Mag ik vragen waarom je per se op de Zandmotor in de poel wil varen?
Gezien je windsurf-ervaring, je eerdere lessen, dat je al kan varen en je blijkbaar dicht bij zee woont: ga gewoon de zee op. In het begin zal je leercurve iets steiler zijn, maar dat is toch waar je uiteindelijk terecht komt, en alles wat je nu al op zee mee maakt heb je later profijt van. Daarmee bedoel ik de walk of shame, boardje kwijt en bodydraggen, met een beetje geluk ook een self rescue.
Als je dit advies ter harte neemt, ga dan niet op zee bij de Zandmotor, daar staat echt heel veel stroming. Gewoon op Scheveningen, HvH, Monster, enz.
Dat absolute beginners eventueel profijt kunnen hebben van vlakwater is tot daar aan toe, maar ik zie toch erg vaak mensen die op zee in problemen komen door gebrek aan ervaring met open water. Ik vergelijk het altijd met duiken: als je in NL je PADI hebt gehaald, kan je echt overal terecht. Als je in tropisch paradijs met nul stroming en kristalhelder water je PADI hebt gehaald, kan je eigenlijk niets.
Ik weet dat dit geen antwoord is op je vraag trouwens. Michiel of iemand anders meldt zich wel.
Om te beginnen is de zandmotor doorgaands rete druk en kleiner aan het worden, het is voor jou niet leuk en voor anderen ook niet als er een 12:00 kiter midden op de plas is. Je leer curve op de zandmotor is doorgaands lager dan op zee met weinig kiters om je heen, gewoon om de simpele reden dat je meer op anderen aan het letten bent ipv je zelf. Ga je alleen maar op je zelf letten dan krijg je op een drukke en kleine vlakwater spot zoals de Zandmotor of Slufter ongelukken.
Om te beginnen is de zandmotor doorgaands rete druk en kleiner aan het worden, het is voor jou niet leuk en voor anderen ook niet als er een 12:00 kiter midden op de plas is. Je leer curve op de zandmotor is doorgaands lager dan op zee met weinig kiters om je heen, gewoon om de simpele reden dat je meer op anderen aan het letten bent ipv je zelf. Ga je alleen maar op je zelf letten dan krijg je op een drukke en kleine vlakwater spot zoals de Zandmotor of Slufter ongelukken.
Om even op EJ in te haken: ik heb nooit die voorkeur voor stadiep water begrepen die heel veel mensen zoeken. We hebben in NL al binnen 50m vanuit de kant geen stadiepte meer en veelal sideshore wind. Met andere woorden, op 90% van je rakjes kom je onmogelijk met je voetjes aan de bodem, dus je moet ZSM leren daar mee om te gaan. Ik vond het persoonlijk altijd veel fijner om me niet druk te hoeven maken om de bodem. Lekker diep = geen gebroken benen/enkels als je een keer gelift wordt door een stuurfout.
Ik zou als ik jou was eerst nog een paar keer oefenen op horst of toch oostvoorne. Als je het keren + hoogtelopen + het bodydraggen als je je boardje kwijt bent onder de knie hebt, dan kun je de stap naar de zee maken. Anders ga je het jezelf onnodig moeilijk maken. En de eerste paar keer dat je zee op gaat vragen of een ervaren kiter je in de gaten wilt houden en wat tips en tricks kan geven. Succes
mijn advies als doorgewinterde, langjarige beginner ....... leer eerst alle basisfacetten van het kitesurfen op een beginnerspot zoals Oostvoorne en ga daarna naar de spots met een hogere moeilijkheidsfactor...
Ik ben een te grote beginner of je hier advies in te geven . En ik ken ook de spot niet ( woon in België)
Ik zelf heb leren varen op zee en in het begin ( nu nog altijd) heb ik soms wel wat moeite met over de golven te varen . Maar uiteindelijk gaat iedereen de zee wel eens in . Wij hebben hier immers geen vlakwaterspots .
Ik zou zeggen , luister goed naar de andere en nog veel plezier toegewenst
Bedankt voor alle tips. Reden dat ik nog niet op zee wil is omdat ik eerst beter wil worden. Voordat ik op zee ging windsurfen heb ik toch ook eerst mezelf de nodige dingen op binnen(vlak)water eigen gemaakt. Maar snap best dat Strand Horst of Oostvoorne beter is omdat het minder druk is je als beginner anderen minder tot last bent. Maar de Zandmotor is zo relaxed dichtbij. Dat mag natuurlijk geen reden zijn om in onveilige situaties te belanden dat snap ik ook. Ik zal eerst nog wel een paar keer op Strand Horst gaan. En dan misschien een keertje doordeweeks als het wat rustiger is een paar uurtjes vrij nemen en naar de Zandmotor. Hoef ook niet met mega wind te gaan. 13-15 knopen is genoeg.
Waarom strand Horst? Autostrand is zooo veel beter! En veel dichter bij, helemaal als je door het Westland rijdt en in Maassluis de veerpont pakt naar Rozenburg.
« Laatste verandering: September 24, 2013, 09:18:15 door Eagle-Jan »
ja precies, dichterbij en veel prettiger om te leren: minder vlagen, meer ruimte, en staan kan je net zo goed/slecht als op Horst. Plus je kan beetje wennen aan de minigolfjes die er soms staan. Gaat je zeker lukken!
Als je zo duckgijpt, dan is het keren met een twintip al snel een makkie. Bovendien heb je je handen zelfs al bovenop de giek. Ik heb al de nodige windsurfers in de les gehad die met 1 hand de bar andersom vastpakten. Gaat goedkomen, zoek nog een paar keer de ruimte op het water buiten het weekend. Dat zal heel goed zijn voor je leercurve. Veel plezier!