KNRM wil verbod op kitesurfen bij pier

slufterhufters.com

Antwoord #25 November 10, 2005, 15:37:21
edit2Rapporteer  
Na verschillende mailtjes met het KNRM mag ik dit mailtje plaatsen op de site.
Kiters die bij IJmuiden en omgeving kiten kunnen hier hun voordeel uithalen en contact zoeken via het telefoonnummer onder de mail, ga in gesprek en kijk wat je voor elkaar kan betekenen.

Hartelijk dank voor de reactie.

Alle inspanningen om te komen tot veiliger kitesurfen zijn meegenomen.

Ik heb geen e-mail van de plaatselijke reddingsbrigade, wel van het KNRM-reddingstation.

Ook de vrijwilligers van de KNRM hebben er baat bij om niet elk weekend drie keer per dag opgepiept te worden voor een kitesurfer.

Het oefenen van hulpverleningen aan kitesurfers wordt al op veel reddingstations gedaan.

Het is belangrijker dat er wordt nagedacht over veilige vaarroutes, waarbij aanvaringen kunnen worden uitgesloten.

En over surfgebieden die vrij zijn van obstakels als pieren, strekdammen, zwemgebieden etc.

Een gesprek met de plaatselijke reddingsbrigade zou, mijn inziens, moeten resulteren in een afspraak met de gemeente over veilige surfplaatsen,

Met goede voorzieningen voor de surfers (surfclub, parkeerruimte, oefenruimte op het strand, etc.).

Verboden gebieden zijn een noodgreep, wanneer zelfregulering niet werkt.

Ik stuur de mail ook naar de reddingbootschipper. U mag dat adres gebruiken voor verder contact met het reddingstation.

Vriendelijke groeten,

Kees Brinkman

Via KNRM bereikbaar 0255 548454 (vanaf vrijdag 11/11).

DaRipper

Antwoord #26 November 10, 2005, 15:54:34
edit2Rapporteer  
Leuk of niet, statistieken liegen niet, de meeste ongelukken gebeuren met meer dan 25 knopen.

Wat zijn dan andere oplossingen?
Leander

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #27 November 10, 2005, 15:59:07
edit2Rapporteer  
Leuk of niet, statistieken liegen niet, de meeste ongelukken gebeuren met meer dan 25 knopen.

Wat zijn dan andere oplossingen?

dus maar verbieden dan?

De meeste ongelukken in het verkeer gebeuren tijdens:
regen: maar verbieden om de weg op te mogen met regen dan?
tussens 6.00 en 9.00 uur en tussen 16.00 en 18.00 uur: ook maar verbieden om dan de weg op te mogen.

Je kan alle risico's niet uitsluiten. Het blijft een risicosport.
Maar je loopt nog altijd meer risixo om te verongelukken als je met de auto naar het stand rijdt, ipv dat je op het water staat.

Iedere kiter moet gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid nemen en zelf weten waar hij mee bezig is. en een ongeluk kan altijd gebeuren.
bart2005

Geen avatar

Antwoord #28 November 10, 2005, 17:41:16
edit2Rapporteer  
Maar ik weet wel dat bij dergelijke ongevallen de redders ook hun leven op het spel moeten gaan zetten om iemand van de blokken van een pier te halen met een behoorlijke golfslag (dit lijkt mij niet makkelijk)
En ik zou het daarom ook niet alleen van de surfende kant bekijken maar ook aan die van de redders.

Hier sluit ik me bij aan. Als de wind richting de pier waait ben je voor jezelf en je evt. redders gevaarlijk bezig. Ook als je door materiaalpech niet meer op het strand kan komen ( bijv kite in het water, lijn gebroken etc.) breng je jezelf en je redders in gevaar. Een vlaggensysteem zou uitkomst bieden alhoewel iedereen zelf al vrij snel door zou moeten hebben of de wind uit de goede richting waait of niet.
Brenkie

Antwoord #29 November 10, 2005, 17:45:36
edit2Rapporteer  
Hoeveel zwemmers (duitsers) verdrinken er jaarlijks??

Er wordt dan toch ook geen zwemverbod ingesteld?

En waarom sluit men dan relatief veilige stranden af zoals een autostrand??
DaRipper

Antwoord #30 November 10, 2005, 22:09:46
edit2Rapporteer  

Maar je loopt nog altijd meer risixo om te verongelukken als je met de auto naar het stand rijdt, ipv dat je op het water staat.

Zulke onzin heb ik nog niet gehoord! Deze vergelijking raakt kant noch wal. Wees realistisch. De kans op een ongeluk tijdens kitesurfen is vele malen groter dan met autorijden.

Wees realistisch en trek lering uit het verleden! In de huidige situatie moet wat veranderen.

Ik zeg niet dat verbieden de oplossing is, maar zoals eerder al gezegd, en dat blijkt uit bovenstaande reacties, sommigen onder ons kunnen wel wat zelfbescherming gebruiken.
Garmt

Antwoord #31 November 10, 2005, 22:25:29
edit2Rapporteer  
wat een dikke onzin idd!! de basis van al die onzinnige regeltjes die we in nederland al kennen zeg BAH!! ow w8 een windvlaag boven de 6Bf: RELEASE!!!! phew, 5 Bf, hij mag weer omhoog...
Gaan we straks ook motoren begrenzen op 120 km/u en steunwieltjes aan de zijkant verplichten?? En bergbeklimmen?? Niet hoger meer dan 4500 meter anders krijg je een boete van de bergpolitie?? Hou toch op zeg met dat soort kul!
Mensen hebben eigen verantwoordelijkheid, wijs ze daar op en zorg mogelijk dat het kennisniveau hoog genoeg is om daar wijs mee om te kunnen gaan dmv van een verplicht kitebewijs. NKV???
Sanne, ik vind ook dat mensen tot op zekere hoogte hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen, maar een overheid kan er wel dmv domme regeltjes voor zorgen dat een groep mensen gereguleerd met elkaar omgaat.

Wat ik me bijv. als een van de regels kan herinneren was dat als je een weekendje wilde gaan klimmen in Belgie je de volgende dingen moest doen:
1/ speciaal voor klimmen verzekerd zijn
2/ lid zijn van de nederlandse klimvereniging
3/ toestemming vragen om te mogen klimmen in een bepaald gebied.
Als de Belgische klimvereniging teveel aanvragen had voor een weekend kreeg je gewoon geen toestemming en riskeerde je een flinke boete als je je er toch vertoonde. Op die manier werd het niet te druk in zo'n gebied -> want drukte leidt tot haast leidt tot stress leidt tot ongevallen.

Zou misschien ook wel wat zijn voor de Nederlandse stranden - weekje vantevoren aanvragen (dus ook voor Duitsers), beperkt aantal vergunningen voor een spot. Vergunningen op = jammer dan. Natuurlijk is dat shit als je al veertig jaar op dezelfde plek komt, maar je houdt het in ieder geval een _beetje_ veilig.

Om eea overigens in een erg triest perspectief te plaatsen.... Bergbeklimmen bijvoorbeeld. Chamonix is de uitvalbasis voor het klimmen in Zwitserland, en de reddingsbrigade rukt daar gemiddeld 35 keer per dag uit, en is het helaas over een heel jaar gezien ook minimaal dagelijks dat er iemand overlijdt (391 mensen in 1997 bijvoorbeeld). Toch is de kans dat je doodgaat in de auto tien keer groter dan in een berg! Door de jaren heen is steeds meer aandacht gegaan naar veilig materiaal. Het aantal dodelijke ongevallen daalt relatief tov het aantal klimmers (hoewel ELK ongeval er een te veel is), en ik denk dat regelgeving daar best bij helpt. Zoals bijvoorbeeld het verbieden van klimmen in sommige gebieden waar het risico op lawines of zo groot is.
Olaf Pasker

Antwoord #32 November 11, 2005, 00:24:52
edit2Rapporteer  
Laten we allemaal op onze eigen veiligheid en die van je mede kiters letten dan moet het toch lukken. Veiligheid gaat voor alles!!!!
sanne

Antwoord #33 November 11, 2005, 01:20:30
edit2Rapporteer  
das idd een vrij triest perspectief Garmt; dat verduidelijkt ook nog even waar we het hier over hebben...
ik zeg niet dat ik tegen iedere vorm van regulering ben, ik ben er zelfs voor, maar denk onzinnige als Daripper voorstelde; nee bedankt...
een week van tevoren je kitevrijstelling aanvragen?? OMG...
op drukke stranden kan je met hesjes gaan werken die te verkijgen zijn bij de club waar je kite bijvoorbeeld, maar dan houdt t wel zo'n beetje op denk ik..
en ja, heb niets tegen Duitsers, maar vervelend wordt het wel als je stekkies overcrowded raken met Duitsers waardoor ongelukken/verboden plaatsvinden... Een soort ontmoedinging policy die speciaal lastig is voor buitenlandse kiters zou ik dan wel gepast vinden. Of 't haalbaar is?
peterb

Antwoord #34 November 11, 2005, 09:13:12
edit2Rapporteer  
Als die duitsers onze economie nog zouden aanwakkeren heb ik er minder problemen mee. Helaas komen ze meestal met hun eigen hotel op wielen en zie ik ze vaak op openbare parkeerplaatsen overnachten. Van geld uitgeven komt dus niets. Wellicht dat een verplicht lidmaatschap van de NKV wat geld in het laatje kan brengen.
Psychotic

Antwoord #35 November 11, 2005, 09:49:06
edit2Rapporteer  
Wat die vent van de reddingsbrigade voorstelde vind ik persoonlijk zo gek nog niet, wijs als gemeente gewoon een kitestek aan met voldoende ruimte waar iedereen zijn gang kan gaan. Het 2e, verplicht lid an een club ofzo zie ik absoluut geen heil in. Waar ik zelf wel in geloof, draag op zee wat drijfvermogen en/of een impactvestje. Zit niet in de weg en als je er 3x mee gevaren hebt ben je al vergeten dat ie er uberhaupt zit. Mocht je in de sjit zitten door materiaalpech dan hou je in iedergeval je koppie boven water....
Ajran
Gast
Antwoord #36 November 11, 2005, 16:02:05
edit2Rapporteer  
Tja...zoals zo vaak zijn het de meest ervaren mensen die zoiets overkomt...dat geldt voor een heleboel dingen, bv skien. Mensen gaan toch wat verder en schatten hun eigen kunnen vrij positief in. Terwijl beginners juist vaak heel erg voorzichtig zijn.

Een beginnerscertificaat is al iets maar dit soort ongelukken zijn volgens mij gewoon niet te voorkomen...ze zitten in een klein hoekje...99% van de gevallen gaat iets goed en dan denk je probleemloos een stapje verder te kunnen maar die ene % komt toch een keer.
sanne

Antwoord #37 November 11, 2005, 17:41:40
edit2Rapporteer  
dit soort ongelukken zijn absoluut niet met een beginnerscertificaat te voorkomen. wel zijn er een boel beginners mee van het water te weren, en wordt de drempel wat hoger om te gaan kiten. dus minder mensen die niks van veiligheid weten op het water, minder drukte op zich en een drempeltje tegen de overvloed aan buitenlandse kiters lijkt mij, hoewel ik dat laatste niet het belangrijkste vind.
dit soort ongelukken heeft helaas met de natuur van de sport te maken en zullen altijd blijven gebeuren hoewel het met veilig materiaal natuurlijk wel tot een minimum te beperken valt. 
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.