Rockertafel pers

adrenalin

Berichten: 897
Juni 27, 2005, 23:55:32
edit2Rapporteer  
Er zijn meerdere manieren om je net gelamineerde board strak te krijgen, en in de juiste vorm te drukken.

1. Je kunt een vacuum pomp gebruiken: alles in een zak schuiven, pomp erop zetten en een paar uur laten staan.

2. de Lewis methode: een stuk plastic over je board + tafel hangen, en aan de zijden van het plastic gewichten hangen

3. de boel tussen 2 houten platen persen, hier op het forum heb ik er nog niet veel over gelezen:

http://www.clanb4e.com/kite_board_construction/images/gallery_table_roker/index.html

Lijkt me beter dan optie 2, en eenvoudiger dan optie 1 toch?

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Juni 28, 2005, 00:12:53
edit2Rapporteer  
ey ik heb t op manier 3 gedaan, zelf uitgedacht loser

heb een vestelbaere rockertafel gemaakt met 12 verstelbare dwarslatten waarop ik een 4mm mdf plaat vastgeschroeft had [met concaaf-laat tussen de plaat en de dwarslatten] eerst de hele rocker erin stellen en vastchroeven. daarna de kern gelamineerd en tussen 2 lagen folie leggen [niet om de rails heen vouwen want dat wrdt niet strak zoals ik bij de 1e keer merkte  (angry_kitesmiley)] en dan de gelamineerde kern op de tafel leggen een een 2e plaat mdf erop en die strak vastschroeven zodat je kern tussen de 2 platen geklemd wordt en dus de afgestelde rocker en concaaf van de onderste plaat aanneemt.

pff ik hoop dat je dr wat van snapt. maar gaat heel makkelijk en geen gedoe met een vaccuumpomp etc
adrenalin

Berichten: 897
Antwoord #2 Juni 28, 2005, 00:29:44
edit2Rapporteer  
Helemaal duidelijk! Het leek me inderdaad wat eenvoudiger dan met zo'n pomp!


Nog wel ff wat vraagjes;

- Je hebt 12 latjes gebruikt voor de versteveging van de bovenste plaat, met welk interval  heb je ze geplaatst? Om de 10cm of 15cm bv?
- Wat voor folie heb je gebruikt?
- Flip tips zijn nu niet meer mogelijk.....of wel?

Ik snuffel ff jouw topic weer op trouwens, je had er toch al eens wat over gepoost?
skyrider 138
Gast
Antwoord #3 Juni 28, 2005, 09:32:06
edit2Rapporteer  
een vacuumpomp en en rockertafel staan los van elkaar.

vacuumpomp- vacuum zuigen van laminaat waardoor het strak wordt en een optimale hechting van het laminaat aan de kern, vergeet niet van te voren even de kern in te smeren met epoxy en af te schuren voor je gaat lamineren. boven en onder zijn twee losse processen uiteraard.

rockertafel - hierin kan je eventueel je schuimplaten al op elkaar lijmen en je gebruikt ze zoals evan al zei on je scoop rocker lijn te bepalen en om eventueel een concaaf erin te maken.

Fliptips - is mogelijk, bepaal je na het bepalen van je scoop rocker lijn en na je fliptips.

Folie - PE folie volstaat daargaans wel..

mooi tafeltje op die link die erbij staat...
xav
Gast
Antwoord #4 Juni 28, 2005, 10:12:30
edit2Rapporteer  
Maar hoe krijg je dan uiteindelijk je randen gelamineert als je het er niet om heen kan vouwen?

Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #5 Juni 28, 2005, 10:32:14
edit2Rapporteer  
Waarom zou je het er niet omheen kunnen vouwen??
Less nog maar eens een keer een bouwbeschrijving door, dan wordt het misschien duidelijk.
adrenalin

Berichten: 897
Antwoord #6 Juni 28, 2005, 11:12:59
edit2Rapporteer  
Maar wbt die flip tips, wanneer zet je die erin als je steeds de twee platen met daartussen je board op elkaar perst?

Ik heb het volgende stappenplan:

stap 0- Alles aftekenen op de nog vierkante plaat corecell. (outline, gaten voor inserts etc)
stap 1- Maak je corecell in de juiste maat. (10mm kleiner dan je uiteindelijke maat)
stap 2- Lijm de twee platen met epoxy op elkaar. (tussen de twee platen van je tafel)

flip tips plaatsen???? maar dit gaat niet want hierna moeten de twee platen geperst worden....

stap 3- glasbubbles om de gaten in het schuim op te vullen (aan boven en onderkant) daarna alles schuren.
stap 4- ABS/Forex randen rondom je corecell lijmen met epoxy, de naad tussen deze twee schuren.
stap 5- Gaten voor je inserts uitboren, en volgieten met epoxy

stap 6- Onderzijde Lamineren: Formica,  4x 160 glas,(als je dat wilt kun je het glas om de randen vouwen) twee platen samen drukken

schuren!

stap 7- Gaten voor je voetpads, & grabhandle in de epoxy boren (niet door en door), inserts plaatsen (vol met kaarsvet) en weer vol laten lopen met epoxy.

schuren!

stap 8- Bovenzijde lamineren: 4x 160 glas,  evt x-stringers, als toplaag Lsim/carbon, alles weer samen drukken
stap 9- gaten voor je vinnen door en door boren
stap 10- aflakken, netjes maken, alles monteren, klaar!
xav
Gast
Antwoord #7 Juni 28, 2005, 12:24:52
edit2Rapporteer  
 [niet om de rails heen vouwen want dat wrdt niet strak zoals ik bij de 1e keer merkte  ]

Nou hierom misschien,
adrenalin

Berichten: 897
Antwoord #8 Juni 28, 2005, 12:38:51
edit2Rapporteer  
Als je de randen van je kern rond schuurt, kun je daar best je glas om heen leggen. Dat is een veel gebruikte techniek voor zover ik weet.

Je moet het glas dan wel strak om de rail heen trekken en strak houden...dus, vacuum pomp, of doek eromheen trekken en aan de andere kant opspannen, dan krijg je het best strak denk ik.

Dit gaat echter niet als je de hier besproken perstafel gebruikt, dan ben je min of meer gedwongen een vierkante (abs walls) rail te maken.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 Juni 28, 2005, 12:48:22
edit2Rapporteer  
met het 'niet om de rails vouwen bedoelde ik t folie mee, t glas moet je natuurlijk wel omvouwen, als je een glas/epoxy rail wilt en dus geen abs/forex neemt. op mijn manier krijg je ongeveer een rand van 5mm breed van overtollig epoxy met glasweefsel die je daarna strak kunt frezen/schuren.

en ja op deze manier wordt fliptips erin bouwen wat lastig ja, of je moet je tafel extreem buigen bij de tips. maar ikzelf zie het voordeel van fliptips niet echt, is alleen maar moeilijker om te bouwen.
adrenalin

Berichten: 897
Antwoord #10 Juni 28, 2005, 13:03:49
edit2Rapporteer  
Weinig 2005 boardjes hebben er fliptips op zitten.

F-One heeft dan wel die aluminium opschroef dingen, misschien een wel idee als je het perse wilt.

Ik denk dat ik ze ook maar weglaat.
pete
Gast
Antwoord #11 Juni 28, 2005, 16:22:57
edit2Rapporteer  
Lamineer je boven en  onder tegelijk?
djb

Berichten: 415
Antwoord #12 Juni 28, 2005, 19:07:33
edit2Rapporteer  
het voordeel van alles in een zak ik dat je alle krachten overal even groot is en altijd alle lucht er uit haalt dus geen lucht bellen  en is eigenlijk makkelijker dan persen omdat je doet alles ingesmeert het hele pakketje onder en boven in een zak zak dict maken en pomp aan en je de volgende dag klaar.

vroeger heb ik mijn snowboards emaakt met persen maar kwam nog wel hier en daar een luctbel tegen nu niet meer..
djb

Berichten: 415
Antwoord #13 Juni 28, 2005, 19:08:26
edit2Rapporteer  
let niet op mijn text mijn hhhhhh die doet et niet meer
adrenalin

Berichten: 897
Antwoord #14 Juni 29, 2005, 21:50:44
edit2Rapporteer  
Heren shapers, ben trouwens met mijn pers tafeltje bezig hier alvast een 3D tekening.

De latten boven en onder dienen om de platen MDF te verstevigen die het net gelamindeerde board samenpersen. Het geheel komt op van de staandertjes te staan.

Hij wordt 180 cm lang, en 60 cm breed.

Ik denk erover om hem in te korten tot 160 bij 50, scheelt een beetje geld en wat werk, en het is dan niet gelijk zo'n groot bakbeest dat ergens op zolder moet worden gezet.

Zeg nou zelf, wanneer maak je nou een 180cm board?

[verwijderd door de admin]
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #15 Juni 29, 2005, 22:03:40
edit2Rapporteer  
dit is precies wat ik gebouwd had als perstafel, maar dan ZONDER die bovenste dwarslatjes. waarom: als je een board maakt met een bolling in het deck of je er een met concaaf maakt, moet de bovenste plaat dus meebuigen met je board.

ik gebruikte 2 4mm mdf platen ipv 8 mm zoals jij wilt doen en deze zijn buigen wat makkelijker met je board mee in de breedte. maar daarom had ik ook meer dwarslatjes gebruikt, 12 op een tafel van 140x50 cm, dus om de 11.7 cm

als je dus een board zonder bolling en concaaff wil bouwen [dus ook geen dunnere rails shapen] kun je fewoon deze construktie aahouden, als je board ook maar iets bol is zal met deze construcktie hard in het midden geperst worden en helemaal niet bij je rails.
djb

Berichten: 415
Antwoord #16 Juni 29, 2005, 22:07:49
edit2Rapporteer  
8mm is wel erg dun ook al heb je er balkjes overeen je moet aardigg wat druk leveren en tussen de balkjes zit denk ik zelf met 8 mm niet goed kunt beter trespa of zo gebruiken wel wat duurder. maar wel duurzamer en insmeren met wax dan en dan blijft je board er ook niet aan vast plakken. nu moet je hem goed lakken en daarna insmeren met wax..

de wax gebruik je zodat je geen plastiek er tussen hoeft te leggen en je maakt zo je mal duurzamer kun je hem langer gebruiken.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #17 Juni 29, 2005, 22:13:19
edit2Rapporteer  
ik heb gewoon met 4mm mdf gewerkt en plastic folie, als t mdf verrot is koop je weer nieuwe, plaat van 122x244 kost iets van 7 euro, als t niet minder was.

en op mijn manier met 4mm mdf en alleen klemmen aan de rand leverde genoeg druk om er 5 mm concaaf en 3cm rocker in het board te persen.
skyrider 138
Gast
Antwoord #18 Juni 29, 2005, 22:28:46
edit2Rapporteer  
j2 - gebruik gewoon teflonweefsel.. blijft gegarandeerd nix aan plakken... is bij iedere groothandel in de vliegtuigwereld te koop en is maar 120 euro per meter !!! loser

ff serieus, heb een simpele tafel, gewoon van dat gevelplaat, zowat geperst polyester.. ben de naam ff kwijt, zal het corrigeren als ik de naam meer weet, maar kanterhard spul... dat in het midden vastzetten en de tipes voor de scoop / rocker lijn ondersteunen... dan of zoals ik heb gehad teflon folie of simpel pe folie eronder, dat werkt hetzelfde... Heb nu een tafel van 50 c, breed maar is wat krap.. wil volgende keer een tafel van 60 of 70 breed maken, dan heb je net wat meer ruimte voor alles !!

Trespa was het !!!!
adrenalin

Berichten: 897
Antwoord #19 Juni 29, 2005, 22:51:26
edit2Rapporteer  
@evan: Je hebt eigenlijk wel een punt voor wat die rails betreft. Ik wil namelijk Forex rails van 8 a 10mm dikte. Het board wordt in het midden wat dikker vanwege de sterkte, wordt moeilijk met deze constructie.....

@j2: 8mm MDF is echt dik en toch flex genoeg, ik heb om de 15 cm balkjes van 44mm hoogte. Die kunnen een aardige kracht leveren...

@elevation: Jij gebruikte toch een vacuuumpomp? Dat maakt een heel ander verhaal, ik (was) van plan gewoon twee platen op elkaar te persen...

Dat Trespa waar je het overhebt, waar heb je dat vandaan gehaald? hier bij de praxis is dat spul 139,- per 122x244mm  (cry_kitesmiley)

irritant eigenlijk, ik dacht dat ik al klaar was met de plannen....  (angry_kitesmiley) en ik wilde het nog wel makkelijk houden. Nu kan ik weer gaan uitzoeken wat de mogelijkheden en kosten zijn met een vacuumpomp.

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #20 Juni 29, 2005, 23:07:01
edit2Rapporteer  
gewoon dit plan aanhouden joh, maar dan je bovenste plaat incl dwarbalkjes vervangen voor een dunnere, als je ook de onderste plaat dunner maakt zou ik de latjes wat dichter bij elkaar plaatsen.

maar deze pers is alleen maar om je core in de juiste rocker en concaaf te persen met de glasmatten eromheen, je kunt ook gewoon een core shapen met de rocker en concaaf er al in zodat je er alleen maar glasmatten op hoeft te lamineren zonder in een mal ofzo te persen. alleen ben je zo wel ff bezig met je core te shapen. of je plakt 2 platen schuim op elkaar en perst die in je mal en lamineert daarna, alleen kun je er dan geen flextips in shapen omdat dan je rocker eruit shaped als je voorbij de lijmlaag tussen de p[laten shaped.
adrenalin

Berichten: 897
Antwoord #21 Juni 29, 2005, 23:47:08
edit2Rapporteer  
Wat dacht je van een dunne (2cm plaat piepschuim / PS) plaat onder de bovenste MDF plaat van 4mm?

Op die manier kun je wat dikte variaties op de bovenkant van je board houden, inc een dunnere rail. Tegelijkertijd houdt je de druk over de gehele bovenkant redelij gelijk.

De reden dat ik dit wil, de nieuwe Fanatic Skyrider van me vriendin heeft een hogere dikte ter hoogte van de footpads, ik denk ter versteveging. Ik vind het ook wel mooi eigenlijk, een oplopende dikte naar de foootpads toe, naar de tips toe weer wat minder dikte (Jaime Pro 2005).

Hoe dik zijn jullie plankies eigenlijk?
skyrider 138
Gast
Antwoord #22 Juni 30, 2005, 08:44:31
edit2Rapporteer  
hoe komt iedereen erbij dat vacuumpomp en maltafel aan elkaar verbonden zijn ??

ik gebruik de maltafel voor de scoop rockertafel maar om m'n kern op elkaar te lijmen onder vacuum, ik weet niet of je iedere bolling van je board goed op elkaar geperst krijgt dmv 2 platen op elkaar. Daarom gebruik ik een vacuucpomp, dan heb je mega onderdruk in iedere vorm die je wilt. Trespa heb ik gekregen, 150 x 50, eigenlijk net iets te smal maar in m'n nieuwe bouwkeet wil ik een grotere tafel... Kwa tafel moet je ook kijken wat je wilt, ik bouw gewoon een min of meer ronde bodem, dus 3 cm hoog bij de tips, 0 in het midden en 3 cm aan de andere kant. Een skyrider heeft een plat stuk van 60 cm ongever in het midden, springt misschien iets sneller aan.

zou ook gewoon kijken wat voor jezelf haalbaar is, iedereen heeft zo z'n eigen methoden.. ik doe het zo, evan weer anders en leander misschien ook wel... pik gewoon ff wat eruit wat jou goed lijkt...
Wolk

Geen avatar

Berichten: 54
Antwoord #23 Juli 05, 2005, 17:13:28
edit2Rapporteer  
hoi ben me aan het orienteren wat een eenvoudige bouwmethode is, maar ben er nog niet helemaal uit.
Domme vraag misschien maar hoe krijg je die concaaf erin bij beide methoden (vacuüm en perstafel)
Moet de rocker concaaf meer zijn dan gewenst i.v.m. terugveren.
 Huh
xav
Gast
Antwoord #24 Juli 05, 2005, 17:30:52
edit2Rapporteer  
Ik heb een perstafel, ik heb concaaf erin gemaakt door een dun plaatje op de rocker tafel te schrijven, met daaronder balkjes om die plaat te laten bollen, waardoor je board dus hol kan worden.

Ik heb met mijn pers eigenlijk wel een probleem omdat ik mijn boards met een verhoging in het midden bouw. Omdat ik dat mooi vind. volgens mij kun je nu niet optimaal de lucht er uit persen. dus denk dat ik ook een vaccuum pomp ga maken. (correct me if i am wrong!)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.