KNRM wil verbod op kitesurfen bij pier

DaRipper

Berichten: 370
November 10, 2005, 10:57:12
edit2Rapporteer  
Stukje uit het Noorhollands Dagblad van 10 november 2005:

KNRM wil verbod op kitesurfen bij pier

IJMUIDEN-Bij de pier in IJmuiden moet na een tweede dodelijk ongeval in ruim een jaar tijd een verbod komen op kitesurfen. Dat meldde de reddingsbrigade van de KNRM in IJmuiden maandag.

Zondagavond overleed een 18-jarige kitesurfer nadat hij eerder door nog onbekende oorzaak tegen de Zuidpier was gebotst.
Vorig jaar overleed een 31-jarige kitesurfer hier bij een vrijwel identiek ongeval. De KNRM vindt het tijd voor maatregelen.   

 
skyrider 138
Gast
Antwoord #1 November 10, 2005, 11:08:54
edit2Rapporteer  
Gisteren bij twee vandaag hadden ze ook al zo'n opmerking... Kitesurfers die op de pier botsen... Denk dat bepaalde organisaties zich eens wat beter moeten laten informeren alvorens ze een oordeel vellen... 

Zie hier op zich wel een taak voor NKV, het lijkt me duidelijk dat ongeval als dit niets met de pier op zich te maken heeft. Als er een zwemmer verdrinkt gaat het strand toch ook niet dicht..

Kitebabe_89
Gast
Antwoord #2 November 10, 2005, 11:26:15
edit2Rapporteer  
idd.. eens met Elevation ..
bignelis

Berichten: 315
Antwoord #3 November 10, 2005, 11:35:53
edit2Rapporteer  
Maar ik moet zeggen dat ik wel voor een vorm van zone ben, rondom een pier waarbinnen je niet mag kiten. Een soort veiligheidsmarge. Ik denk ook dat dit bedoeld wordt met het voorstel. Niet meteen zodra je een "verbod" hoort in de stijgbeugels vliegen jongens, het risico rondom een pier is nou eenmaal groter en blijkbaar kunnen ze het niet aan het gezonde nederlandse verstand overlaten. Als we met zijn allen hadden laten zien wel het verstand te gebruiken dan was deze discussie er niet.
DaRipper

Berichten: 370
Antwoord #4 November 10, 2005, 11:46:04
edit2Rapporteer  
Ik ben van mening dat kitesurfen boven een bepaalde windkracht verboden dient te worden, bijvoorbeeld boven windkracht 6. Statistisch gezien gebeuren er dan de meeste ongelukken, mede veroorzaakt door de vlagerige condities die we hier in NL hebben in dergelijke omstandigheden.

Of een dergelijk verbod wat uithaald is natuurlijk de vraag, echter sommige kiters kunnen wel wat zelfbescherming gebruiken!

En ja, pech kun je natuurlijk hebben, de sport breng nu eenmaal risico's met zich mee.
wouterb(niet gelogd)
Gast
Antwoord #5 November 10, 2005, 11:51:46
edit2Rapporteer  
tot 2x toe is de pier NIET de oorzaak van het ongeval, In tegenstelling tot wat in de media wordt verkondigd.
Misschien dat NKV zich eens op kan dringen bij programma's als 'de wereld draait door'(ned3) of de schrijvers van de onlangs verschenen krantenberichten uitnodigen voor een gesprek. zodat dan uitleg (met verstand van zaken) gegeven kan worden.
Jorro

Geen avatar

Berichten: 75
Antwoord #6 November 10, 2005, 12:00:28
edit2Rapporteer  
Wat was dan wel de oorzaak. Ik dacht dat die jongen tegen die pier was gebotst?
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #7 November 10, 2005, 12:14:24
edit2Rapporteer  
In beide gevallen op het water geklapt en tegen de pier gedreven. Ik heb begrepen dat de kites al in het water lagen voordat de pier bereikt werd.
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #8 November 10, 2005, 12:20:15
edit2Rapporteer  
In alle 2 de gevallen heeft de pier er niks mee te maken, ik heb dit naar verschillende instanties en nieuws sites gestuurt met het dringende verzoek om dit te veranderen.

Zo doe je veel verdriet aan de nabestaanden berokkenen en de verongelukte kiters afschilderen als een stelletje prutsers.

De werkelijke toedracht is door ooggetuigen gezien en vertelt op kitehigh en hanglos.

Marcel en Jorrit zijn door verkeerd neerkomen op het water bewusteloos geraakt, en daarna richting de pier gesleept door hun kite of door de windrichting.
Alle 2 de kiters waren zeer ervaren en zouden in geen geval dicht bij een opstakel komen en zeker niet een pier met zeer grote betonnen blokken.

Mail zoveel mogelijk instanties en nieuws sites met dit verhaal, zodat de werkelijke toedracht vertelt wordt.

Maarja zoals met zoveel nieuws is het natuurlijk vetter om er een kinky verhaal van te maken.

Schande van de sensatiezoekende journalisten.

Ik had naar www.nu.nl een mailtje gestuurt met de werkelijke toedracht over Jorrit zijn ongeluk, en die hebben het aangepast.
http://www.nu.nl/news.jsp?n=621787&c=10&rss
bart1234
Gast
Antwoord #9 November 10, 2005, 12:25:26
edit2Rapporteer  
Kern is: hoe deze sport te reguleren zodat een totaal verbod overbodig is. Mogelijk vaarbewijs is niet meer dan een begin. Probleem is het uitvaardigen en handhaven van beperkingen zoals bijvoorbeeld op snelwegen; max 120km rijden is te meten, max 8m hoogspringen of tot max bft6 kiten eenvoudigweg niet. Zelfregulatie en toezicht, en nauw samenwerken met instanties zoals in Scheveningen gebeurt, is vooralsnog de enig oplossing. En daar moet niet te lang mee gewacht worden. De overheid zal zoals altijd voor overregeluring kiezen. Geen gemeente wil schuldig bevonden worden aan faciliteren van gevaarlijke omstandigheden.

Discussie moet zich dus richten op hoe wij zelf onze verantwoordelijkheid kunnen nemen en anderen daar van kunnen overtuigen.

Bart



    
DaRipper

Berichten: 370
Antwoord #10 November 10, 2005, 12:39:51
edit2Rapporteer  
@Hoog en hard...     Je kunt ook overdrijven!

@Bart1234              Hoezo is tot 6 Bft niet te meten. Daar hebben we toch windmeters voor uitgevonden. Er staan zelfs meters van Rijkswaterstaat op de pier van Ijmuiden. Geen probleem dus.
wouterb(niet gelogd)
Gast
Antwoord #11 November 10, 2005, 12:56:57
edit2Rapporteer  
Ik vind H&H niet overdrijven, gezien zijn succes bij nu.nl  ThumpsUp
Wil je een evenwichtig beeld van de sport in de media zal je zelf mee moeten kleuren, niet overlaten aan politiek en sensatie belust SBS6-publiek.
Elke journalist zou (minstens) twee kanten van een verhaal moeten laten horen/zien, gebeurd alleen te weinig.  (cry_kitesmiley)
Als ze 'ons' verhaal niet vragen, zullen we het moeten brengen.
mazzomrx

Berichten: 332
Antwoord #12 November 10, 2005, 13:03:41
edit2Rapporteer  

Marcel en Jorrit zijn door verkeerd neerkomen op het water bewusteloos geraakt, en daarna richting de pier gesleept door hun kite of door de windrichting.
Alle 2 de kiters waren zeer ervaren en zouden in geen geval dicht bij een opstakel komen en zeker niet een pier met zeer grote betonnen blokken.

Mail zoveel mogelijk instanties en nieuws sites met dit verhaal, zodat de werkelijke toedracht vertelt wordt.

Ik had naar www.nu.nl een mailtje gestuurt met de werkelijke toedracht over Jorrit zijn ongeluk, en die hebben het aangepast.
https://www.nu.nl/news.jsp?n=621787&c=10&rss



 ListenToMe  ThumpsUp

Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #13 November 10, 2005, 13:17:59
edit2Rapporteer  
Ik ben van mening dat kitesurfen boven een bepaalde windkracht verboden dient te worden, bijvoorbeeld boven windkracht 6. Statistisch gezien gebeuren er dan de meeste ongelukken, mede veroorzaakt door de vlagerige condities die we hier in NL hebben in dergelijke omstandigheden.

Of een dergelijk verbod wat uithaald is natuurlijk de vraag, echter sommige kiters kunnen wel wat zelfbescherming gebruiken!

En ja, pech kun je natuurlijk hebben, de sport breng nu eenmaal risico's met zich mee.

Waarom zou een verbod voor boven de 6bft iets uithalen?
Met iets minder wind kan het net zo goed fout gaan. Het heeft meer te maken met de combinatie van ervaring, grootte van de vlieger tov de windsterkte.
Als je met 6bft en een 6m kite staat. is dat dan gevaarlijk? Volgens mij niet.
Indien het noodzakelijk is om een verbod of iets dergelijks in te stellen, dan zie ik dat meer in de vorm van een vaarbewijs, waarbij je een bandje omkrijgt als je dat hebt gehaald wat je moet dragen. En dan nog blijf ik erbij dat dit niets oplost.
De ongelukken die zijn gebeurd zijn met zeer ervaren mensen die echt wel zo'n bewijs gehaald zouden hebben. dus wat lost het op? Helemaal niets.
Ga dan ook niet op het forum dit soort dingen voorstellen, want als ambtenaren dit soort dingen lezen vinden ze dat een goed idee en mogen we straks nergens meer kiten.
Verpest het niet voor jezelf, maar ook niet voor anderen!
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #14 November 10, 2005, 13:35:14
edit2Rapporteer  
Daripper,

En dan achteraf lullen dat er plekken gesloten worden, iedereen moet meewerken aan het openhouden van onze spots.
Door verkeerde berichtgeving wordt onze mooie sport in de grond getrapt.

Weet wel dat er genoeg ambtenaartjes dit ook lezen en hun conclusie trekken..
Jan van Dongen
Gast
Antwoord #15 November 10, 2005, 13:40:12
edit2Rapporteer  
Leander ik geef je gelijk laten we geen slapende honden wakker maken
ohja een wind limit sorry dat vindt ik echt de grootste onzin.

Mazzel Jan.
sanne

Berichten: 256
Antwoord #16 November 10, 2005, 13:41:20
edit2Rapporteer  
wat een dikke onzin idd!! de basis van al die onzinnige regeltjes die we in nederland al kennen zeg BAH!! ow w8 een windvlaag boven de 6Bf: RELEASE!!!! phew, 5 Bf, hij mag weer omhoog...
Gaan we straks ook motoren begrenzen op 120 km/u en steunwieltjes aan de zijkant verplichten?? En bergbeklimmen?? Niet hoger meer dan 4500 meter anders krijg je een boete van de bergpolitie?? Hou toch op zeg met dat soort kul!
Mensen hebben eigen verantwoordelijkheid, wijs ze daar op en zorg mogelijk dat het kennisniveau hoog genoeg is om daar wijs mee om te kunnen gaan dmv van een verplicht kitebewijs. NKV???
peterb

Berichten: 380
Antwoord #17 November 10, 2005, 13:42:29
edit2Rapporteer  
Gewoon een kitevrije zone opzetten bij de pier. Daarnaast een vlaggensysteem a la Scheveningen. Dus gevaarlijke omstandigheden (harde vlagerige wind, stroming etc, badgasten) rode vlag hijsen en NIET kiten. Om de gemeente voor te zijn moet de NKV gewoon het initiatief nemen om dit voorstel neer te leggen.
Ruigerinus
Gast
Antwoord #18 November 10, 2005, 13:49:14
edit2Rapporteer  
Ik weet niet wat de juiste beslissing zou zijn.....
Maar ik weet wel dat bij dergelijke ongevallen de redders ook hun leven op het spel moeten gaan zetten om iemand van de blokken van een pier te halen met een behoorlijke golfslag (dit lijkt mij niet makkelijk)
En ik zou het daarom ook niet alleen van de surfende kant bekijken maar ook aan die van de redders.
Ook is de KNRM geen reddingbrigade en staan deze organisaties los van elkaar dus kijk wel eerst goed waar de informatie vandaan komt voordat je het op het forum zet. :Smiley
sanne

Berichten: 256
Antwoord #19 November 10, 2005, 13:55:28
edit2Rapporteer  
tja, heel leuk een vlaggensysteem maar dit is alleen te doen bij de drukste spots langs de kust waar zich een club bevind. en volgens jou moet ruubje dus straks maar aan de kant blijven zitten wachten tot het 6Bftje weer is afgezakt tot een 5je voor hij weer verder mag met de training??
mazzomrx

Berichten: 332
Antwoord #20 November 10, 2005, 14:30:36
edit2Rapporteer  
Gaan we straks ook motoren begrenzen op 120 km/u en steunwieltjes aan de zijkant verplichten?? En bergbeklimmen?? Niet hoger meer dan 4500 meter anders krijg je een boete van de bergpolitie?? Hou toch op zeg met dat soort kul!
Mensen hebben eigen verantwoordelijkheid, wijs ze daar op en zorg mogelijk dat het kennisniveau hoog genoeg is om daar wijs mee om te kunnen gaan dmv van een verplicht kitebewijs. NKV???

En wie gaat dat controleren? De KitePolitie??  (sealedlips_kitesmiley)

 ListenToMe Kitebewijs vind ik wel een goed idee!!!  ThumpsUp
Darkwing
Gast
Antwoord #21 November 10, 2005, 14:37:18
edit2Rapporteer  
Gaan we straks ook motoren begrenzen op 120 km/u en steunwieltjes aan de zijkant verplichten?? En bergbeklimmen?? Niet hoger meer dan 4500 meter anders krijg je een boete van de bergpolitie?? Hou toch op zeg met dat soort kul!
Mensen hebben eigen verantwoordelijkheid, wijs ze daar op en zorg mogelijk dat het kennisniveau hoog genoeg is om daar wijs mee om te kunnen gaan dmv van een verplicht kitebewijs. NKV???

En wie gaat dat controleren? De KitePolitie?? (sealedlips_kitesmiley)

 ListenToMe Kitebewijs vind ik wel een goed idee!!! ThumpsUp


Zou een kitebewijs helpen? Lijkt me niet... De kiters die tot nu toe verongelukt zijn, konden zo'n 'kitebewijs' makkelijk halen...
mazzomrx

Berichten: 332
Antwoord #22 November 10, 2005, 14:49:40
edit2Rapporteer  
Als je een cursus volgt bij een IKO gecertificeerde school dan krijg je toch ook een soort bewijs van niveau??

Ik denk dat het zeker bijdraagt aan het waarborgen van de veiligheid mbt kiten. Het bewijst natuurlijk wel wat je wel heb geleerd en wat je zou moeten kunnen of het bewijst dat je een bepaald niveau waardig bent.

Natuurlijk leidt zo'n bewijs niet automatisch tot minder ongelukken ; Check het autorijbewijs. Er gebeuren nog steeds ongelukken.

Dus een bewijs betekent niet automatisch een daling van het aantal ongelukken.

peterb

Berichten: 380
Antwoord #23 November 10, 2005, 15:22:45
edit2Rapporteer  
@sanne, het gaat hier specifiek voor de spot ijmuiden.
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #24 November 10, 2005, 15:25:48
edit2Rapporteer  
Dit ongeluk is de X factor, je had alles kunnen doen maar als het je tijd is ga je toch .
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.