xray
|
OK dan, vandaag was het mijn beurt om de Shockwave 9m aan de tand te voelen. Let wel, het schijnt nog een proto te zijn dus hou hier rekening mee in de beoordeling.
Allereerst blijf ik het octopus systeem super relaxt vinden, zeker met kleine maatje heb je een kite zo opgepompt. De bar die er nu bij zit is qua grip en model hetzelfde als de barretjes van de Raven 2 en Torch 2. Met de grote opening aan de onderzijde dus grote baruitslagen zijn erg makkelijk te maken. De lijnen lopen over katrolletjes, inderdaad precies zo als bij de Crossbow. Daarnaast is er ook een pull/pull depowersysteem om de kite verder te trimmen. Ook deze lijkte behoorlijk op het systeem van de Crossbow, had alleen het idee dat het wel iets makkelijker werkte. De stopperplaat van de Shockwave was wel slim, een flexibel plastic plaatje in de depowerkoord verwerkt die sterk genoeg is om de bar tegenaan te laten rusten maar waar je met iets meer druk de bar zo overheen duwt om 100% depower te krijgen. De 4 lijns set up is super easy en de bridle wijst zichzelf. Ook hier kookproof set-up met verschillende kleuren en knopen.
Spot was Horst, niet echt een wavespot dus daar kan ik hem ook niet op beoordelen. Het waaide zoals gezegd erg vlagerig met uitschieters zo tegen de 30 knopen in de hardste vlagen. Board was een Nobile 666, 126x38. Ik weeg 90kg, volgens mij heb ik nu alles wel gehad.
In de lucht lijkt de kite veel meer op een C shaped (traditionele) kite dan de Crossbow, die echt heel anders in de lucht staat. De power is goed en de bardruk is hoger dan een Torch 2 of Raven 2 maar lager dan ik verwachtte en anderhalf uur achter elkaar varen leverde geen probleem op. De kite stuurt lekker snel en je kunt hem goed met 1 hand sturen en varen, iets wat ik met de 12m Crossbow een stuk lastiger vond. Switch en blind varen ging prima net als je hand loslaten bij het springen. Minder gewenning nodig dan bij de Crossbow wat mij betreft.
Het sturen over katrollen ben en blijf ik voorlopig geen fan van. Hoewel je er best snel aan kunt wennen vind ik het directe gevoel van mijn Raven 2 toch echt lekkerder. Omdat er soms door de loop van de lijnen een hele kleine vertraging in je beweging zit, stuur je met name in het begin iets te veel en kan hij in deze beweging blijven hangen, in sturen, stukje terug, stukje naar voren, dat idee.....
De kite draait als een tierelier, door de vlagerige wind waren mijn kiteloops een beetje halfhartig maar je kunt de grootte van de loop heel mooi doseren, trek je hard (erg makkelijk met het grote gat in de bar) dan draait hij bijna om zijn tip en heb je vrijwel geen horizontale kracht. Trek je rustiger dan krijg je meer het echt kiteloopgevoel.
Net als de Crossbow kun je met de Shockwave erg goed hoogtelopen. Ik vond persoonlijk ook dit makkelijker dan met de Crossbow. De power is beter te doseren lijkt het wel.
De kite is zeer eenvoudig te poweren en depoweren over de de depowertouw, aantrekken en je voelt de versnelling, loslaten en de druk verdwijnt voor een groot gedeelte, erg makkelijk en erg plezierig in vlagen. Bij een C shaped kite heb je toch altijd een beetje restpower en moet je meer met je strap werken om je bereik te vergroten. Bij de Shockwave doe je dat meer over de bar. Voor beide is wat te zeggen overigens, in harde vlagen is restpower niet super maar met lekkere gepowerde gecarvede bochten weer wel, net wat je wilt.
Dan het volgens mij meest gevoelige onderwerp, hoogte en hangtime. Je kunt erg echt goed hoog mee gaan, gewoon een harde vlaag opzoeken, opkanten en terugsturen. Qua gevoel zit de Shockwave net als bij de vorm van de kite een beetje tussen C shaped en Bow in. Ver naar achteren sturen heeft weinig zin en de lift is redelijk vertikaal, stuur je kite dus omhoog ipv te veel naar achteren. De hangtime is prima maar niets bijzonder. Gezien de positionering als wavekite ook niet verwonderlijk. Het lijkt me dat er meer uit te halen is maar dat is niet het concept van deze kite. Voor een goede hoogte heb je wel echt goede power nodig overigens.
Hoe meer ik er mee vaarde des te minder erg vond ik het indirectere sturen en waardeerde ik de rust in de vlagen. Ik ben nog steeds niet om maar zie nog duidelijker dan bij de Crossbow de potentie van dit soort kites. Let's see what the future will bring us!
|