Waarschuwing slijtage!!

KiteDemon

Berichten: 6806
Maart 18, 2006, 03:27:23
edit2Rapporteer  
Dit is voor alle bow/SLE riders met katrolsysteempjes.
De punten waar de katrollen zich over de bridle bewegen zijn serieuze slijtage punten. Ik heb het al zien gebeuren dat die punten na een sessie of 15 al helemaal door zijn gesleten. Levensgevaarlijk!!!! Je wil niet dat dat net gebeurt als je 8 meter boven het water hangt, of sterker nog...je wil helemaal niet dat het gebeurd. Deze punten worden ook nog eens extra belast omdat de kites in een hoger windbereik gevlogen kunnen worden, dus meer spanning op die punten. Daarbij wordt de kite ook vaker gebruikt omdat deze meerdere maten C's vervangt. Het recept voor supersnelle slijtage dus.

Om de slijtage te beperken zal je echt elke sessie de slijtage punten moeten checken voor je eigen veiligheid en dat van anderen, want als er iets breekt dan heb je echt serieuze problemen.
Kijk voor elke sessie of de katrolletjes soepeltjes draaien en niet geblokkeerd zijn door zand en zout. Als de katrolletjes niet over de lijn rollen omdat ze geblokkeerd zijn, dan zal dat stukje lijn alleen maar sneller slijten.
Je kan het stukje lijn waar de katrol zich over beweegt ook sleeven.
Een extra reserve bridle is éénvoudig zelf te maken mits je de juiste lijn gebruikt en je precies aan de originele afmetingen houdt. Zorg dat je een reserve setje in je kitebag bewaard zodat je dag niet verpest wordt omdat je materiaal niet in orde is.

Best heeft een bridlehandleiding voor de Waroo, met alle exacte afmetingen voor alle maten Waroo's, en een uitleg waar je op moet letten als je gaat knutselen. Het komt er op neer dat je eigenlijk maar één lijn hebt met een paar knoopjes op de juiste plek met de juiste afmetingen. That's it!! niet al te veel werk dus.
Maar je kan natuurlijk ook de originele lijn copiëren en als voorbeeld gebruiken.

De katrollen zijn nou éénmaal het zwakke punt, en de oorzaak van slijtage, dus besteedt hier elke keer extra aandacht aan voor ieders veiligheid.

Ride safe.

Fer
tom_beul
Gast
Antwoord #1 Maart 18, 2006, 04:24:11
edit2Rapporteer  
Nou WIMT kom met je idee.....

ik verheug me er nu al op!
Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #2 Maart 18, 2006, 04:44:13
edit2Rapporteer  
Kijk nou hoor je Wimt niet, zou gewoon een ander merk nemen...........geintje!
Buur

Berichten: 989
Antwoord #3 Maart 18, 2006, 04:45:33
edit2Rapporteer  
Goeie actie Fer... is een zeer belangrijk punt wat je aanhaald, ik heb pas nieuwe stuurlijnen besteld omdat ik een punt in mijn lijnen vond waar schade/slijtage zat, heb de bar sindsdien niet gebruikt omdat vanwegen het gevaar wat je benoemt. En ben het met he eens dat je je lijnen niet genoeg kan controleren op slijtage!!!   
Tony

Berichten: 110
Antwoord #4 Maart 18, 2006, 04:52:23
edit2Rapporteer  
Heeft het zin om de bridle lijn te vervangen door een dikkere? 3 mm ipv de nu gebruikte 2 mm?
Marijn alias Vos

Berichten: 502
Antwoord #5 Maart 18, 2006, 05:19:50
edit2Rapporteer  
Dat komt omdat de meeste merken blokken zoals deze gebruiken:
Marijn alias Vos

Berichten: 502
Antwoord #6 Maart 18, 2006, 05:22:18
edit2Rapporteer  
Daarom ben ik bezig om deze blokken te proberen (Lewmar).

Die andere zijn Ronstan blokken denk ik.

Komen uit het zeilen.

Heb zo'n vermoeden dat deze veel beter werken, omdat er dan minder snel zan e.d. in kan blijven hangen:
Met name de eerst.
Moza

Berichten: 1716
Antwoord #7 Maart 18, 2006, 05:35:21
edit2Rapporteer  
Wil niet bijdehand doen, maar wimt gaf 2 weken geleden al aan dat zn katrollen van zn xbow sleten!! 

http://www.kitehigh.nl/yabbse/index.php?topic=14792.msg145396#msg145396
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #8 Maart 18, 2006, 05:49:25
edit2Rapporteer  
Is niet bijdehand. Dit geeft alleen maar aan dat elke katrolsysteem van elk willekeurig merk, het geen seizoen zal overleven. Je zal alleen veel meer aandacht aan je gear moeten geven dan met C-shapes.
Met je 12 SLE in 30 knopen geeft ook wat meer stress op de lijnen dan gemiddeld. Dus als je al losse vezeltjes ziet zitten dan is het gelijk tijd voor vervanging. Kites met dit systeem hebben nou éénmaal onderhoud nodig.
Ik maak gewoon een paar sets extra bridlelijnen met een sleeve om de slijtage te vertragen. Voor de rest is het de truuk om de katrolletjes altijd soepel te laten rollen.

Moza

Berichten: 1716
Antwoord #9 Maart 18, 2006, 06:18:43
edit2Rapporteer  
Niet richting jou Fer maar meer richting de wim fans onder jouw post....wel slecht dat dat zo gauw stuk gaat die katrollen....alleen lijnen is dan toch beter
Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #10 Maart 18, 2006, 06:33:13
edit2Rapporteer  
Sorry dat ik het zeg maar heeeee......zo iets moet toch getest zijn? Krijg je er garantie op?
Persoonlijk zou ik het niet prettig vinden als ik mijn materiaal onder me ogen zag slijten, wanneer moet je vervangen en wat kost dat? Net zo als de 5-lijn, leuk bedacht maar het heeft toch ook nadelen!
Een goude regel voor het kiten: Let op de staat van je spullen, kiten is al link zat! Controleer je lijnen/bar tijdens het afrollen, geconcentreerd natuurlijk! Check je kite, doek en pigtails!
Bij veel kiten wordt dit routine en ben je minder alert!!!
soloflight

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #11 Maart 18, 2006, 06:44:43
edit2Rapporteer  
Als ik naar de bridle op de Waroo kijk loopt hij in een stuk van de tip naar het midden.
De ondersteuning naar de LE wordt geborgt door 2 knoopjes in die bridle aan weerszijden van de ondersteuning.
Als je nu die hele lijn door een dikke stevige lijn moet vervangen lijkt me zwaar en onnodig.
Ik denk dat ik alleen het katrolgedeelte opwaardeer en het achter het eerste knoopje van de ondersteuning met een larkshead vastzet.
eerst maar even wachten hoelang hij meegaat
Marijn alias Vos

Berichten: 502
Antwoord #12 Maart 18, 2006, 15:36:39
edit2Rapporteer  
Dus zoals ik al zei, kan je  beter een open katrol hebben, dan kan je zand enzo er uit spoelen, dan die muk die ze nu op de barren proppen!!!!!  loser

Waarom een nieuw wiel uitvinden als ze dat in de surf / zeilsport al lang hebben gedaan? ListenToMe
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #13 Maart 18, 2006, 15:43:33
edit2Rapporteer  
Bow/SLE zijn gewoon veel gevoeliger voor slijtage. Maar als je een beetje zuinig op je gear bent dan zal het ongetwijveld wel meevallen. Uit voorzorg kan je wel al het katrolgedeelte sleeven over een stukje van ongeveer 15-20 cm. Als deze door begint te raken dan hoef je alleen maar de sleeve te vervangen. Het mooiste zou een dunne flexibele tubing zijn die helemaal niet doorslijt.

Die demo Shockwave was binnen een paar weken dus al helemaal door. Nu is daar natuurlijk helemaal niet voorzichtig mee om gesprongen, maar met een C-shaped heb je daar geen omkijken naar om dat er geen wrijvingspunten met katrollen hebt.
larssmits
Gast
Antwoord #14 Maart 18, 2006, 16:09:09
edit2Rapporteer  
Flysurfer gebruikt al jaren katrolle op gewone dunne toomlijntjes, nog nooit een flysurfer gezien waarvan de toming begint te slijten. Je moet natuurlijk wel goede katrolletjes hebben

Die van flysurfer zien er gewoon top uit, waar je vertrouwen in kunt hebben net als de katrolletjes op me waroo. Gelukkig zijn het er maar 2!

Tuurlijk, het blijft iedere keer nakijken of er slijtage zit. Maar als mijn bridle begint te slijten zet ik er flysurfer katrolletjes op, hoewel ik niet denk dat het nodig is omdat ze ongeveer hetzelfde zijn.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #15 Maart 18, 2006, 16:26:46
edit2Rapporteer  
Het is nog ff aankijken, maar de truuk zit hoofdzakelijk in de katrollen. Zodra deze vast komen te zitten door zand en zout dan gaat het in één keer erg hard met de slijtage. Dus regelmatig de katrollen checken, schoonmaken en een beetje smeren.
De Waroo katrollen zien er wel goed uit. We zullen zien.
Kijken of er een dunne silicone tubing te krijgen is om als sleeve te gebruiken, dan ben je gelijk van alle gezeik af.
Maar stop voor de zekerheid toch maar een extra setje bridlelijnen in je tas....just in case. Een extra setje is zo gemaakt en kost geen drol.


Dit jaar zullen er waarschijnlijk weer een hoop bow/SLE riders bij komen, dus deze zullen echt alert op hun materiaal moeten zijn, anders voorzie ik zware ongelukken als die riders zich niet bewust zijn van deze zwakke plek in dit concept.
Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #16 Maart 18, 2006, 16:34:04
edit2Rapporteer  
Wel oppassen dat die sleeve niet slijt en je katrollen gaat blokkeren. Kun je niet een foto van de katrol en lijn posten?
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #17 Maart 18, 2006, 16:40:23
edit2Rapporteer  
Zodra de sleeve gaat slijten dus vervangen. Zo blijft de lijn eronder intact. Maar ik ga kijken of er dunne slicone slangetjes te krijgen zijn die precies door de katrol passen. Deze slijten niet zo hard door. En vervanging is een kwestie van een paar minuten.
Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #18 Maart 18, 2006, 17:34:21
edit2Rapporteer  
neem harken kiteblocks (typenr weet ik zo niet, maar op foilzone.com gebruiken vrij veel mensne ze dus dat zou je zo moeten kunnen vinden daar), kosten een paar centen maar zijn gelagerd en blijven zelfs in een omgeving van zand en zout 100% soepel lopen. Persoonlijk heb ik nog nooit last gehad van ernstige slijtage bij katrollen in mijn kites, zelfs niet met de standaard ronstan blocks.......
Tony

Berichten: 110
Antwoord #19 Maart 18, 2006, 17:35:23
edit2Rapporteer  
Als je andere katrollen wil gebruiken pas dan wel op dat de lijn niet naast het draaischijfje kan schieten. Als dat gebeurd slijt je bridle pas echt snel
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #20 Maart 18, 2006, 18:48:44
edit2Rapporteer  
De katrollen op de Waroo zijn ronstan, en minder gevoelig voor zand zolang ze droog blijven.
Het wieltje is practisch helemaal afgesloten en daar kan weinig tussen komen. Een van de meer geschikte katrollen, zo op het eerste gezicht.
Maar als je lijn nat wordt, dan blijft ook het zand plakken, dus sneller slijtage. Klop alle zand van de katrol en de lijn voordat je de kite de lucht in trekt.
jeje
Gast
Antwoord #21 Maart 18, 2006, 19:49:01
edit2Rapporteer  
frederikson zijn volgens mij ook goed, ik heb aardig lang gezeild en heb er nooit problemen mee gehad. 1 nadeel die dingen zijn pokke duur maar dat zullen al die andere ook wel zijn.
ik betaalde toen 150 voor 1 katrol was wel een grote maar alsnog ze zullen ook vast wel kleine hebben. hebben kiters anders ervaring met frederikson katrolletjes? ronstan heb ik ook veel gezien maar naar mijn mening zijn die minder
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #22 Maart 18, 2006, 20:23:23
edit2Rapporteer  
De katrollen die voor kites gebruikt worden zijn wat kleiner. De lijnen zijn ook wat dunner dan die in de zeilsport worden gebruikt.

Linkje voor Waroo gebruikers: http://forum.bestkiteboarding.com/viewtopic.php?t=1593&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #23 Maart 18, 2006, 21:11:23
edit2Rapporteer  
http://harkenstore.com/uniface.urd/scpdinw1.ShowProd?B4RPMEB9Y9C5SO

die harken katrolletjes bedoel ik dus, zeer goed spul en loopt als een dolle, zand en zout geen probleem.
flyingkite

Berichten: 501
Antwoord #24 Maart 19, 2006, 00:54:15
edit2Rapporteer  
http://harkenstore.com/uniface.urd/scpdinw1.ShowProd?B4RPMEB9Y9C5SO

die harken katrolletjes bedoel ik dus, zeer goed spul en loopt als een dolle, zand en zout geen probleem.

Heb ik op mn fs warrior die gaan langer mee als je kite die blokjes ;p Eigenlijk overal waar de lijn door een blokje loopt bij een FS kite is hij gesleved of dikker en een andersoort webbing als de normale dynema lijn ivm slijtage.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.