perfect om lekker op af te zetten.
Ik zag daar overigens wel een waterslang zwemmen en een grote schildpad voorbij komen. Erg mooi dat beest op een paar meter afstand peddelend
Voorbij het rif had je behoorlijke bakken als het goed waaide. Maar aangezien ik daar vaak alleen of met onervaren kiters voer ben ik meestal niet veel verder dan het rif gevaren.
De locals waren toen 2 Jamaicanen, een Amerikaan en een Duitse dame die daar wonen. Zij heeft een kiteschool (kiteboarding Jamaica) en de Jamaicanen geven daar les.
Het is geen topspot, maar wel één van de besten van het eiland heb ik begrepen.
Grootste nadeel vond ik dat de wind en het water langs het eiland dezelfde kant op gaan. Je verloor, zeker bij weinig wind, snel hoogte. De wind is binnen de baai ook minder, dus soms was het moeilijk terug komen vanaf het rif. De wind wordt in de loop van de middag meestal minder en dan is het handig om op tijd terug te varen
Ik heb met een local en 2 Canadezen nog een downwinder gedaan. Eén van die gasten kreeg materiaalpech dus die hebben we niet af kunnen maken. Het was overigens niet zonder risico want je kan niet overal aan land ivm rotsen en mangroves. De local was onze gids en had het vaker gedaan, maar gezien ons avontuur raad ik een downwinder daar af
We hebben ons goed vermaakt daar. Goede sfeer, gezamenlijk eten en drinken en dat alles eigenlijk vanzelf. Ze gingen op "kitebeach" wel wat verbouwen voor de toeristen die van de cruiseschepen af komen. Ik hoop voor je dat ze bounty bay met rust hebben gelaten, mocht je daar heen willen
Vlak voorbij The Haque
in een bocht aan de linkerkant van de weg zie je een bordje Bounty bay
Have fun!