Wat wordt bedoelt met "roll resistance"?
De kracht die nodig is om de fuselage te roteren om zijn lengte-as.
Bij een twintip of waveboard ligt de rotatie as voor roll (maar ook die voor pitch en yaw) ongeveer in het midden van je board in de lengte richting.
Als je je board kant (= roll) dan kun je dat doen met het intrekken of strekken van je voet.
Bij een foil is je "board" dat vliegtuig onderaan de mast. En niet dat geval wat we een board zouden noemen aan het einde van de mast, waar je op staat
Dus om te kanten moet je dus een hele mast (arm) bewegen en jezelf hier bovenop in evenwicht houden.
En kracht x arm is het moment dat je kunt uitoefenen. Die wordt groter naarmate de mast langer wordt. Immers werkt dat andersom: je drukt op het board om het vliegtuigje te kantelen!
Steltlopen of op een éénwieler fietsen komen hier kwa evenwicht dus het dichtst bij in de buurt.
En hoe langer de mast, des de lastiger dit evenwicht zoeken is.
Ik ben na een aantal maanden van een 80cm naar een 100cm mast overgestapt.
Het heeft me ongeveer 5 sessies gekost voordat ik weer op het niveau zat van de 80cm mast kwa varen.
Overigens is het net als met leren fietsen: hoe harder je gaat, des te stabieler je wordt...