Epic kites - The Surf

Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #25 Mei 20, 2013, 16:14:17
edit2Rapporteer  
Dat is helemaal niet waar waaom zijn wielen dan rond?

Graag inhoudelijk reageren, Nature! 
Dit is er een in de categorie zinloze opmerkingen! Onderbouwen, of niet reageren!

@ Rory: top bijdrage! Ik ben ook benieuwd in welke categorie deze kite gaat vallen.
Dimitri is in de regel meer van de old-school kant dus zou hem in de categorie 2 verwachten. Ook als ik zo de shape grof beoordeel. Ziet er iig niet uit als een snelle Religion of Reo, beide kites voor categorie 1.

Dat gezegd, North heeft al bewezen dat hoekig ook efficiënte kites op kan leveren Wink

Misschien straks toch ff het verhaal op dat airstyle forum gaan checken
Nature

Antwoord #26 Mei 20, 2013, 17:13:45
edit2Rapporteer  
Dat is helemaal niet waar waaom zijn wielen dan rond?

Graag inhoudelijk reageren, Nature! 
Dit is er een in de categorie zinloze opmerkingen! Onderbouwen, of niet reageren!

Wat s dat nu weer voor onzin?
Moet ik nou echt gaan uitleggen dat een rond iets beter rond draait ( wat een herstart  is 90-95 graden draaien van een kite)

Een hoekig iets blijft ALTIJD hangen op de hoeken met meer wind heb je enkel voldoende voordeel van de hoek maar met weinig wind zeker niet.
Een rond iets wikkelt beter af en draait daarbij beter hoe ronder / minder hoeken) de LE hoe makkelijker de relaunch..  Dus vandaar waarom zijn wielen anders rond Wink

Qua draaien in de lucht zie ik wel voordelen voor een hoekige LE omdat je duidelijker een pivot point kan leggen in de kite.

EddyC

Geen avatar

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #27 Mei 20, 2013, 17:20:18
edit2Rapporteer  
Die rechte stukken in de leading edge is om de productieprijs te drukken: rechtdoor stikken met de naaimachine is gemakkeliker en geeft minder productie fouten

Dezelfde reden als de ontwikkeling van 3 strut kites: ook voor lagere productiekosten.

North slaagt erin door hun marketing veel te doen betalen voor een product met lagere productiekosten - om hun ontwerp goed te krijgen (flapperen en stijve wingtips voor snel draaien) steken ze er steeds een bende zeilatten in.

Benieuwd naar de Surf kite van EPIC (alsook de prijs)
feddomw
Gast
Antwoord #28 Mei 20, 2013, 17:29:03
edit2Rapporteer  
Je redenering is erg kort door de bocht, Nature. Door de cohesie plakt een LE aan het water en op het moment dat je de kite laat draaien en alleen de punt/hoek het water nog raakt, heb je minder oppervlak dat aan het water plakt dan een ronde vorm en dus mogelijk een snellere herstart.

Terwijl ik dit schrijf vraag ik me eigenlijk ook af of dat de reden is dat FST van OR 2012 zo goed aan de herstartbaarheid bijdroeg voor de Razor? Ook zo'n hoek in de LE namelijk.

@EddyC: je North bashing wordt wel erg voorspelbaar. Je moet trouwens de redenering omdraaien: North laat je veel betalen voor hun product omdat de marketing kosten hoog zijn. Dat verhaal van de zeillatten hebben we nou wel 20 keer gehoord van je. Wat kan het je schelen hoe ze het doen, de kites vliegen goed. Als je ze te duur vindt, lekker laten liggen. Ik snap niet waar die antipathie vandaan komt jegens North.

Ik vaar zelf geen North overigens....
Nature

Antwoord #29 Mei 20, 2013, 18:39:39
edit2Rapporteer  
Je redenering is erg kort door de bocht, Nature. Door de cohesie plakt een LE aan het water en op het moment dat je de kite laat draaien en alleen de punt/hoek het water nog raakt, heb je minder oppervlak dat aan het water plakt dan een ronde vorm en dus mogelijk een snellere herstart.

Terwijl ik dit schrijf vraag ik me eigenlijk ook af of dat de reden is dat FST van OR 2012 zo goed aan de herstartbaarheid bijdroeg voor de Razor? Ook zo'n hoek in de LE namelijk.
.

Dan moet je beter lezen Smiley want ik zeg duidelijk dat bij veel wind dus pas een voordeel komt.
" met meer wind heb je enkel voldoende voordeel van de hoek maar met weinig wind zeker niet."

Je moet eerst de kite met voldoende wind van t water krijgen terwijl een ronde kite zichzelf afwikkeld over de LE. Je hebt dan wel een grote deel wat aan t water gehecht blijft dat zeker maar dat is zeker
over beide valt wat te zeggen maar ik zwicht bij wavekites voor een rondere LE.

Ook omdat wave kiters vaak kleiner varen dan de rest is een snelle herstart gewenst ook met minder wind / druk.

Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #30 Mei 20, 2013, 18:50:01
edit2Rapporteer  
Ik ben ook nog steeds van mening dat een kite met een ronde LE zoals een Bow het snelste herstart. Met dit soort kite kost het bijna geen moeite.

Ik heb zelf de 2012 Razor van OR best veel gevaren en ik heb niet kunnen merken dat die knik daaraan mee hielp. Zelfde geld voor de Naish Sigma gevallen, het herstarten daarvan was gewoon slecht te noemen.

Dus hoe het bij deze kite zit gaan we in de toekomst zien.
feddomw
Gast
Antwoord #31 Mei 20, 2013, 19:13:00
edit2Rapporteer  
Ik ben ook nog steeds van mening dat een kite met een ronde LE zoals een Bow het snelste herstart. Met dit soort kite kost het bijna geen moeite.

Ik heb zelf de 2011 Razor van OR best veel gevaren en ik heb niet kunnen merken dat die knik daaraan mee hielp. Zelfde geld voor de Naish Sigma gevallen, het herstarten daarvan was gewoon slecht te noemen.

Dus hoe het bij deze kite zit gaan we in de toekomst zien.

2011 Razor had die rare knik toch nog niet? Alleen de 2012.

Ik heb het gevoel dat we langs elkaar heen praten qua "knik". Welke knik hebben we het over?
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #32 Mei 20, 2013, 19:15:07
edit2Rapporteer  
Mijn excuses, ik bedoelde 2012. Dat hele FST gebeuren is namelijk naar mijn idee puur marketing. Wink
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #33 Mei 20, 2013, 19:50:53
edit2Rapporteer  
In de golven gelden andere regels m.b.t. herstarten.
Bestaande regels als een boogvormige LE werken daar niet per definitie goed.

Dat hoekige zou idd. Uitgelegd kunnen worden als kostenbesparing. Maar dat was volgens mij zeker niet het doel van de ontwikkeling van deze kite.

Ik zou eerder denken aan steviger wanneer de kite gespoeld word. Meer star voor betere stabiliteit bij het driften. Verder zorgen die rechte LE uiteinden er mogelijk voor dat de kite LE down makkelijker, maar bovenal sneller wind vangt en omdraait.
EddyC

Geen avatar

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #34 Mei 20, 2013, 20:30:57
edit2Rapporteer  
OK
Woensdag laten we allemaal onze 'wave' kites in de voorspelde 2m golven vallen en dan zien we wel wat het beste start bij 22-24 knopen wind.

Ik heb al meegemaakt dat mijn Takoon Pure (volgens de franse forums slechtste kite ooit) vanzelf herstartte terwijl ik zijdelinks naar mijn waveboard aan het zwemmen was (met de bar dus volledig naar boven geschoven): dat was ook een verassing want meteen was ik 10m verder van mijn board. 
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.