Op 31 augustus 2009 stuurde u een bericht met de vraag of kitesurfen onmogelijk wordt door het Natura 2000-beleid. Ondanks dat het bijna 5 maanden later is, excuses daarvoor, hierbij het antwoord.
Op basis van het BPR (Binnenvaart Politiereglement) is kitesurfen verboden op het Zuidlaardermeer (en vele andere binnenwateren) in verband met de veiligheid van andere watersporters en beroepsvaart. Volgens de coördinator voor het Zuidlaardermeer van de waterpolitie is geen sprake van gedoogbeleid (want dan zou het officieel vastgelegd zijn) maar de situatie wordt zogenaamd beheerbaar gehouden. Er zal pas streng handhavend worden opgetreden als de situatie uit de hand loopt. Op basis van de Natuurbeschermingswet en de Flora- en Faunawet mogen in gebieden waar bijzondere vogels aanwezig zijn, zoals het Zuidlaardermeergebied, deze niet worden verstoord. Kitesurfen werkt erg verstorend op veel vogelsoorten en is op basis van de genoemde wetten daarom ook verboden, behalve in daarvoor aangewezen gebieden zoals bv bij het Lauwersmeer. Bij het opstellen van beheerplannen voor de Natura 2000-gebieden, zoals nu gaande is, wordt ook het bestaand gebruik opgenomen en daardoor lijkt het of het verbod wordt veroorzaakt door Natura 2000 maar dat is niet het geval. Door de beheerplannen worden dit soort al bestaande zaken alleen ineens inzichtelijk voor veel partijen.
Met vriendelijke groet,
ligt et nu aan mij of is heeft dit persoon echt geen snars verstand van zaken...
Oke de vraag is dus, wat verstaan ze onder beheerbaar? Wellicht is het zaak dit aan diegenen te vragen die ook de daadwerkelijke controle uitvoeren (boswachters/politie?). Ook is het de vraag wanneer het uit de hand loopt? (valt het surfen in het natuurgebiedje daar ook al onder? (het hele zuidlaardermeer is toch natuurgebied?))
Ik wil wel! Getij is alleen wel wat beroerd maar je kan daar gelukkig ook prima met laag water varen
Ah tof! Zullen we gezamenlijk die kant oprijden als er wind is? De voorspellingen zijn goed, maar mocht dat niet zo zijn is zondag dan ook een optie voor jou?
Er staat het is hoe dan ook verboden. het gedoogbeleid bestaat niet.. Nouw dat doet et dus wel. En beheerbaar.. daar hebben we altijd al voor gezorgd.. meer als 15 kiters is al teveel op dat kleine stukkie water. we kluwen toch altijd samen.
Daarnaast is er geen enkel bewijs dat er extra overlast is dan van een windsurfer.
wederom een paar fanatici van een natuurbeweging die hun zin doordrammen. en jah die windsmurfer die mag gewoon blijven varen hoor. want die was al wel officieel erkent als echte watersporter.
zou leuk zijn als de plaatselijke NKV zich dr eens op ging werpen.
Ah tof! Zullen we gezamenlijk die kant oprijden als er wind is? De voorspellingen zijn goed, maar mocht dat niet zo zijn is zondag dan ook een optie voor jou?
Lijkt me prima! Zondag wordt h'm niet, morgen kan ik wel evt.
Het Zuidlaardermeer zit in de laatste tranche van de implementatie van het Natura 2000 gebeuren. In december 2009 is de gebiedsbepaling voor deze tranche gepubliceerd. Vanuit de NKV hebben wij ons daarop ook gemeld als inspraakspartner / deelnemer in de verdere afwikkeling. Dit is overigens op de gangbare site's als Kitehigh en Hanglos gepubliceerd. Als het goed is is men nu bezig met het vast stellen van het bestaand gebruik. Met name door de inzet van de NKV ( beleidsverandering inzake bestaand gebruik Kitesurfen / Natura 2000 gepubliceerd door RWS voorjaar 2009 ) worden ook de locaties zonder BPR ontheffing waar aantoonbaar werd gekitesurfed ( peildatum oktober 2005) erkend als bestaand gebruik en derhalve ook mee genomen in de Natura 2000 beoordeling. Ik zit nu te wachten op verdere publicaties vanuit RWS om vervolgens te kunnen bepalen hoe verder te handelen.......
Mocht overigens uiteindelijk de locatie verloren gaan voor het kitesurfen ( en daar zijn we nog lang niet aanbeland!! ) Dan hebben wij vanuit de NKV een goed juridisch onderbouwde strategie om de zaken alsnog in ons voordeel te kunnen leiden. Op korte termijn verschijnt er vanuit de NKV een nieuwsbrief met meer informatie betreffende dit laatste.
« Laatste verandering: Februari 24, 2010, 15:40:25 door Idefixe »
Mag je wel vliegeren op het strand? van Zuidlaardermeer ? Zou een beetje vreemd zijn als dat wel mocht.. Want op een plank op het water staan mag wel en vlieger mag wel maar kitesurfen mag niet? beetje onlogisch
Het lijkt erop dat ze zich juist ontrekken aan het gedeelte bestaand gebruik. Zoals de mail op mij over komt... mjah dan krijg ik de indruk dat ze zeggen mocht niet dus was geen bestaand gebruik.
Verdammo, woensdag in t ziekenhuis in Oostenrijk geweest. Foto's laten maken van me knie. Hoofdwaarschijnlijk kruisband en meniscus naar de kloten volgens de arts daar Maandag weer verder naar laten kijken Ken er ook nog wel bij na bijna 2 maand niet kiten
knudde krizze... knudde... hoe krijg je dat ook voorelkaar? zeker over een schans proberen te springen.. zo hoog als je met je kite springt? .. oh wacht... dan kan dr niks mis gaan...
Hoop dat et allemaal snel heelt zodat je weer snel kan varen.