mijn vraag moet je in of uitgehaakt je vlieger oplaten

kiter raphael
Gast
Oktober 29, 2005, 14:38:46
edit2Rapporteer  
ben een beginnende kiter,kan al redenlijk goed varen.
maar mijn vraag is moet je met je kite oplaten jezelf inhaken of doe je dat uitgehaakt.
ik vraag dat omdat ik dat ergens gelezen hebt.
en wat is veiliger? en hoe doe jullie het.
ik hoor het wel.
ik zit nu achter de computer omdat er jammergenoeg niet genoeg wind is.
sta wel te popelen om weer te gaan.
(R)Ikke

Berichten: 1406
Antwoord #1 Oktober 29, 2005, 14:50:18
edit2Rapporteer  
Wat nou eigenlijk veiliger is, denk ik nu pas voor het eerst echt over na. Voordeel van uitgehaakt oplaten is dat je je bar gewoon los kan laten als het mis gaat en dus niet eerst aan je safety hoeft te trekken. Maar als ik zo om mij heen kijk is er niemand die zijn kite uitgehaakt oplaat.

Als je niet zeker bent van de windkracht en daarom voor de veiligheid uitgehaakt start, zou je je wel eens kunnen afvragen of het uberhaupt verstandig is om je kite op te laten.

Dus in of uitgehaakt zou een discussie punt kunnen zijn. Ik zelf doe het altijd ingehaakt
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #2 Oktober 29, 2005, 15:04:15
edit2Rapporteer  
uitgehaakt is natuurlijk veiliger mar als je op een gegevenmoment beter word ej je gaat voor lekkere big air dan kunje gewoon niet uitgaakt starten want dan staat je kite vol gepowerd.

ik doe het altijd ingehaakt
Dieter

Berichten: 154
Antwoord #3 Oktober 29, 2005, 15:06:23
edit2Rapporteer  
ik doe dit altijd ingehaakt en gedepowerd.
het voordeel van ingehaakt op te laten is dat het veel relaxter is, anders moet je nog aan je chikenloop gaan trekken en met 1hand je bar vasthouden, dit is zeker voor beginners ook gevaarlijk.
kiter raphael
Gast
Antwoord #4 Oktober 29, 2005, 15:14:17
edit2Rapporteer  
mijn idee was dus ook gewoon ingehaakt ik vind het ook veel makelijker.
en wat r(ikke) zegt ben ik het ook mee eens als ik er niet zeker van bent dan omdat mijn kite te groot is neem ik gewoon een kleineren kite.
ze hebben niet voor niets verschillende maten kites gemaakt .
een kleinere kite vaart dan veel rustiger.

afz. kiter raphael die de vraag stelde
(R)Ikke

Berichten: 1406
Antwoord #5 Oktober 29, 2005, 16:08:23
edit2Rapporteer  
Goed denkwerk raphael, safety before fun
Joost--

Geen avatar

Berichten: 1016
Antwoord #6 Oktober 29, 2005, 16:12:29
edit2Rapporteer  
uitgehaakt starten is veiliger maar lastiger, je loopt daarna beetje te klooien om je chickenloop in te haken.
als er weinig ruimte is, bijvoorbeeld op horst. dan doe ik liever uitgehaakt.
is er veel ruimte bijvoorbeeld autostrand. dan doe ik liever ingehaakt. want daar is ruimte zat om je safety te trekken. en het scheelt je dan weer ff geklooi met je chickenloop.
lennart

Berichten: 1167
Antwoord #7 Oktober 29, 2005, 16:15:46
edit2Rapporteer  
ik doe altijd ingehaakt
Derpertje

Berichten: 318
Antwoord #8 Oktober 29, 2005, 17:03:54
edit2Rapporteer  
Als ik het zo lees dan doet bijna iedereen het wel ingehaakt en ik denk dat dat ook het makkelijkst is.
Ik doe het zelf ook altijd ingehaakt maar je kan dan natuurlijk ook nog altijd je safety met 1 hand vast houden voor als het wel mis zou gaan.
Veiligheid voor alles
Mich

Berichten: 138
Antwoord #9 Oktober 30, 2005, 03:39:01
edit2Rapporteer  
Ingehaakt, gedepowered, en hand bij de safety
Marc de Munnik

Berichten: 1252
Antwoord #10 Oktober 30, 2005, 09:34:16
edit2Rapporteer  
uitgehaakt is natuurlijk veiliger mar als je op een gegevenmoment beter word ej je gaat voor lekkere big air dan kunje gewoon niet uitgaakt starten want dan staat je kite vol gepowerd.

ik doe het altijd ingehaakt

Uhh? Daar klopt helemaal niets van. Als je beter wordt wil je juist uitgehaakt en dan pak je meestal een maatje kleiner niet te klein maar dan is het juist uitgehaakt goed te doen.

Ik ben voor uitgehaakt, Maar dan wel met een losse leash en geen hp-leash voor de beginners vind ik dit de veiligste methode. Als er dan wat gebeurd kan je meteen los laten! Maar beginners pas wel op dat je goed blijft opletten met inhaken zorg dat je dit goed onder controle hebt!
-jeroen

Berichten: 53
Antwoord #11 Oktober 30, 2005, 10:32:42
edit2Rapporteer  
Uitgehaakt kan prima, is bij twijfel ook het veiligst ( QR trekken duurt altijd langer dan je wilt, vooral op land!) Alleen niet vergeten je depowerstrap vol aan te trekken anders staat de kite volgepowered en vaak zelfs zo strak op de achterlijnen dat hij uberhaupt niet de lucht in komt.

Passie

Berichten: 3397
Antwoord #12 Oktober 30, 2005, 10:36:12
edit2Rapporteer  
ik heb het altijd ingehaakt gedaan... en 't is nooit fout gegaaaan... want.. zie ik wel een iemand uitgehaakt zijn kite oplaten... nou. iknooooit, ,
Emiel

Berichten: 3004
Antwoord #13 Oktober 30, 2005, 12:37:41
edit2Rapporteer  
ingehaakt, uiteghaakt heb ik al geen safety meer(alleen HPleash) en inhaken met goeie wind op het strand is echt arelext dus ik zeg:
begin je met kiten, zorg dat je precies weet waar je safety is(kun je oefenen door met je ogen dicht iemand op je buik laten meppen en dan in een keer vanaf je bar je safety beethebben)
als je dan oplaat en het gaat mis heb je altijd meteen je safety te pakken.
is voor op het water ook goed die oefening
CeesV

Berichten: 1111
Antwoord #14 Oktober 30, 2005, 14:50:40
edit2Rapporteer  
persoonlijk doe ik het altijd ingehaakt
ralph local@noordwijk

Berichten: 412
Antwoord #15 Oktober 30, 2005, 22:42:59
edit2Rapporteer  
uitgehaakt???? lekker veilig voor je omgeving
Marc de Munnik

Berichten: 1252
Antwoord #16 Oktober 30, 2005, 22:45:11
edit2Rapporteer  
uitgehaakt???? lekker veilig voor je omgeving

Waarom de leash zit altijd aan je dus je kite gaat er nooit vandoor tenzij je een Hp-leash gebruikt. En al waarom zou het onvelig zijn al trek je aan je QR is net zo onveilig!
Joost--

Geen avatar

Berichten: 1016
Antwoord #17 Oktober 31, 2005, 00:37:17
edit2Rapporteer  
als het mis gaat laat je je bar los en gaat je kite hoogstens 8 meter verder.

ben je ingehaakt en gaat het fout ben je al 8 meter verder voordat je released.

dus wat is nou veiliger voor je omgeving?
Boost!

Berichten: 9
Antwoord #18 Oktober 31, 2005, 10:03:02
edit2Rapporteer  
Wel grappig dat bijna iedereen ingehaakt zijn kite oplaat. Terwijl ik een IKO instructeurs cursus heb gedaan en daar geleerd heb dat je je kite het beste uitgehaakt op kan laten.

Nadeel is, dat veel mensen niet eens een savety leash gebruiken. Laat je je kite los, gaat dus heel het sootje er vandoor. Uitgehaakt met savety leash en volledig gedepowerd is vijliger dan ingehaakt!

Stom dat ik zelf toch altijd ingehaakt mijn kite oplaat....
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #19 September 06, 2006, 21:50:48
edit2Rapporteer  
Hoe is IKO-procedure eigenlijk precies?:
- Ongehaakt oplaten rand windvenster
- Ongehaakt verplaatsen naar plek waar je wilt starten met kite nog steeds op rand windvenster
- Voordat je kite op 12 uur zet inhaken
globe

Berichten: 1143
Antwoord #20 September 06, 2006, 21:55:56
edit2Rapporteer  
Houdt het IKO ook rekening met de safetysystemen van heden ten dage? Of gaan die nog uit van oldschool 2-liners?

Ingehaakt icm met een goede safety blijft het veiligst, voor de rider en de omgeving!
Petteflat

Berichten: 179
Antwoord #21 September 06, 2006, 23:43:23
edit2Rapporteer  
Ingehaakt is veiliger (IMHO) want:
-makkelijker (zoals hierboven meerdere keren aangegeven)
-meer controle (uitgehaakt kun je alleen sturen, niet poweren/depoweren afhankelijk van wat de kite doet)
-bij uitgehaakt moet je kite precies goed getrimd zijn, anders is het mogelijk dat je te overpowered bent, de kite niet goed stuurt, of de kite stalled.

Bows en andere "100%" depower kites moet je volgens mij altijd ingehaakt starten, omdat de instelling van de depower strap een huge effect heeft op power en stuurgedrag, en dit veel makkelijker te corrigeren is als je ingehaakt bent. Bovendien geldt daar zoiezo al: loslaten == depower.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #22 September 07, 2006, 05:14:43
edit2Rapporteer  
Ik doe het ingehaakt maar volgens mij kan het niet anders want heb een bow kite.. Als ik niet inhaak dan kan ik niet depoweren en zal mijn kite dus 100% gepowerd zijn omdat ik aan de bar moet hangen.. Snap echt niet waarom je de kite perse op het strand wilt oplaten  loser zal wel aan mij liggen maar ga lekker het water in  ThumpsUp Heb je tenminste ook de weerstand van het water mocht het mis gaan  Joepie Joepie
big_ben_lair

Berichten: 795
Antwoord #23 September 07, 2006, 13:26:57
edit2Rapporteer  
ingehaakt, uiteghaakt heb ik al geen safety meer(alleen HPleash)

DOH! dat is nu juist de extra safety, het feit dat je er niet meer aan de chickenloop hoeft te trekken!

Ingehaakt is veiliger (IMHO) want: ............
Bows en andere "100%" depower kites  ...........
Bovendien geldt daar zoiezo al: loslaten == depower.

meeste beginners hebben geen BOW!


p.s. ik start zelf ook ingehaakt in het water, is makkenlijker en heeft nog andere voordelen maar is niet veiliger als uitgekaakt! (wat hier ook word verteld op het forum)
Emma

Berichten: 624
Antwoord #24 September 07, 2006, 20:57:30
edit2Rapporteer  
Ik zou ingehaakt denken, want bij al mijn lessen en alle andere lessen die ik gezien heb doen ze het allemaal ingehaakt...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.