El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Ik heb inmiddels bij een lijnen fabrikant zelf wat test mogen bijwonen en daar werd in de referentie proef op en zelfs iets boven de door de fabrikant gespecificeerde waarde gemeten. De truc zit in het bevestigen van de lijn op de trekbank. De lijnen gaan om een soort trommels met Ø15cm en worden over enkele omwentelingen vastgeknoopt. Hiermee wordt de wrijving rustig opgebouwd en breekt de lijn ergens op het vrij gespannen stuk tussen de trommels. Hiermee komt meteen de verzwakking door een knoop in beeld: meer dan 60% voor een dyneema lijn. Als je de knoop na de breuk bestudeerd zie je dat de knoop gigantisch strak is aangetrokken tot een massief knoedeltje dat nauwelijks dikker is dan de lijn. De gedacht hierbij is dat het dyneema heel weinig wrijving opbouwt, de vezels blijven door de knoop glijden, waarbij de druk en warmte in de knoop toeneemt.
|