Helaas heb ik geen flow-simulation software beschikbaar, anders zou ik het best willen narekenen.
Inderdaad heeft de vorm van de fin meer weerstand. Maar of dit 20% is zoals de blog schrijver beweert durf ik wel een twijfel te trekken. Wat wel zoden aan de dijk zet is de bewering dat het meer weerstand veroorzaakt. Zeker waar!
Het idee is dat wanneer je upwind vaart met een waveboard deze een beetje gekant is zoals een Twintip. Nu is het juist de bedoeling om zo'n plank zo vlak mogelijk te houden, maar aankanten moet ook op een waveboard.
Dus theoretisch zou deze vin dus loodrecht op het wateroppervlak staan. Maar of dit nu zoveel weerstand vermindert trek ik in twijfel.
Snap ook niet dat iemand met conservatieve surf-ideeën zoals Felix Pivec zich voor zoiets leent. Overigens bedoel ik dat positief over Felix: hij is een wereldsurfer. Maar vaart graag een C-kite en een dedicated golfsurfplank ipv een voor kiten aangepaste shape. Dat bedoel ik met conservatief.
dus de beredenering is dat het laterale oppervlak gelijk bijft als je je board kantelt. Maar als je je board vlak hebt is het weer minder. tja... Als je je board kantelt is de druk op de vin dan nog ook steeds horizontaal, ik kan me zo voorstellen dat die ook van oriëntatie veranderd. Het lijkt me dat het verschil hoe dan ook nihil is, en dat die rare base niet echt gunstig is voor de drag.
dus de beredenering is dat het laterale oppervlak gelijk bijft als je je board kantelt. Maar als je je board vlak hebt is het weer minder. tja... Als je je board kantelt is de druk op de vin dan nog ook steeds horizontaal, ik kan me zo voorstellen dat die ook van oriëntatie veranderd. Het lijkt me dat het verschil hoe dan ook nihil is, en dat die rare base niet echt gunstig is voor de drag.
Zo denk ik er ook over Zit de laatste tijd erg veel in de Naval Architecten hoek, en we praten veel over weerstand veroorzaakt door vinnen. Interessante materie!
Ik heb er vorig jaar mee gevaren. Ik kon niet echt een groot verschil merken in het upwind varen. Wel vond ik het irritant dat de vin omsloeg bij het golfrijden, vooral als je recht voor de golf gaat, is er weinig zijdelingse druk, de positie van de vin veranderd dan dus bij elke kleine zijdelingse verandering.
Daarnaast wijkt de vin natuurlijk af van je andere vinnen, wat ook irritant kan zijn. Goed dat dit geprobeerd wordt, en misschien werkt het wel, maar voor mij was het niet bevredigend.
De goedkope rommel plastic vinnen doen dit ook: die buigen lekker door. Met als vordeel dat er geen bewegende delen aan zitten.
Die vervormen waardoor er nog meer weerstand ontstaat. Totaal niet efficiënt. Je zult merken als je die upgrade naar betere vinnen dat je gelijk een beter vaarbeeld krijgt
Ik vaar zelfs met een vin gemaakt uit een broodplankje in een houten wave board -l oopt lekker - draait kort (vanwege de flex in het board achteraan).
Net zoals bij twintips is er heel veel marketing lulkoek: ik vaar al 10 jaar houten boardjes met alu vinnen uit L-profiel (40mm) en dat gaat flink hoog aan de wind.