DM2008
|
Niet doen, gewoon zonder straps oefenen! Of je doet zoals ik, ik heb alleen de voorste voetband geïnstalleerd om wel wat vrijheid te houden mbt. de plaatsing achterste voet. Helpt me goed bij het uitvaren .
|
|
|
feddomw
Gast
|
Drie schroeven achterste strap vast lijkt me sterk, heb ik nog nooit gezien, plaats een foto dan kunnen we misschien helpen. Straps zelf zijn uiteraard volledig uitwisselbaar verder. Schroeven verschillen per fabrikant, soms gewoon M6, soms een grove, bijna houtdraad die zich in plastic vast bijt.
Verder: gewoon niet doen en doorzetten. Voorste voetban alleen erbij kan, maar kans op een verdraaide knie is exponentieel groter.
|
|
|
damsko
Geen avatar
|
Ik ben voor alleen de voorste strap gegaan en dat helpt enorm. Als de condities een beetje rustig zijn ga ik het weer gewoon strapless proberen. Vwb die bevestiging van de achterste strap: dat was ook voor mij nieuw. Kijk maar even goed naar dit plaatje daar kun je het wel goed op zien: http://www.gtp.com.au/broadwaysurf/largeimages/mitu.jpg
|
|
|
DM2008
|
Nee, moet je maar even kijken in de test op gleizen.tv, daar wordt het uitgelegd: je kunt de achterste strap in 2 posities zetten, volgens mij voor side- en onshore condities.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Op een Mito pro model strapped varen....niet doen In Nederland heb je helemaal geen straps nodig. Gewoon ff doorzetten. Heb ik ook ooit gedaan. Nu wil ik nooit meer straps
|
|
|
feddomw
Gast
|
Strap in 2 posities zetten afhankelijk van de condities. Geniale marketing toch? Zonder straps verschuif je gewoon je voet.....
Ik ben echt geen crack en heb voor het kitesurfen nog nooit op een board gestaan, met wielen of op de sneeuw, allemaal nooit niet.
Als het mij lukt om strapless te varen moet het jou ook lukken. Even doorzetten. De enige omstandigheid die echt heel lastig is op Zee is bij pal aanlandige wind en serieuze golven.
Ik ken meerdere gasten die knie een verdraaid hebben met alleen een voorste voetband, dat gebeurt dan echt snel. Board met veel massa en groot draaimoment, je achterste voet niet vast, en dan....
|
|
|
DM2008
|
Feddo, goed punt mbt. knie verdraaien... Ook ik ben beginnend, heb de strap erop vooral voor het starten, dat gaat me strapless (nog) niet heel goed af. Maar je hebt wel gelijk, ben al een aantal malen na het passeren van een golf bij het uitvaren, met een volledig gestrekt voorste been weer geland. Bij vermoeidheid is verdraaien dan goed mogelijk ja.
|
|
|
damsko
Geen avatar
|
Dus je achterste strap zou je scheef moeten monteren? Lijp. Ik haal de voorste wel weg! De achterste voet vrij voelt wel een stuk beter dan vast. Het starten en varen is in rustige condities ook prima strapless het viel mij alleen erg tegen in de branding. Kwestie van niet miepen maar varen begrijp ik. Thanks voor de tips.
|
|
|
magic ed
Geen avatar
|
Het is even een steile leercurve in de branding, maar kitesurfen is zo leuk omdat je altijd kan blijven leren! Pas op voor routine, dat maakt t saai...
|
|
|
DM2008
|
Hoe wordt er gedacht over het gebruik van een surfboard-leash bij het strapless varen? Het lijkt mij handig om je board een beetje bij je te houden bij het strapless oefenen, ze hebben nogal de neiging ervandoor te gaan . Of is het net zo gevaarlijk voor je hoofd/gebit als de leashes die bij het twintippen worden afgeraden?
|
|
|
Evan
Administrator
Logs: 0 | 1481 uur
|
Ik zou een leash alleen overwegen als je de wind tegen de golf in waait waardoor je board na het crashen upwind gespoeld word door de golf.
Dit is alleen een zeer unieke situatie in Nederland, meestal word je board downwind naar de kant gespoeld en heb je hem dan ook zo terug gevonden. Een leash is dan ook niet nodig.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Het valt mij op dat je de leash steeds meer ziet bij de pro-riders. De reden is mij nog steeds onduidelijk, behalve dan als het om unieke omstandigheden gaat.
Ook bij peddlesurfen is een leash echt een link ding. Heb heel wat hechtwerk voorbij zien komen op het Scheveningse strand in het verleden.
|
|
|
Evan
Administrator
Logs: 0 | 1481 uur
|
Tijdens een wedstrijd kan ik het nog begrijpen dat je zo snel mogelijk weer op de volgende golf wilt zitten.
|
|
|