cabrinha bar met ozone uno 2.5

manofglass

Berichten: 151
Februari 28, 2014, 11:15:23
edit2Rapporteer  
ff een vraagje:
m'n zoon (11) vaart bij normale wind een cabrinha vector 5 M met cabrinha bar (2012).
voor de dagen met harde wind heeft hij een 2.5 uno, alleen de combi met de cabrinha bar is niet helemaal joepie: de stuurlijnen zijn dan te lang waardoor de kleine kite niet te besturen is: vliegt gelijk overhead en stort vervolgens meestal neer.
heb nog niet geprobeerd om een extra knoop te leggen in de pigtails, maar denk dat deze te kort zijn om veel winst te behalen.
wie weet welk verschil in lengte ik moet overbruggen en wellicht een eenvoudige methode om dit te doen?

hoor 't graag

hans
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #1 Februari 28, 2014, 11:26:40
edit2Rapporteer  
De hoeveelheid lengteverschil weet ik niet, maar daar is vast wel achter te komen. Ik zou op de Uno pigtails zetten om dat verschil op te vangen.
manofglass

Berichten: 151
Antwoord #2 Februari 28, 2014, 12:00:35
edit2Rapporteer  
extra pigtails bij de powerlijnen bedoel je of pigtalis van de stuurlijnen inkorten?
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #3 Februari 28, 2014, 13:29:00
edit2Rapporteer  
Extra pigtails bij de powerlijnen. Op die manier kan je het makkelijk weer terug krijgen in originele staat mocht dat nodig zijn
manofglass

Berichten: 151
Antwoord #4 Februari 28, 2014, 13:42:44
edit2Rapporteer  
ok bedankt
ga vanmiddag ff kijken of ik kan bekijken hoe lang ze moeten zijn....zondag dan ff proberen
zal de uitkomst nog wel bekendmaken
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #5 Februari 28, 2014, 14:11:53
edit2Rapporteer  
Even los van de lijnenkwestie: verschil tussen een 5m en 2,5m is aan de grote kant. Je zoon van 11 weegt hoogstwaarschijnlijk rond de 35-40 kilo, dan zou tie beter uit de voeten kunnen met een 3,5m (bijvoorbeeld Vector) of 4m (bijvoorbeeld Uno of Catalyst) als de 5m te groot wordt.

Met welke lijnlengte vliegt tie de 5m? Kortere lijnen scheelt ook al een hoop, voordat tie overstapt naar de Uno 2,5m.
manofglass

Berichten: 151
Antwoord #6 Februari 28, 2014, 16:32:00
edit2Rapporteer  
Weegt inderdaad 35 kg
verschil in kites is inderdaad groot maar de kleine is alleen voor noodgevallen.
Een 3.5 zou beter zijn. ...maar die moet ik dan wel weer kopen.
Hij vaart met standaard lijnen. ..20m?
wel ns gehoord van dubbelbacken maar weet nog steeds niet hoe dat moet


heb getracht het verschil in de lengte bij de 2 kites te meten; de pigtail (en lijn waar deze aan vast zit) van de stuurlijn van de ozone kite is ca. 25 cm langer: door de lijn te dubbelen en daar de pigtail weer aan vast te maken zou het hopelijk goed moeten zijn.
 morgen even proberen
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #7 Maart 01, 2014, 16:53:44
edit2Rapporteer  
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar het handigst lijkt me om een stukje lijn aan de beide bridles van de Uno te bevestigen. Je houdt dan je originele bar in tact.

Als je nu 20m lijnen aan de Cabrinha-bar hebt, kun je bijvoorbeeld ook een setje van 15 a 16m lijnen (laten) maken en afhankelijk van de vooruitzichten bevestigen aan de bar. Meest ideale op termijn is een oplossing met extensies of een bar erbij.
audi

Berichten: 752
Antwoord #8 Maart 02, 2014, 16:26:15
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het depower koord te lang is voor de 2,5 meter uno de kite is of te ver gedepowerd zodat hij niet meer sturen wil of hij is totaal gestald en wil dan ook niet meer sturen.
Oplossing is eens je depower koord korter te maken.
manofglass

Berichten: 151
Antwoord #9 Maart 02, 2014, 21:59:42
edit2Rapporteer  
vandaag getest:
het inkorten met 23 cm van de stuurlijnen (op de kite) was eigenlijk teveel.
depowerkoord is inderdaad te lang voor de smalle 2.5 kite
door geheel te depoweren ging 't precies goed: net niet backstallen in deze stand.
alleen is dan nog steeds de depowerlengte te groot.
wanneer ik 't zo laat moet er eigenlijk nog een stopper op de tube om de depowerlengte te verkleinen.
wil het koord zelf niet inkorten omdat 'ie meestal met de 5 vaart.
bestaat er een stopper die je makkelijk kan monteren? of moet ik zelf gaan freubelen.
sowieso kon hij wel varen vandaag met de 2.5, ondanks de vlagerige, bijna zuidenwind.
was voor hem toch nog wel te koud, dus hij moet nog ff een maandje aan de kant blijven.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.