Ontwerp vragen

xav

Geen avatar

Januari 18, 2006, 23:07:07
edit2Rapporteer  
Ik heb weer een aantal ontwerp vragen.

Heb heel wat sites van boardfabrikanten bekeken, en nu zie ik dat er voornamelijk onderscheidt wordt gemaakt in een continues rocker en 3 stage rocker bij de boarden van best.
Nu kan ik uit de context wel halen wat ze met een 3 stage rocker bedoelen. Maar gelden hier ook bepaalde ratio´s voor. En wat zijn nou precies de voordelen en nadelen als je een continues rocker en 3 stage rocker met elkaar vergelijkt?

Vraag 2, Hoe kun je de flex regeluren binnen een board. Fabrikanten als Naish etc zeggen dat zij de flex op exact de juiste plaatsen kunnen vergroten verkleinen. Ik snap wel dat je flex tips aan kunt brengen. Maar dan houdt het ook echt op. Zijn er mensen die hier meer over kunnen vertellen?
joostM
Gast
Antwoord #1 Januari 19, 2006, 00:56:41
edit2Rapporteer  
Flex wordt bepaald door de buigstijfheid. Als ex. scheepsbouwer weet je waarschijnlijk nog wel dat de lokale buigstijfheid word bepaald door EI. Om het ff praktisch te houden gaan we er van uit dat je isotropisch face materiaal gebruikt (overal een gelijke layup).  En dat de kern niet bijdraagt. In dat geval hangt de buigstijfheid van van het oppervlak traagheids moment I af. Deze kun je verhogen door bv de concaaf, breedte/dikte verhouding en evt groeven in het dek te maken. Het is dus meschien interesant om een excelsheetje te maken waarmee je het verloop van het oppervlak traagheidsmoment voor je boardje uitrekend/plot.

Het kan zijn dat productie boardjes een deel van hun sterkte uit een 'gewone' kunstof facesheet halen ipv vezelversterktekunstof. Het zou dan nl. mogelijk om de dikte van deze gewone kunstof plaat presies kunnen aan te passen over de lengte van het board. Maar goed dat lijkt mij een wel erg dure oplossing.
xav

Geen avatar

Antwoord #2 Januari 19, 2006, 02:04:16
edit2Rapporteer  
Ik ex scheepsbouwer? ... Ja .... maar in die 3 dagen dat ik dat heb gestudeerd heb ik volgens mij niet veel opgestoken. veel begrijp ik er dus nog niet echt van.

En nog iemand antwoord wat betreft de continues of 3 stage rocker?
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.