(stelling) Safety gear, zin of onzin?

Psychotic

December 11, 2005, 04:06:37
edit2Rapporteer  
Tijd voor een serieus topic van mijn hand deel 1. Dit keer geen inventarisatie van een lijstje met safetyspullen maar meer een stelling.

Door het gebruik van safety gear (helmen, impactvesten etc) nemen mensen meer risico's dan zonder die safety gear, proberen nieuwe dingen uit waar ze nog lang niet aan toe zijn, en daardoor stijgt het aantal ongelukken.

Ik zeg dit niet om het gebruik van safety gear te ontmoedigen. Het valt me alleen op dat mesnen dan ineens een houding krijgen van, mij kan niets gebeuren.
CeesV

Antwoord #1 December 11, 2005, 04:31:33
edit2Rapporteer  
hmm ... dat weet ik niet. Heb nog maar een paar keer iemand met een helm gezien, en het waren bijna altijd duitsers... Misschien is het voor hun niet alleen voor de veiligheid maaar ook om herkend te worden, ik hou liever wat afstand van die lui
tom_beul
Gast
Antwoord #2 December 11, 2005, 04:39:58
edit2Rapporteer  
Het is altijd verstandig om een helm impact vest of wat dan ook te gaan dragen!

maar JT heeft wel gelijk ook al als je het draagt het kan nog steeds helemaal fout gaan
KiteDemon

Antwoord #3 December 11, 2005, 04:40:16
edit2Rapporteer  
hmm ... dat weet ik niet. Heb nog maar een paar keer iemand met een helm gezien, en het waren bijna altijd duitsers... Misschien is het voor hun niet alleen voor de veiligheid maaar ook om herkend te worden, ik hou liever wat afstand van die lui

Hadden ze duitse helmen op dan....?

BTW, ik denk niet dat iemand met een helm en impactvest gelijk de moed heeft zijn allereerste hoge kiteloop eruit te gooien bij 6 bft. Tenzij je verschrikkelijk dom en naïf bent......
Mijn ervaring is juist dat de kiters uitgerust met helm en impactvest, wat behoudener varen en voorzichtiger zijn.

Ben het dus niet met je stelling eens.
Buur

Antwoord #4 December 11, 2005, 08:27:33
edit2Rapporteer  
Wat jij schetst komt me onbekent voor, de mensen die ik ken met een helm, zijn slim, want ze vinden zelf dat ze hem nodig hebben, maar vaak kiten ze best rustig, de mensen met een impact vest doen dat omdat ze weten dat ze mogelijk hard kunnen neer komen, dus ook alleen maar slim.
Ik weet niet waar jij kite, maar het lijkt een plek met heel veel mensen die een plaat voor hun hoofd hebben... Want je stoort je aan dingen die ik heel anders ervaar op de plekken waar ik kite.

Met je stelling ben ik het dus niet eens....

Je kan ook radicaler gaan varen zonder extra safety, ik denk niet dat je met een helm of inpact vest expres harder probeerd te vallen, je verlegt je grens toch wel, dus vanzelf kom je op een punt dat je een aantal keer hard moet vallen om een trick te leren.   
Sake
Gast
Antwoord #5 December 11, 2005, 18:17:27
edit2Rapporteer  
Niet mee eens. Ik zie eerder dat hoe langer iemand kite des te makkelijker hij wordt. Onafhankelijk van safety-spullen.
tom_beul
Gast
Antwoord #6 December 11, 2005, 18:18:54
edit2Rapporteer  
Ik ben het helemaal met je eens! hoelanger je kite hoe makkelijker je gaat worden

Sake heeft gelijk vind ik
Niet mee eens. Ik zie eerder dat hoe langer iemand kite des te makkelijker hij wordt. Onafhankelijk van safety-spullen.
KiteDemon

Antwoord #7 December 11, 2005, 18:40:51
edit2Rapporteer  
Het is meer een kwestie van gecalculeerd risico.
Hoe langer je kite, hoe meer ervaring en skills, dus hoe kleiner de kans dat je crasht omdat je meer kontrole hebt.
Ervaren kiters worden makkelijker omdat ze bv kiteloops ook makkelijker leren landen. Daarbij verleggen de meeste ook telkens een beetje hun grenzen. Dat is hetzelfde als bij een beginner, maar dan op een heel ander niveau.

De beste safety zijn nog steeds je hersens. En dat is wat je nodig hebt om veilig deze sport te kunnen beoefenen.
wouterb

Antwoord #8 December 11, 2005, 20:12:29
edit2Rapporteer  
Met de stelling ben ik het niet eens. Omgekeerd kan ik mij er iets meer bij voorstellen; Ik ga 'rare dingen' doen, laat ik een impact vest aantrekken. Mijnsinziens geen verkeerde instelling.

Hoe langer je kite, hoe meer ervaring en skills, dus hoe kleiner de kans dat je crasht omdat je meer kontrole hebt.

@KiteDemon
Hier ben ik het dus ook niet mee eens.
Als beginner kunnen er rare dingen gebeuren je kan crashen, gespoeld of ongewenst gelift worden. Maar dat staat (over het algemeen) niet in verhouding tot de impacts die je te verwerken krijgt als je 'kiteloop into facedown on flatwater' lukt. Dan zou je hem als gevorders kiter juist harder nodig hebben.
In de auto die je ook pas een helm op als je het circuit opgaat, oftewel 'rare dingen' gaat doen.
Dat verhaal van die hersens ben ik het wel helemaal mee eens.
KiteDemon

Antwoord #9 December 11, 2005, 20:45:46
edit2Rapporteer  
Daarom begon ik ook met; Het is meer een kwestie van gecalculeerd risico.

Éénmaal de kontrole in huis, dan vallen zelfs de crashes nog mee bij mislukte landingen. Je weet wat je kan verwachten als het misgaat. De grens ligt meestal bij waar je potentiële blessures op kan lopen (bv sliders en kickers en extreme mislukte loops). Een beginner kan bij wat hardere wind, ongekontroleert zijn kite loopen, met dezelfde power waarmee een geroutineerde kiter gecontroleerd zijn kite loopt. Een absoluut verschil in uitkomst door de opgedane ervaring en controle.
Daarom altijd alles rustig opbouwen tot de grens waar je serieus gespanked wordt als het misgaat.
xray

Antwoord #10 December 11, 2005, 21:37:31
edit2Rapporteer  
Net als met auto's is alles zo veilig als de bestuurder.
Iemand die een super safetysysteem heeft en niet weet hoe hij die moet gebruiken is minstens zo'n groot gevaar als iemand die een slechte safety heeft maar wel weet hoe hem moet gebruiken.

Persoonlijk ben ik van mening dat je stelling niet opgaat (bij auto's ook niet) maar ik denk wel dat het erg belangrijk is dat je weet wat je doet en dat je bijvoorbeeld je safety een keer trekt om te zien wat er gebeurd!
Leander

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #11 December 11, 2005, 22:47:24
edit2Rapporteer  
Ik ben het ook niet eens met je stelling.
Er gebeuren veel ongelukken, maar het blijft natuurlijk hoe harder je vaart en hoe hoger je springt hoe ernstiger het ongeluk. Procentueel gezien zijn er ook meer ervaren kiters dan beginners (al lijkt dat soms anders).
Ik ben het ook met Fer eens dat de mensen met helm en impactvest aan, meestal alleen maar cruisen (met een foil).
Psychotic

Antwoord #12 December 11, 2005, 23:06:22
edit2Rapporteer  

Ik ben het ook met Fer eens dat de mensen met helm en impactvest aan, meestal alleen maar cruisen (met een foil).

Generaliseren anyone?  (sealedlips_kitesmiley) ThumpDown

anyway, ik denk dat mensen die overtuigd zijn van goede safety etc eerder denken, als het mis gaat heb ik de safety nog dus hup, proberen die handel.........
xray

Antwoord #13 December 11, 2005, 23:23:30
edit2Rapporteer  
Generaliseren nee, een constatering. Flysurfers heeft een goede naam voor wat betreft safety en is hierdoor met name bij onze safetybewuste oosterburen erg in trek. Als safety erg belangrijk voor je is dan is een helm en impactvest eigenlijk een must. Vandaar dat de combinatie Flysurfer en helm en impactvest vrij veel voorkomend is en de uitspraak wat mij betreft ook logisch.
Leander

Antwoord #14 December 11, 2005, 23:30:51
edit2Rapporteer  
Ik heb er maar even een apart topic overgemaakt, zodat we hier on topic kunnen blijven:

http://www.kitehigh.nl/yabbse/index.php?topic=13447.0
TtHoM@s

Antwoord #15 December 11, 2005, 23:33:08
edit2Rapporteer  
ik denk dat het wel zo is

ik haal het nou nog niet in me hooft om een kite loop te doen, maar als ik een helmen impactvest etc draag
denk je eerder mij kan niks gebeuren met al die safety en doe je toch die kite loop.

maar als je gewoon goed met je verstand er bij blijft en je weet dat je er nog niet klaar voor ben moet je het ook gewoon niet doen met of zonder safety.
Buur

Antwoord #16 December 12, 2005, 00:35:56
edit2Rapporteer  

ik haal het nou nog niet in me hooft om een kite loop te doen, maar als ik een helmen impactvest etc draag
denk je eerder mij kan niks gebeuren met al die safety en doe je toch die kite loop.

Wat een onzin....
Ik heb nog nooit iemand met een nekband op het water gezien... en ieder kiter weet dat dat het zwakste deel is... Als je een kiteloop wil leren, leer je deze toch wel met of zonder inpactvest
Je bent echt dom als je in 7 brf je eerste loopjes wil leren.
Ik denk dat het er om gaat dat sommige mensen te ligt denken over de gevaren van kiten, want iedere kiter zegt dat het niet zo gevaarlijk is, en dat je het gewoon moet doen.
In andere toppic ook al gemeld...
als mensen een zo groot ego hebben dat ze onbreekbaar zijn, dan kunnen ze alleen maar leren door een grote fout te maken, want dat soort mensen luisteren niet als ze het zelf niet eerst mee maken!
En JT... trek je je mond ook open op het strand wanneer je vind dat er mensen zijn die dom bezig zijn? Dat doe ik wel! en ik kan ze daar op het strand ook uitleggen waarom... zodat het allemaal wat duidelijker is omdat je voorbeelden van 10 minuten of een uur geleden er bij kan halen...en als je dan verteld dat het nekje kan breken bij een foute sprong...kijken ze je raar aan. Maar het punt is wel duidelijk!

Jappy

Antwoord #17 December 12, 2005, 17:37:02
edit2Rapporteer  
Ik ben het ook absoluut niet met de stelling eens.

Uit ervaring ben ik van mening dat de vesten mijn bewegingsvrijheid en de helmen mijn zichtsveld beinvloeden. Hierdoor ben ik een stuk minder snel geneigd om gekke dingen te doen dan wanneer ik deze "safety-items" niet draag (en mij dus een stuk soepeler kan bewegen).

Verder is het gewoon een kwestie van "gezond verstand". Al heb ik wel het gevoel dat dit vervangen wordt door "stoer doenerij".

Weet wat je eigen grenzen zijn en verleg die steeds een stukje, maar stap er niet te ver overheen.
kentyman

Antwoord #18 December 13, 2005, 08:47:41
edit2Rapporteer  
het is inderdaad wel een beetje zo dat mensen met allemaal beschermende kleding meer geneigd zijn risico's te nemen, maar ik denk dat dat effect maar minimaal is... als je de beslissing neemt om een helm op te zetten dan ben je je al goed bewust v/d risico's v/d sport en zal je dus denk ik niet snel overmoedig worden..

en een helm is gewoon een goed idee, zo'n vin in je achterhoofd is niet prettig en verdrinken omdat je knock-out gaat na een flinke klap is makkelijk te voorkomen met een goed drijfvest...

zelf draag ik die dingen bijna nooit, in de winter draag ik wel een zwemvest en ik probeer altijd een lijnen-mesje mee te nemen, een fluitje is ook een simpel dingetje wat je leven kan redden.
Jari
Gast
Antwoord #19 December 13, 2005, 16:36:39
edit2Rapporteer  

Hadden ze duitse helmen op dan....?

Ha Ha Ha Ha Ha!!!!!!!!!!!!!       HAHAHAHAH!!!
ErikB

Antwoord #20 December 13, 2005, 20:24:43
edit2Rapporteer  
Zou eigenlijk een Tokkie moeten hebben voor als je een kiteloop gaat proberen. (sealedlips_kitesmiley)
Leander

Antwoord #21 December 13, 2005, 20:39:40
edit2Rapporteer  
Zou eigenlijk een Tokkie moeten hebben voor als je een kiteloop gaat proberen. (sealedlips_kitesmiley)
ja idd, dat kan erg pijnlijk zijn ja. (spreek uit ervaring)
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.