Board breedte

Tomislav

Geen avatar

Berichten: 715
Juni 02, 2004, 23:27:38
edit2Rapporteer  
Wat is de invloed hiervan exact? Nu vaar ik met een board van 140x38cm. Ik begrijp dat hoe breder hoe eerder je planneert, maar zijn er bepaalde voordelen bij een minder breed board?
Stengel

Berichten: 67
Antwoord #1 Juni 03, 2004, 08:24:37
edit2Rapporteer  
Langer door te varen bij harde wind.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #2 Juni 03, 2004, 08:31:21
edit2Rapporteer  
Tomi, je kan wat meer kantdruk geven met een smaller board dus je kan wat meer power hebben. Maar breedte is natuurlijk één van de vele factoren die bepalen hoe een board vaart. Het gaat uiteindelijk om de combinatie van breedte, lengte, outline, rockerline, bodemvorm, flexverdeling etc. etc.

Fer
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #3 Juni 03, 2004, 13:16:30
edit2Rapporteer  
Ps, ga je de zaag in je woodie zetten??
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #4 Juni 03, 2004, 13:43:25
edit2Rapporteer  
Ik ben het met Xfer eens.
Je mag mijn board wel eens proberen. dat is een homemade van formica en lekker snel 136 bij 33 kun je het effect van een smal board voelen.

Tim

ps ik ben je een keer op het autoplaya tegen gekomen ik had toen een oranje rhino2 16 en jij teste je best 18 voor het eerst.
Tomislav

Geen avatar

Berichten: 715
Antwoord #5 Juni 03, 2004, 15:03:52
edit2Rapporteer  
XFer: Mijn woodie van 126 is kwijt, nu vaar ik op mijn allereerste woodie die ik een keer mee had genomen bij jou in de auto van 140. Ik ben nu wat met schuim/glas aan het experimenteren, en ben net op het punt om met m'n mes aan de slag te gaan. De good-old-woodie blijft dus 140.

Tim: Ik ga op jouw aanbod graag in. Je komt uit Den Bosch, toch? Wanneer kom je een keertje richting de Noordzee moet je me een seintje geven, ik wil jouw board wel uitproberen.

En in het algemeen: Wat is het meest bepalend voor een hogere eindsnelheid? Ik hoor hier en daar dat hoe breder hoe langzamer...

Ik ben het met Xfer eens.
Je mag mijn board wel eens proberen. dat is een homemade van formica en lekker snel 136 bij 33 kun je het effect van een smal board voelen.

Tim

ps ik ben je een keer op het autoplaya tegen gekomen ik had toen een oranje rhino2 16 en jij teste je best 18 voor het eerst.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #6 Juni 03, 2004, 16:44:05
edit2Rapporteer  

En in het algemeen: Wat is het meest bepalend voor een hogere eindsnelheid? Ik hoor hier en daar dat hoe breder hoe langzamer...

Breder is niet per definitie langzamer. Vooral de rockerline speelt een belangerijke rol. Tegenwoordig zijn alle boards beneden de 130 erg snel en dat komt voornamelijk door de nagenoeg vlakke rockerline die wordt toegepast. Verder blijft het een subtiele mix van de eerder genoemde factoren die bepalend zijn voor het vaargedrag. En vergeet natuurlijk de vinnen niet. Deze hebben een grotere invloed dan de meeste denken.

Fer

Tomislav

Geen avatar

Berichten: 715
Antwoord #7 Juni 03, 2004, 17:25:26
edit2Rapporteer  
Even over vinnen gesproken. Ik heb nu ervaring zonder en met, en ik zou zeggen: Doe het liever met, is gewoon beter.

Hoogte lopen doe je net zo goed zonder vinnen: Als je flink aan het edgen bent, is het met name de rail waar je mee hoger komt.

Waar ik de positieve invloed van vinnen wel goed kan voelen is:

1. Als je over grotere golven aan het varen bent kan het soms gebeuren dat de druk op je edge minder wordt en dat je platter met je board op het water komt te staan. Dit betekent wat meer downwind glijden, vinnen helpen om dit te beperken.

2. Bij het springen is het zonder vinnen lastiger om lang genoeg druk op je rail te houden.

Voordelen zonder vinnen bliven:

1. Een lekkere losse gevoel, je kan makkelijk je board draaien.

2. Je kan zelfs in 1-2 cm diep water varen zonder bang voor je vinnen te hoeven zijn.

XFer: Wat is nou jou ervaring met de 5cm vinnen? Jukkels zijn dat zeg...
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #8 Juni 03, 2004, 19:06:51
edit2Rapporteer  
Mwa.. valt reuze mee..ze zijn 5 mm groter dan de originele SS vinnetjes maar staan wel wat verder naar achter gepositioneerd. En het resulteerd wel degelijk in meer grip. Dit betekent nog meer power houden voor take off dus ook vettere sprongen. Tevens heb ik nu ook wat meer grip in de golven.

Een paar vinnen kunnen het vaargedrag van je board erg beínvloeden.
Door met grotere vinnen te varen kan je ook eerder planeren met weinig wind omdat je je board dan wat vlakker kan varen en het natte vlak dan wat vergroot.

Fer
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #9 Juni 03, 2004, 19:54:27
edit2Rapporteer  
Theoretisch zou je zeggen hoe kleiner het natte oppervlakte hoe minder weerstand en hoe sneller... In de praktijk is de rockerlijn en de bodemvorm ook bepalend. Smaller kun je idd langer doorvaren met dezelfde rockerlijn. Een grotere rocker remt het board af maar is daarentegen weer makkelijker te houden bij meer wind. En vergeet de invloed van vinnen niet. Grote vin (6cm) remt wat en maakt hoogtelopen makkelijker

Ik zit nu op 130/36 met 1,5 cm rocker en 4,5 cm vin en 140/38 met 2,8 cm rocker en 6 cm vin. De 130/36 vaart lekkerder maar heeft wat meer wind nodig, de 140 is perfect allround. En dat alles met circa 90 kg.
oneANDonly
Gast
Antwoord #10 Juni 04, 2004, 00:05:34
edit2Rapporteer  

Ik zit nu op 130/36 met 1,5 cm rocker en 4,5 cm vin en 140/38 met 2,8 cm rocker en 6 cm vin. De 130/36 vaart lekkerder maar heeft wat meer wind nodig, de 140 is perfect allround. En dat alles met circa 90 kg.



Als ik hier  http://www.xs4all.nl/~ebb/kiteboard/html/krommen.html  jouw maten invoer, krijg ik dan een goed verloop van 0 tot max rocker ( in dit geval 1,5 of 2,8)

Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #11 Juni 04, 2004, 00:20:22
edit2Rapporteer  
Link opent bij mij momenteel niet.... Maar ik weet vrijwel zeker dat je niet op mijn rockerlijn uitkomt want ik hou het midden geheel recht. M.a.w. ik heb opgewipte tips gecreeerd a la Servaas (www.stuntkites.nl)....  
oneANDonly
Gast
Antwoord #12 Juni 04, 2004, 10:53:26
edit2Rapporteer  
Dacht ik al wel, de kromming in het rekenprogramma, is een deel van een cirkel. Terwijl het volgens mij meer de vorm moet hebben van een parabool.
oneANDonly
Gast
Antwoord #13 Juni 04, 2004, 11:03:22
edit2Rapporteer  
Heb net even de tekening van de servaas 13 bekeken, zit een foutje in de bemating. Het rocker verloop wordt aangegeven met 0,10 en 2,8. Die 0,10 moet 1,0 zijn.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #14 Juni 04, 2004, 13:01:19
edit2Rapporteer  
Goede boards bouwen blijft een kunst en een hoop ervaring is een vereiste.
Probeer maar eens de juiste flexverdeling te vinden. Tegen de tijd dat het eindelijk is zoals jij het wilt hebben ben je al weer een hoop prototypes verder.
Het heeft echt geen zin om je alleen blind te staren op een rockerlijntje of afmetingen van een board.
Het is de som van alle factoren die bepalend zijn.
Tomislav

Geen avatar

Berichten: 715
Antwoord #15 Juni 04, 2004, 17:08:42
edit2Rapporteer  
Helemaal gelijk heb je Fer, en dat is juist de uitdaging waardoor boardbouwers niet meer van stoppen weten  Smiley
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #16 Juni 04, 2004, 21:56:50
edit2Rapporteer  
Ben het niet met je eens. Heb er zelf pas drie gebouwd dus relatief onervaren maar ze varen allemaal prima. Je moet misschien wel wat mazzel hebben en niet te gek zelf gaan experimenteren maar mijn laatste is geheel zelf ontworpen maar vaart het beste...
Emiel

Berichten: 3004
Antwoord #17 Juni 04, 2004, 22:15:52
edit2Rapporteer  
37cm vind ik het fijnste, dat kun je lang doorvaren en ook snel mee varen
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.