Vraagje m.b.t. uithaken en stallen vd kite

ErikFanatic

Mei 19, 2014, 11:33:55
edit2Rapporteer  
Kan iemand die ervaren is met uitgehaakte sprongen mij waar nodig even toelichten.
Ik wil namelijk komende sessies gaan oefenen met uithaken en de raily.

Ik vaar Flexifoil Hadlow ID 8 & 10m waarbij ik wanneer ik mijn bar helemaal aantrok backstall had.
Op advies van een kitemaatje heb ik recent mijn kite zo getrimd dat deze bij volledig aantrekken minimaal  backstalled. Dit was in het begin wel even wennen met varen, maar tijdens het springen merk ik dat ik meer hangtime heb en ook in de transitions merk ik meer contole op.

Nu heb ik vorige week twee Hadlow Pro`s gekocht, en de vorige eigenaar zegt ook altijd met de bar ver van hem af te hebben gevaren.

Daarom vraag ik me af, is dit bewust zo afgesteld om een explosieve pull na het uithaken en de pop te genereren? En vormt de bijkomende backstall geen probleem tijdens uitgehaakte sprongen?

Boudewijn

Logs: 0 | 257 uur
Antwoord #1 Mei 19, 2014, 11:59:47
edit2Rapporteer  
backstall betekent min of meer dat de kite niet optimaal vliegt en moet ten alle tijden worden voorkomen. Zorg ervoor dat wanneer je de bar helemaal hebt aangetrokken de kite net niet backstallt.
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Mei 19, 2014, 12:42:06
edit2Rapporteer  
Er is een verschil tussen stallen en backstallen.

Stallen in de mate dat je kite verder open gaat staan en niet meer vooruit vliegt met mogelijk iets minder power vinden sommigen juist fijn.
Wanneer hij daadwerkelijk achteruit gaat vliegen zodra je de bar aantrekt moet je hem zeker anders afstellen. Vergeet alleen niet dat er een gebied is waarin je kite niet in elke situatie achtrtuit gaat vliegen en dat je elke kite achter uit kan laten vliegen door er maar hard genoeg op af te varen.
ErikFanatic

Antwoord #3 Mei 19, 2014, 13:40:25
edit2Rapporteer  
Ik heb het met name over het backstallen op het moment dat ik gewoon druk op de lijnen behoud.
Snap dat elke kite bij downwind varen licht stalt.

Maar iig bedankt voor de reactie`s, ga dan ook zeker al mijn kite`s trimmen tot het punt dat deze bij volledig aantrekken van de bar/ uithaken niet backstalled.

Lude

Antwoord #4 Mei 19, 2014, 13:47:25
edit2Rapporteer  
Het gaat er vooral om waar je sweet-spot ligt tijdens normaal varen. Hiermee bedoel ik op welke afstand ten opzichte van je lijf je je bar houdt. Dit kun je trimmen met de depower/trim strap/koord.

Dit kan voor sommigen de reden zijn dat ze met een grotere chickenloop varen (naast makkelijker inhaken), je bent dan niet krampachtig aan het varen als je je kite zo getrimmed hebt dat hij niet backstalled.

Backstallen tijdens uithaken moet je dus niet hebben, beetje depoweren dus.

« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.