martijn_e
Berichten: 197
|
Voor iemand van 70 kilo en sol 127 is dan een waroo in de maten 9-14 de beste keus of zijn hier andere meningen over?
|
|
|
Switchrik
Geen avatar
Berichten: 35
|
En laten we natuurlijk niet het prijs/kwaliteit verhaal vergeten met de Waroo koop je blijkbaar veel kite voor weinig, in tegenstelling tot de andere A merken veel kite maar ook voor veel geld, ik blijf positief afwachten hoe de andere maten van de Waroo het gaan doen en misschien mot het er dan maar eens van komen als de levertijd niet ontzettend lang gaat worden.
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Voorlopig weten we nog weinig over de andere maten. De 9 is in iedergeval top en en de eerste produktiemodellen zijn eind deze maand verkrijgbaar in NL. Ik lees ook al positive berichten over de 12 en de 16 maar dat zijn Best reps, dus eerst maar afwachten wat de onafhankelijke reviews te melden hebben. De 12 zou ook eind deze maand beschikbaar moeten zijn, maar ben nog geen review tegengekomen.
Mijn mening is dat juist de maten kleiner dan 10 super geschikt zijn in de condities waarin ze gebruikt gaan worden (+ 20 knopen en vlagerig) Beneden de 20 knopen is de wind altijd stabieler hier in NL en voldoen je grotere maten C-shapes prima en is er ook geen behoefte aan zo'n enorm bereik. C-shapes, en zeker de highperformance modelllen, hebben gewoon een meer solide gevoel, wat juist in minder wind wel lekker is.
Maar als de grotere maten Waroo's even goed zijn als de 9 dan ben je met een 14 en een 9 helemaal klaar met je quiver, en heb je nog giga overlap. Ben ook wel benieuwd wat de 16 toe te voegen heeft aan de lowend t.o.v. een 16 C-shaped!!! De 9 staat goed gepowerd in 15 knopen, dus de lowend ligt zeker nog lager.
Wat levertijden betreft, eind deze maand voor wie in dec heeft besteld, de rest zal zeker tot april moeten wachten, ook wat de grotere maten betreft.
|
|
|
slufterhufters.com
Berichten: 6021
|
Moet wel nog even vermelden dat de Waroo gewoon een Bow is met al zijn beperkingen.
Voorlopig blijft de C-kite de meest komplete kite.
Met een SLE of Bow, kan je hard varen, hog springen, en makkelijk golfrijden das alles.
Er wordt snel over dingen heen gekeken als er positieve reakties zijn over een kite, maar wat wil je gaan doen met een kite, en kijk dan of die bij je past.
Boardoffs, onefooters, uitgehaakte tricks, dan kom je toch op een C-kite uit.
|
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Moet wel nog even vermelden dat de Waroo gewoon een Bow is met al zijn beperkingen.
Voorlopig blijft de C-kite de meest komplete kite.
Met een SLE of Bow, kan je hard varen, hog springen, en makkelijk golfrijden das alles.
Er wordt snel over dingen heen gekeken als er positieve reakties zijn over een kite, maar wat wil je gaan doen met een kite, en kijk dan of die bij je past.
Boardoffs, onefooters, uitgehaakte tricks, dan kom je toch op een C-kite uit.
Beetje erg kort door de bocht Arno. Maar dat komt omdat je het letterlijk alleen maar vanuit je eigen perspectief bekijkt. Wat voor jou een "beperking" is hoeft dus zeker geen beperking voor een ander te zijn. Zo heeft een C-shaped voor beginner/ gevorderde meer beperkingen dan een SLE. Daarbij is het ook weer een kwestie van gewenning en persoonlijke voorkeur. De meeste jongens die SLE varen gaan bv niet meer terug naar C-shapes nu ze éénmaal gewend zijn. Aanpassing van de rider dus!! Aan de andere kant zijn er ook nog gasten die nog steeds zweren bij een inflato 2-lijner en daar nog zwaar mee rippen!! Maar je zegt het zelf al; maar wat wil je gaan doen met een kite, en kijk dan of die bij je past. Daarom hou ik het alleen bij de kleinste maat, en de rest blijft C-shaped. Allemaal persoonlijke redenen. Ik weet wel zeker dat voor het overgrote deel van kitend Nederland er meer argumenten zijn om bow/SLE te varen dan een c-shaped. En dan heb ik het niet eens over het prijskaartje van een totale quiver om je in elke windsterkte op het water te houden.
|
|
|
semen
Berichten: 294
|
Kitedemon
Ik snap deze nuancering niet. Een ieder die met een kite vaart heeft toch zijn eigen mening. Het is aan de lezer om daar mee te doen wat hij moet doen. Ik heb inmiddels ook een aantal sessies met een bow (CB) achter de rug en het is niet mijn kite. Ik vind een C kite meer bij mijn manier van varen passen en ben dan ook zeer geintereseerd in een kite met de eigenschappen van een C met enkele voordelen van een bow, nml grotere depower en meer controle met name bij golfrijden. Een test veslag van een Vegas 6 door iemand die er mee heeft gevaren vind ik dan ook zeer interresant dus als die persoon dan met een waroo heeft gevaren waarvan ook gezegd wordt dat hij meer richting c kite gaat, vind ik dat ook interessant.
Ik ben helaas niet in de gelegenheid, alles in vroegtijdig stadium te testen dus wel benieuwd naar de mening van arno, ook al is dat zijn eigen perspectief. Ik heb hem een aantal keren zien varen en denk dat hij de uitgelezen persoon is om dit soort verslagen te doen en ik wil dan ook juist zijn perspectief weten. Je bent nog steeds vrij om andere verslagen te lezen en uiteindelijk de kite's zelf te testen.
So adje please keep up those reports, ik ben zeker benieuwd naar jouw perspectief net zoals het perspectief van KiteDemon als hij zelf met de kite heeft gevaren en daar een mening over heeft
later
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Dan zal ik het aan je uitleggen Semen.
Ik ga ervan uit dat jij zeker niet op het zelfde niveau als Arno zit dus absoluut ook andere wensen en voorkeuren zal hebben aan een kite dan Arno. (correct me if I'm wrong....) Maar als je mijn post goed leest dan weet je dat je ook al antwoord geeft op je eigen vraag. Een review is altijd voor wat jij dat waard vind. Zo zal je dus ook tegenstrijdigheden, en verschillende meningen tegenkomen in de verschillende reviews. Waarom? Dat beschrijf ik dus hierboven! Zelf heb ik de waroo vorig jaar al gevaren en was gelijk verkocht. Ik was al opzoek naar een vervanger van mijn oude 8 C-shaped en voor mij is de waroo 9 de perfecte aanvulling op de rest van mijn 16 en 12 C-shaped. Ik heb daarvoor ook een Xbow 9 in mijn handen gehad maar deze wist mij niet te overtuigen. Maar zoals al zo vaak gezegd.....zelf testen is de enige manier! En als je niet in de gelegenheid bent om zelf te testen dan heb je het meeste houvast aan reviews en meningen van riders van hetzelfde niveau en voorkeur. Dus om een beetje idee te krijgen wat jezelf nou mischien van een kite zou vinden dan zou je minstenst tien reviews van veschillende riders moeten lezen om ook maar beetje een beeld te krijgen. Arno steekt zijn voorkeur niet onder stoelen of banken, maar als je meer info wilt hebben en niet blind wilt varen op 1 review, dan kan je altijd terecht op het internationale forum kiteforum.com, waar riders over de hele planeet, en verschillende niveau's hun ervaringen delen. Ik ben het zeker niet altijd met Arno eens omdat zijn post ook erg gekleurd kunnen zijn. Maar ben het ook vaak eens omdat onze voorkeuren weer hetzelfde zijn.
Maar de moraal van dit verhaal: Je wordt eigenlijk geen steek wijzer totdat je het zelf hebt geprobeerd!! (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
drifter
Berichten: 1757
|
Met een 12+ m tube kite kun je makkelijk je truckjes doen. Er zijn slechts weinigen die diezelfde truckjes met een klein kiteje doen.
Dan lijkt een bow 9m mij gewoon de beste kite voor iedereen die niet echt tricks doet met harde wind, wat kitedemon al zegt.
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Met een 12+ m tube kite kun je makkelijk je truckjes doen. Er zijn slechts weinigen die diezelfde truckjes met een klein kiteje doen.
Dan lijkt een bow 9m mij gewoon de beste kite voor iedereen die niet echt tricks doet met harde wind, wat kitedemon al zegt.
Precies!! In een harde vlagerige 6-7 bft zijn er niet zoveel riders die met een c-shaped gekke dingen gaan doen voor hun eigen veiligheid. Dat wordt met een bow/SLE tegenwoordig wel een stuk makkelijker gemaakt door de veel betere controle in harde wind. De Waroo biedt de handling die andere bow/SLE's nog niet hebben. Vaar nog steeds 16 en 12 Ravens2. @Semen, als je niet niet op hetzelfde niveau zit als Arno dan raad ik je sterk af hem niet na te doen met wat voor kite dan ook!! Daarbij kan ook niet iedereen uit een kite halen wat erin zit omdat techniek erbij inschiet. Dus nogmaals, een review is wat jij het waard vindt. Hoe je het ook wend of keert, het blijft de rider die het hem doet.
|
|
|
|
WaZuP
Berichten: 1458
|
@rory,
hier in cape town kiten we in gemiddelde wind van 7 a8 bfrt iedereen staat met 7 op het water,
ik heb met de 7 swichtblade mijn eerste straight handle passes geoefend en met crossbow 7 eerste flat 3s ik heb in windkracht 8 a 9 gestaan met de 9 crossbow en 7 crossbow en kiteloops geoefend kan je zeggen je leert je trucjes met de wind die je hebt.
@rutger de wroo vaart uitgehaakt vergelijk baar als een c-shaped eerst ff de depower strap dicht trekken.
@Arno ik vond de waroo sneller backstallen als de crossbow maar vergelijkbaar als met de switchblade En met de stopperball op de slingy pulleybar kun je dikke board offs doen.
@Semen, Correct me if a'm wrong, maar ik durf te zeggen dat je de crossbow niet lang of vaak hebt gevaren duurde mij een maand elke dag varen om er aan te wennen maar will nu echt niet meer terug naar c-shaped tenzij je +- 3 knopen vlagen hebt, je moet er aan wennen dat is alles ik haatte de crossbow de 1ste week varen.
de switchblade is aardig te vergelijken met de waroo alleen heeft de \pulleybar en launched sneller
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Thanx Tim, Hiermee heb je weer een paar fabeltjes betreft voor en tegens over bow/SLE uit de wereld geholpen! Misschien dat het nu een beetje doordringt dat alles van de rider afhangt (ook al vergt het wat aanpassing van de rider) en niet alles wat even niet bevalt op het materiaal af geschoven hoeft te worden. @Semen dit is wat ik bedoel met tegenstrijdigheden in reviews.
|
|
|
svenpronk
Berichten: 188
|
Tim T, heb jij ook met de Halo gevaren van Airush, en zo ja wat vond je ervan?
|
|
|
brutus1
Berichten: 198
|
Volgens mij gaat het straks gewoon de kant op dat je aftermarket bridles kan kopen voor welke bow dan ook en dat je je bow gewoon de eigenschappen kan geven die voor jou belangrijk zijn. Volgens mij is bar setup en de manier van hoe je de lijnen aan je kite knoopt, bepalender voor de vliegeigenschappen dan de kite zelf op de profieldiepte na dan, die de low-end of high-end van de kite bepaalt.
|
|
|
www.surfensoul.nl
Berichten: 1086
|
Tim wat bedoel je met backstallen ?
Dat de kite stallt heb ik nog niet meegemaakt , niet in zeer weinig wind en ook niet in veel wind. Ligt denk ik aan de afstelling. Ook met vlagerige wind zie je de Waroo over je heen uit het venster schieten en daarna komt hij gewoon weer terug in het venster.
|
|
|
WaZuP
Berichten: 1458
|
hij vliegt zeker niet achteruit begrijp me niet verkeerd, maar zoals de meeste c-shaped is de kite wat gevoeliger voor te veel spanning op je achterste lijnen, hij vliegt nog steeds perfect maar je kiled de performance gewoon hij trekt underpower harder als je hem depowerd, terwijl bij de crossbow dit bijna niet het geval is terwijl de switchblade hier wel weer gevoelig voor is.
en tja de halo heb ik nog niet getest wil erg graag de halo, turbo diesel en shockwave nog testen.
ik weet alleen dat de turbo diesel erg gevoelig is voor neus diven met te weinig spanning op je achterste lijnen en heb hem eens 10 minuten geinverteerd in de lucht zien hangen maar goed heb bobje zijn x4 ook binnenste buiten gezien
|
|
|
WaZuP
Berichten: 1458
|
ik heb de crossbow 9m met 30 knopen recht door de power zone geknalt (is cape town dus vergelijk maar met 35a 40 knopen in nederland) zonder van mijn plaats getrokken te worden.
dit kun je dus met geen elke c-shaped kite doen en je kan dus alle power paken wanneer jij het wilt ik kan me echt geen kite indenken waar je meer agressief mee kan varen dan met een bow
hoogte lopen gaat ook zo veel makkelijker omdat je de bar pas aantrekt en dus power krijgt als de kite in de positie voor aan de wind varen komt en je hoeft dus nooit meer eerst een stuk downwind te varen.
|
|
|
KiteDemon
Berichten: 6806
|
Hey Tim,
Een maand lang elke dag varen om te wennen aan de Xbow? Dat zijn aardig wat uurtjes om te wennen! Meestal is de eerste indruk bepalend om tot aanschaf over te gaan. Dat betekent dat als je alleen de weekends hebt om te kiten, je bijna een half jaar nodig hebt om te wennen aan een kite!! Bij de Waroo is dat absoluut niet het geval.
|
|
|
WaZuP
Berichten: 1458
|
Wat ik bedoel: nadat ik 5 x met de crossbow had gevaren was ik er aardig goed aan gewend maar kon ik ook nog prima alles met een c-shaped maar na een maand alleen maar de crossbow te varen (en dat is een extreme bow want lijkt niks op een c-shaper de waroo en switchblade daar in tegen wel weer) begint een c-shaped ineens erg lastig te wordenom mee te varen.
vooral je afzet met een sprong is zo anders je an je rail zoveel makkelijker houden omdat je hem gewoon depowerd boven je hoofd.
ik ben toch overgestapt naar de switchblade 12 omdat die wat meer op een c-shaped lijkt meer lowend heeft en erg makkelijk uitgehaakt te varen is, en ik durf te wedden dat ik met de 12 SB even snel hogte loop als jij met je raaf 16 terwijl ik hem langer kan houden dan jij je raaf 12 en da is gewoon wat ik nou zo fijn vind van die kites: pomp iets op en het is wel goed terwijl met c-shaped de maat vaak toch wel behoorlijk belangrijk is.
als highwind kite heb ik nog de crossbow 9 en dit is ook mijn speedkite en wave kite en voordat ik daar overpowerd op ben moet t toch wel behoorlijk blazen
ze hebben instant speed op gps met de 9 CB in 25 knopen wind 49 knopen gehaald
|
|
|
WaZuP
Berichten: 1458
|
@semen de waroo en vegas06 zijn gewoon 2 hele verschillende kites en je zult er met allebij behoorlijk veel lol hebben en makkelijk leren,
will je voor ultime veiligheid en erg makkelijk leren en reluonchen ga je voor de waroo (ik heb nu 3 maanden fultime lesgegeven en je ziet mensen met een bow veel sneller leren) will je bij een c-shaped blijven dan heb je aan de vegas ook een hele goede kite,
bargevoel is ongeveer het zelfde maar ik vind het bargevoel van c-shaped net elastiek elke keer na een bow te varen maar in iedergeval weinig bardruk
|
|
|
hj
Gast
|
In het verslag van Tim.....Wat meer dan oke is Heeft hij het over problemen met de: - bridle blijft haken achter de kite - de ventielen op de struts (cry_kitesmiley) Maar omdat get over een vroege demo ging ben ik benieuwd of BEST de problemen heeft aangepast. Ik hoor het graag
|
|
|