wat een dikke onzin idd!! de basis van al die onzinnige regeltjes die we in nederland al kennen zeg BAH!! ow w8 een windvlaag boven de 6Bf: RELEASE!!!! phew, 5 Bf, hij mag weer omhoog...
Gaan we straks ook motoren begrenzen op 120 km/u en steunwieltjes aan de zijkant verplichten?? En bergbeklimmen?? Niet hoger meer dan 4500 meter anders krijg je een boete van de bergpolitie?? Hou toch op zeg met dat soort kul!
Mensen hebben eigen verantwoordelijkheid, wijs ze daar op en zorg mogelijk dat het kennisniveau hoog genoeg is om daar wijs mee om te kunnen gaan dmv van een verplicht kitebewijs. NKV???
Sanne, ik vind ook dat mensen tot op zekere hoogte hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen, maar een overheid kan er wel dmv domme regeltjes voor zorgen dat een groep mensen gereguleerd met elkaar omgaat.
Wat ik me bijv. als een van de regels kan herinneren was dat als je een weekendje wilde gaan klimmen in Belgie je de volgende dingen moest doen:
1/ speciaal voor klimmen verzekerd zijn
2/ lid zijn van de nederlandse klimvereniging
3/ toestemming vragen om te mogen klimmen in een bepaald gebied.
Als de Belgische klimvereniging teveel aanvragen had voor een weekend kreeg je gewoon geen toestemming en riskeerde je een flinke boete als je je er toch vertoonde. Op die manier werd het niet te druk in zo'n gebied -> want drukte leidt tot haast leidt tot stress leidt tot ongevallen.
Zou misschien ook wel wat zijn voor de Nederlandse stranden - weekje vantevoren aanvragen (dus ook voor Duitsers), beperkt aantal vergunningen voor een spot. Vergunningen op = jammer dan. Natuurlijk is dat shit als je al veertig jaar op dezelfde plek komt, maar je houdt het in ieder geval een _beetje_ veilig.
Om eea overigens in een erg triest perspectief te plaatsen.... Bergbeklimmen bijvoorbeeld. Chamonix is de uitvalbasis voor het klimmen in Zwitserland, en de reddingsbrigade rukt daar gemiddeld 35 keer per dag uit, en is het helaas over een heel jaar gezien ook
minimaal dagelijks dat er iemand overlijdt (391 mensen in 1997 bijvoorbeeld). Toch is de kans dat je doodgaat in de auto tien keer groter dan in een berg! Door de jaren heen is steeds meer aandacht gegaan naar veilig materiaal. Het aantal dodelijke ongevallen daalt relatief tov het aantal klimmers (hoewel ELK ongeval er een te veel is), en ik denk dat regelgeving daar best bij helpt. Zoals bijvoorbeeld het verbieden van klimmen in sommige gebieden waar het risico op lawines of zo groot is.