posty
Berichten: 2454
|
more details. apparently kiter was out as the squall hit (wind and rain). Overpowered he rode onto the beach (side onshore) where before he could put his kite down a strong gust hit him. He reached for his quick release, but fumbled and never got a hold of it. He was launched at full speed against a small concrete wall. (the beach is about 80 meters wide and then there is a 1.5m wall that separates it from a primarely pedestrian walkway)
He hit head on, cracked head wide open (no helmet), unconscious and right there and then was put in a passing cab.
And this is the worst part - ALONG HIM RODE HIS 12 year old son who watched him die on his lap on their way to the hospital (where he was pronounced dead).
FUCKING KEEP A HAND ON YOUR QUICKRELEASES ON LAND! At any MINIMAL sign of "fuck up"... RELEASE! If you wait, then it's too late!
Goede tip!
|
|
|
Joost--
Geen avatar
Berichten: 1016
|
:'( wat niks is dit zeg. als ik weer op het water sta is het eerste wat ik doe me safety testen.
|
|
|
~Arjan
Founding Father
Berichten: 1841
|
To sad! Deepest condoleances..
Dat is een hele goeie snelle conclusie Joost. Je moet daar echt handig in zijn en jezelf wat in trainen. Ik kwam er laatst, toen ik het ook teste, achter dat het met mijn systeem bijna onmogelijk was om op het moment dat ik met volle kracht achter de kite aanging mijn safety te activeren.
Arjan
|
|
|
www.surfensoul.nl
Berichten: 1086
|
Het is een gevaarlijke sport op een gevaarlijke spot.
Je safety testen is niet genoeg naar aanleiding van wat ik gelezen heb op kitesurf.com was dit al het derde ongeval op deze plek. 3 personen hebben volgens een spaanse local de omstandigheden hier volledig onderschat met enkele weken ziekenhuis tot gevolg en nu dan een dode. Omdat de wind vlagerig is in de eerste meters is slecht in te schatten hoe groot je moet varen eenmaal in de echte wind krijg je het er dan van langs. Hij verteld over de eerste 2 ongevallen dat ze met 14 tot 16 uitgingen terwijl de locals met 8 tot 10 het water opgingen of stonden.
Er ligt een betonnenwal om het strand op 80 meter van het water. Licht aanlandige wind die heel vlagerig is door gebouwen en de richting. Kiter komt naar de kant en wordt getroffen dan kun je niet altijd meer bij je safet komen het gaat te snel , paniek of je ligt op je buik bovenop je safety.
Hij was een beginner en had niks te zoeken op een gevaarlijke plek met obstakels dat was zn eerste fout en de grootste die je kunt maken. Kies een gevaarlijke plek en je hebt weinig marge meer. Dat wordt zo onderschat ik zie zoveel mensen varen op plekken die eigenlijk gevaarlijk zijn omdat er downwind obstakels liggen.
Verder in een noodsituatie of hele harde vlagen en je gaat richting strand, trek je safety al in het water en loop niet met dat wapen het land op.
Een helm had hem denk ik niks geholpen, maar je gaat er toch over denken om dan maar een goede aan te schaffen en dan niet zon lelijke prolimit of Gath met zn plastic schaaltje maar een helm die een flinmke impact op kan vangen door een binnenvoering.
|
|
|
Joris
Berichten: 1631
|
mijn condoleances.
Ik test men safety regelmatig, soms gebruik ik m gewoon om men kite te landen. maar ik moet hem idd echt nog eens onder full power testen. denk dat dat meteen maar het eerstvolgende is dat ik ga doen als het nog een keer gaat waaien.
|
|
|
Joost--
Geen avatar
Berichten: 1016
|
hoe kan ik full power testen???
gewoon ff mezelf onder een boom hangen?
|
|
|
www.surfensoul.nl
Berichten: 1086
|
er is een test geweest inde kiteboarding .de die ook besproken is op kiteforum.com van quick releases. blijkt dat er standaard quik releases zijn die een aktiveringskracht nodig hebben van 50 tot 100 kg trekkracht (voor de natuurkundigen weet dat dat geen standaard eenheid is maar voor de leken wel duidelijjk) Das niet op te brengen.
Volgens mij maar correct me if I'm wrong ging dat voornamelijk om quick releases zoals je die op loop s ziet met een pinnetje dat je wegtrekt. Als het slecht gemaakt is geeft die loop veel kracht door aan het pinnetje dat in een lusje zit met die hele hoge krachten tot gevolg bij gebruik in een noodgeval.
De wichardhaak stond bovenaan met een trekkracht van rond de 5 kg ook in noodsituaties.
Maar als iemand meer weet meld het dan ff.
Staar je niet blind op je quick release. Je hebt niet altijd tijd om hem te trekken, of je kunt er niet (snel) genoeg bij. In een noodsituatie dat je gelift wordt of weggebalzen horizontaal, komen er ook andere dingen om de hoek kijken. Reaktietijd, ben je aan het draaien , je ligging, paniek of blijf je rustig etc. Beter is je eigen veiligheid garanden door niet op een gevaarlijke spot te gaan , zeker als je onervaren bent of geen goede safety dril voor jezelf hebt. Dus op zon spot kite richting water oplaten snel wegvaren, kite in het water al landen of zoiets. Ik heb gezien hoe gevaarlijk vlagerige wind kan zijn in dat ongeluk met Marcel.
|
|
|
www.surfensoul.nl
Berichten: 1086
|
hoe kan ik full power testen???
gewoon ff mezelf onder een boom hangen?
kan maar bij een echte noodsituatie komt er meer kracht op. Je kunt beter kijken wat voor safety je hebt, veel van die standaard safeties met pinnetjes op lussen zijn rommel. Heb je een wichard zit je goed. Maui magic brengt onder de naam Mystic ook een loopje uit dat ik zelf gebruikt heb en de kracht op de lus wordt hier niet via de constructie doorgegeven aan de pin/lus verbinding, die werkt in dat opzicht ook oke. En zoals altijd moet je nooidsituaties simuleren dan train je de reflex om hem snel te vinden en te trekken in nood. Trek die safety maar eens, terwijl je kite loopt, jij op je rug ligt etc
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Triest....heel veel sterke voor de nabestaande (helaas voor de zoveelste keer de laatste tijd)
Ik ben het met Bart eens. Het maakt niet uit hoe perfect je QR is, in een noodsituatie waar je onverwachts uit balans wordt getrokken dan krijg je bijna de kans niet eens om je QR te activeren. De eerste reflex is je handen juist uitsteken om je balans proberen te bewaren of je onvermijdelijke val te breken. Ik heb zelf een Wichard maar vertrouw nooit op mijn QR. Probeer situaties waar je mogelijk je QR nodig mocht hebben, te vermijden door je gezond verstand te gebruiken! Ik heb zelf een ervaring gehad waarbij ik (gelukkig..) vertikaal werd gelift. Dus dan bengel je onder je kite en heb je de gelegenheid om je QR te activeren. Was hetzelfde gebeurd met een diagonale of horizontale pull, dan weet ik zeker dat ik mijn QR niet had kunnen activeren. Dus als je jezelf echt wil trainen hierin dan kan je jezelf het beste achter de auto spannen en van je sokken laten trekken......kijken of je je QR nog te pakken krijgt...
|
|
|
www.surfensoul.nl
Berichten: 1086
|
Dus als je jezelf echt wil trainen hierin dan kan je jezelf het beste achter de auto spannen en van je sokken laten trekken......kijken of je je QR nog te pakken krijgt...
Goed idee Fer zullen we samen een keer gaan oefenen mag jij beginnen ga ik wel als eerste in de auto rijden.!
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Misschien handig om in je lessen op te nemen: Achter een 4 X4 over een crossterrein en tussen de bomen door met 50 km/uur...... En uiteraard een certificaat voor degene die het er heelhuids vanaf hebben gebracht...... ik vergeet iets. Het gebeurd onverwachts dus je mag niet kijken wanneer de de lijn ineens op spanning komt en je van je sokken rukt.
Intelligentie is al duizenden jaren het beste wapen en verdediging van de mens geweest......nog steeds trouwens.
|
|
|
www.surfensoul.nl
Berichten: 1086
|
Misschien handig om in je lessen op te nemen: Achter een 4 X4 over een crossterrein en tussen de bomen door met 50 km/uur...... En uiteraard een certificaat voor degene die het er heelhuids vanaf hebben gebracht...... ik vergeet iets. Het gebeurd onverwachts dus je mag niet kijken wanneer de de lijn ineens op spanning komt en je van je sokken rukt.
;D ;D Ga erover nadenken. (zeker voor de lastige klanten) ;D ;D
|
|
|
slufterhufters.com
Berichten: 6021
|
voor de snuggere onder ons, een helm had ook in dit geval echt niet geholpen...
want hoogst waarschijnlijk breek je ook je nek met zo n impact.
reken maar uit, als je schedel het begeeft, dan is de impact echt wel vet.
en tja treurig voor de nabestaande.
les die je hier uit kan trekken is dat je niet op plekken moet gaan kitten die je niet bekend zijn en zeker niet met verrassende wind. en helemaal niet als beginner of 1ste jaars..
de kiters die het mee hebben gemaakt en overleeft hebben, een vette valpartij, kunnen je vertellen dat geen enkele safety voldoet.
|
|
|
www.surfensoul.nl
Berichten: 1086
|
voor de snuggere onder ons, een helm had ook in dit geval echt niet geholpen...
want hoogst waarschijnlijk breek je ook je nek met zo n impact.
les die je hier uit kan trekken is dat je niet op plekken moet gaan kitten die je niet bekent zijn en zeker niet met verrassende wind. en helemaal niet als beginner of 1ste jaars..
de kiters die het mee hebben gemaakt en overleeft hebben, een vette valpartij, kunnen je vertellen dat geen enkele safety voldoet.
mischien had een helm geholpen maar ik denk oo dat je je nek breekt, maar who knows mischien druk je je wervels samen en poakt de helm wel het grootste gedeelte van de klap. Is in iedergeval de moeite om er over na te denken. Over die safety. wil natuurlijk niet zeggen dat je niet ervoor moet zorgen dat je een echt werkende safety hebt die released met heel weinig kracht. Maar we zijn het eens Ar, maar wij hebben wij ervaring opgebouwd met vallen en opstaan en beginnners missen die. Ze weten niet wat er fout kan gaan en kunnen zich bij de krachten van de kites niet veel voorstellen ze hebben het niet meegemaakt. Dat gemis aan ervaring kun je inde praktijk aanvullen maar we kunnen ze beter de basis aanreiken bij de opleidingen. Daar moet nog veel verbeteren. Het begint in mijn ogen toch bij een goede opleiding met een uitgebreide veiligheidstraining.
|
|
|
skyrider 138
Gast
|
wat soms ook wel eens een aandachtpuntje kan zijn is dat men eens om zich heen kijkt.. Dit lijkt me ook weer zo'n geval van gebrek aan ervaring door alsnog een 14 of 16 te pakken terwijl locals met 10 of 8 varen... Vaar nog niet lang, heb wel les gehad en pak ondanks dat het al best aardig gaat bij voorkeur maatje kleiner dan de mensen waarvan ik toch al wel zie dat ze heel wat meer ervaring hebben. Denk weer terug met gemengde gevoelens terug aan die rhino in de boom in enkhuizen, met veel pijn en moeite je kite onder controle proberen te houden dan komt er een moment dat het fout gaat.. endan nog verbaast zijn ook.. ??? ???
Kijk dus ook goed om je heen, let op wat er zich afspeeld, dat kan ook al een heel stuk helpen.. al is het maar dat niet straks bij ieder strand een bordje verboden te kitesurfen komt te staan...
|
|
|
Fabian
Gast
|
voor de snuggere onder ons, een helm had ook in dit geval echt niet geholpen...
want hoogst waarschijnlijk breek je ook je nek met zo n impact.
reken maar uit, als je schedel het begeeft, dan is de impact echt wel vet.
en tja treurig voor de nabestaande.
les die je hier uit kan trekken is dat je niet op plekken moet gaan kitten die je niet bekent zijn en zeker niet met verrassende wind. en helemaal niet als beginner of 1ste jaars..
de kiters die het mee hebben gemaakt en overleeft hebben, een vette valpartij, kunnen je vertellen dat geen enkele safety voldoet.
Idd. downwind opstakels!!! Die kan je gewoonweg NIET gebruiken! Ander spotje checken is een stuk verstandiger!De kans om je safety op tijd te gebruiken......NIHIL! Condoleances aan de nabestaanden. [verwijderd door de admin]
|
|
|
PeeWee
Berichten: 1652
|
:'( :'(
Deze berichten zijn schokkend maar kunnen helpen je eigen kitesessie veiliger te maken.
Gebruik vooral je ogen en je hersens. Eerst even rustig kijken en inschatten. Even wat praten met locals en de windsterkte meten. Dan je kite prepareren. Ondertussen al wat geacclimatiseerd. Heb zelf al een paar keer meegemaakt dat je gehaast bent (nog snel even na je werk voor de zon onder gaat) en dan toch kleine foutjes maakt die toch verkeert kunnen aflopen.
|
|
|
slufterhufters.com
Berichten: 6021
|
dadelijk een nieuwe spreuk erbij,
"een dag niet gekite is een dag langer geleefd".
|
|
|
Flystein
Gast
|
Jeetje weer eentje..wat afschuwelijk zeg..!En wat ontzettend vreselijk dat z`n zoontje het heeft zien gebeuren hoe z`n vader op zo`n manier is overleden..!Het jongetje zal alle sterkte nodige hebben.dus bij deze, en ook voor de rest van de nabestaanden heel veel sterkte bij het dragen van dit verlies.
Maar is het niet zo dat je bij het 5th systeem je alleen je bar hoeft los te laten om de kite compleet te depoweren?Lijkt me ook al heel wat veiliger..
|
|
|
slufterhufters.com
Berichten: 6021
|
zal je toch eerst uitmoeten haken of aan de safety moeten trekken. en probeer dat maar eens als je bv op je buik schuift.
dan is het safety systeem van cabrinha s nieuwe bar nog de beste, met die launch en ride draaiknop. maar dan zal je wel als je je kite op laat rekening moeten houden dat die op launch staat, en als je het water afgaat de draaiknop ook weer op launch zet. gebeurt er wat dan laat je je bar los en valt de kite uit de lucht. ook al schuif je op je buik of rug, bar tegen het einde aan en hup je kite valt uit de lucht.
|
|
|
ItsMe.Erik
Berichten: 1134
|
Het is weer een triest ongeluk, Dit bewijst maar weer eens waarom het autostrand een veilig stuk strand is. (Mits je de vlieger niet direct voor de auto oplaat, zoals ik vele zie doen)
En ik heb ook het stukje over de veiligheidsystemen gelezen. En was verstelt van hoeveel er niet goed werkte. Mij veiligheid systeem werkte ook niet na behoren (eerst getest voordat ik ben gaan kiten). Daarom heb ik het volgende gedaan een stukje van het pinnetje afgezaagt zodat ie eerde uit het rondje schiet. En mocht ie stroef gaan helpt het dan niet om het pinnetje in te smeren met vasseline? (geleid goed bij andere sporten heb ik gehoort) ;D
|
|
|
kentyman
Berichten: 2093
|
wat een horror!
een ongeluk zit in zo'n klein hoekje! Wanneer je het 't minst verwacht slaat 't noodlot toe. Een ongeluk daar doe je niets aan, 't kan iedereen gebeuren maar wat je wel kunt proberen is de omstandigheden zo veilig mogelijk te houden... tis eigenlijk gewoon statistieken ofzoiets. Liever een te kleine kite dan 'n te grote, liever wat minder wind dan te veel, flink de ruimte, geen obstakels, goed weer, goede gear en natuurlijk de skills / ervaring en gezond verstand...
|
|
|
mathieu3
Gast
|
Klinkt als een spot waar ze het kiten wel moeten verbieden.
Ben over het algemeen fel tegenstander van verboden opleggen maar hier zijn blijkbaar regelmatig ongelukken gebeurt, waarvan nu een met trieste afloop.
Dit is gewoon geen geschikte spot zoals ik het lees met beton op zeer korte afstand. Zeker geen veilige spot dus.
|
|
|
ferry vers
Gast
|
zal je toch eerst uitmoeten haken of aan de safety moeten trekken. en probeer dat maar eens als je bv op je buik schuift.
dan is het safety systeem van cabrinha s nieuwe bar nog de beste, met die launch en ride draaiknop. maar dan zal je wel als je je kite op laat rekening moeten houden dat die op launch staat, en als je het water afgaat de draaiknop ook weer op launch zet. gebeurt er wat dan laat je je bar los en valt de kite uit de lucht. ook al schuif je op je buik of rug, bar tegen het einde aan en hup je kite valt uit de lucht.
is dit niet het geval dan bij de 5th ik was in de veronderstelling dat de kite uit de lucht valt als je je bar los laat weet iemant hoe dit werkt bij de nieuwe nais bar????
|
|
|