Als beginner op de Zandmotor

Lukic

Geen avatar

September 23, 2013, 12:13:59
edit2Rapporteer  
Ik kom zelf uit Den Haag en ben beginnend kitesurfer. Deze zomer weer een herstart gemaakt met beginnen (na een paar jaar terug lessen te hebben gehad en een paar keer zelf te hebben gekite). Deze zomer weer opnieuw 3 lessen gehad en een eigen set gekocht. Daarmee nu 5 of 6 keer gekite. Om mijn niveau aan te geven. Ik kan varen. Af en toe lukt het aankanten en hoogtelopen goed (soms ook niet). En keren gaat af en toe aardig, maar vaak is het ook nog met me reet in het water vallen. Heb alle keren dit jaar op Strand Horst gevaren. Maar dat is toch een eind weg (net zoals Oostvoorne). De Zandmotor is voor mij ideaal dichtbij (om de hoek). Vorige week woensdag ter verkenning met mijn windsurfsetje (was de enige windsurfer... :-)) op het binnenmeer van de Zandmotor gevaren. Wilde deze spot even checken om eventueel ook te kitesurfen. Vond het niet onaardig. Heb wel een aantal vraagjes:

- Ik heb nog nooit gekite in diep water. Ooit moet het er natuurlijk van komen. Het binnenmeer van de zandmotor is op sommige plekken te diep om te staan. Is dat een beletsel als beginnend kitesurfer?
- Met welke windrichtingen kan er gevaren worden op het binnenmeer? Mij lijkt NW de beste richting om over de volle lengte van het meertje te kunnen surfen. Anders wordt het wel klein toch?
- Kan er ook op de zandmotor gekite worden met laagwater of is het binnenmeer dan te klein?
- Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
- Enige (behoorlijk) nadeel van de zandmotor lijkt me wel de drukte. Aangezien ik gewoon 5 dagen werk zal ik toch vaak in het weekend worden (de avonden worden korter dus doordeweeks 's avonds wordt lastig). Is het nog wel te doen qua drukte op de zandmotor?
feddomw
Gast
Antwoord #1 September 23, 2013, 12:24:18
edit2Rapporteer  
Mag ik vragen waarom je per se op de Zandmotor in de poel wil varen?

Gezien je windsurf-ervaring, je eerdere lessen, dat je al kan varen en je blijkbaar dicht bij zee woont: ga gewoon de zee op. In het begin zal je leercurve iets steiler zijn, maar dat is toch waar je uiteindelijk terecht komt, en alles wat je nu al op zee mee maakt heb je later profijt van. Daarmee bedoel ik de walk of shame, boardje kwijt en bodydraggen, met een beetje geluk ook een self rescue.

Als je dit advies ter harte neemt, ga dan niet op zee bij de Zandmotor, daar staat echt heel veel stroming. Gewoon op Scheveningen, HvH, Monster, enz.

Dat absolute beginners eventueel profijt kunnen hebben van vlakwater is tot daar aan toe, maar ik zie toch erg vaak mensen die op zee in problemen komen door gebrek aan ervaring met open water. Ik vergelijk het altijd met duiken: als je in NL je PADI hebt gehaald, kan je echt overal terecht. Als je in tropisch paradijs met nul stroming en kristalhelder water je PADI hebt gehaald, kan je eigenlijk niets.

Ik weet dat dit geen antwoord is op je vraag trouwens. Michiel of iemand anders meldt zich wel.
Eagle-Jan

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 September 23, 2013, 12:37:20
edit2Rapporteer  
Ik kan varen Ik kan staan.

Om te beginnen is de zandmotor doorgaands rete druk en kleiner aan het worden,  het is voor jou niet  leuk en voor anderen ook niet als er een 12:00 kiter midden op de plas is. Je leer curve op de zandmotor is doorgaands lager dan op zee met weinig kiters om je heen, gewoon om de simpele reden dat je meer op anderen aan het letten bent ipv je zelf. Ga je alleen maar op je zelf letten dan krijg je op een drukke en kleine vlakwater spot zoals de Zandmotor of Slufter ongelukken.
feddomw
Gast
Antwoord #3 September 23, 2013, 12:56:51
edit2Rapporteer  
Ik kan varen Ik kan staan.

Om te beginnen is de zandmotor doorgaands rete druk en kleiner aan het worden,  het is voor jou niet  leuk en voor anderen ook niet als er een 12:00 kiter midden op de plas is. Je leer curve op de zandmotor is doorgaands lager dan op zee met weinig kiters om je heen, gewoon om de simpele reden dat je meer op anderen aan het letten bent ipv je zelf. Ga je alleen maar op je zelf letten dan krijg je op een drukke en kleine vlakwater spot zoals de Zandmotor of Slufter ongelukken.

Om even op EJ in te haken: ik heb nooit die voorkeur voor stadiep water begrepen die heel veel mensen zoeken. We hebben in NL al binnen 50m vanuit de kant geen stadiepte meer en veelal sideshore wind. Met andere woorden, op 90% van je rakjes kom je onmogelijk met je voetjes aan de bodem, dus je moet ZSM leren daar mee om te gaan. Ik vond het persoonlijk altijd veel fijner om me niet druk te hoeven maken om de bodem. Lekker diep = geen gebroken benen/enkels als je een keer gelift wordt door een stuurfout.
mvbtje

Geen avatar

Antwoord #4 September 23, 2013, 13:07:06
edit2Rapporteer  
Ik zou als ik jou was eerst nog een paar keer oefenen op horst of toch oostvoorne. Als je het keren + hoogtelopen + het bodydraggen als je je boardje kwijt bent  onder de knie hebt, dan kun je de stap naar de zee maken. Anders ga je het jezelf onnodig moeilijk maken. En de eerste paar keer dat je zee op gaat vragen of een ervaren kiter je in de gaten wilt houden en wat tips en tricks kan geven. Succes
So_Surreal

Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #5 September 23, 2013, 13:23:56
edit2Rapporteer  
Sta diep water is wel fijn om te leren bodydraggen vind ik.
Maar echt leren kiten doe je in dieper water, vind ik.

Op vakantie moest ik dat opeens ook doen, toen ging ik opeens echt met stappen vooruit.
Eagle-Jan

Antwoord #6 September 23, 2013, 17:37:51
edit2Rapporteer  
Autostrand oostvoorne, the place to be voor elke beginner!
Ocean-Limbo

Antwoord #7 September 23, 2013, 18:45:10
edit2Rapporteer  
mijn advies als doorgewinterde, langjarige beginner ....... leer eerst alle basisfacetten van het kitesurfen op een beginnerspot zoals Oostvoorne en ga daarna naar de spots met een hogere moeilijkheidsfactor...

vooral nu het kouder wordt .....
Gewoon Toon

Logs: 0 | 330 uur
Antwoord #8 September 23, 2013, 19:26:06
edit2Rapporteer  
Was het een rood/ Bordeaux surf zeil woensdag ?
Mojos12

Antwoord #9 September 23, 2013, 20:49:24
edit2Rapporteer  
Ik ben een te grote beginner of je hier advies in te geven . En ik ken ook de spot niet ( woon in België)

Ik zelf heb leren varen op zee en in het begin ( nu nog altijd) heb ik soms wel wat moeite met over de golven te varen . Maar uiteindelijk gaat iedereen de zee wel eens in .
Wij hebben hier immers geen vlakwaterspots .

Ik zou zeggen , luister goed naar de andere en nog veel plezier toegewenst  Wink
Lukic

Geen avatar

Antwoord #10 September 23, 2013, 21:05:18
edit2Rapporteer  
Was het een rood/ Bordeaux surf zeil woensdag ?

Bijna... Paars met geel. :-)

http://www.youtube.com/watch?v=GXNRSRBFThU

Bedankt voor alle tips. Reden dat ik nog niet op zee wil is omdat ik eerst beter wil worden. Voordat ik op zee ging windsurfen heb ik toch ook eerst mezelf de nodige dingen op binnen(vlak)water eigen gemaakt. Maar snap best dat Strand Horst of Oostvoorne beter is omdat het minder druk is je als beginner anderen minder tot last bent. Maar de Zandmotor is zo relaxed dichtbij. Dat mag natuurlijk geen reden zijn om in onveilige situaties te belanden dat snap ik ook. Ik zal eerst nog wel een paar keer op Strand Horst gaan. En dan misschien een keertje doordeweeks als het wat rustiger is een paar uurtjes vrij nemen en naar de Zandmotor. Hoef ook niet met mega wind te gaan. 13-15 knopen is genoeg. 
Eagle-Jan

Antwoord #11 September 24, 2013, 00:39:43
edit2Rapporteer  
Waarom strand Horst? Autostrand is zooo veel beter! En veel dichter bij, helemaal als je door het Westland rijdt en in Maassluis de veerpont pakt naar Rozenburg.
dunkel

Geen avatar

Antwoord #12 September 24, 2013, 11:08:12
edit2Rapporteer  
ja precies, dichterbij en veel prettiger om te leren: minder vlagen, meer ruimte, en staan kan je net zo goed/slecht als op Horst. Plus je kan beetje wennen aan de minigolfjes die er soms staan. Gaat je zeker lukken!
geloof68

Antwoord #13 September 24, 2013, 11:31:07
edit2Rapporteer  
Als je zo duckgijpt, dan is het keren met een twintip al snel een makkie. Bovendien heb je je handen zelfs al bovenop de giek. Ik heb al de nodige windsurfers in de les gehad die met 1 hand de bar andersom vastpakten. Gaat goedkomen, zoek nog een paar keer de ruimte op het water buiten het weekend. Dat zal heel goed zijn voor je leercurve. Veel plezier!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.