|
Lord of the Boards
|
Uit welke krant komt dit? Ik weet hier namelijk niks van. Ik zal zsm navraag doen bij de gemeente.
|
|
|
jeffrey
|
dat is echt klote man
|
|
|
Lord of the Boards
|
We hebben de gemeente aangeschreven. Als het allemaal waar is wat er in het artikel staat, is het in ieder geval een flinke klap voor ons. We dachten zo dicht bij een ontheffing te zijn, dat alles (wat het meer betreft) voor 1 mei rond zou zijn.......... We proberen in ieder geval weer een gedoogbeleid te krijgen voor de periode dat het nog niet officieel is. We doen nog steeds erg ons best, maar we kunnen helaas niks beloven. We houden jullie op de hoogte.
Groeten,
Jan (NKV, Lauwersoog)
|
|
|
Jurrien
|
dat zwaar klote! (cry_kitesmiley)
kom jij wel eens op loog dan??:S
|
|
|
slingshot {Thomas}
|
nee (tong_kitesmiley) maar dan is nog wel klote, elke spot is miljoen waard dus
|
|
|
Jurrien
|
dat klopt (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
jaapd
|
Zonder Lauwersoog gaan de groningers naar het Ijsselmeer zodat het daar te druk wordt. Dus gaan er een aantal die normaal naar het Ijsselmeer gaan weer naar een andere plek enz enz.
We hebben gewoon een plek nodig op de waddenzee waar je niemand in de weg zit!
succes Jan!
|
|
|
Taco.
|
kan iemand me vertellen hoe het zit met de natuurbeschermingswet? is bij kiten al aangetoond dat het een natuurverstorende activiteit is?
|
|
|
Lord of the Boards
|
We hebben gewoon een plek nodig op de waddenzee waar je niemand in de weg zit!
Daar heb je helemaal gelijk in. En Lauwersoog is daar de uitgesproken plek voor wat ons betreft. Daar zit je echt niemand in de weg en bovendien zijn de kiters daar altijd een attractie voor dagjesmensen. Het gaat helaas niet alleen over Lauwersoog, maar ook over de andere spots op de Waddenzee. Denk hierbij maar aan de eilanden, waar het echt een groot probleem is. kan iemand me vertellen hoe het zit met de natuurbeschermingswet? is bij kiten al aangetoond dat het een natuurverstorende activiteit is?
Dat is een heel moeilijke kwestie en waarschijnlijk is elke activiteit wel iets verstorend, net als motorboten, zeilboten, beroepsvaart, visserij, gasboringen, kano's, wadlopers, enz, enz. Ik denk dat meer de mate van verstoring een rol speelt. En natuurlijk de financiele kant niet te vergeten........... Als iets geld oplevert, wordt de natuur ineens veel minder verstoord. Waar het ons op dit moment om gaat is de reden van het verbod in het BPR. De reden was veiligheid van de scheepvaart (2 jaar geleden). Nu hebben we problemen met natuurbescherming, om een ontheffing te krijgen voor de veiligheid. Wat ons betreft heel krom dus. Wij pleiten er dan ook voor dat kitesurfen gewoon wordt toegestaan gedurende het onderzoek van de natuurbeschermingswet en dit hebben we ook aangegeven aan onze contactpersoon bij de gemeente. Ik hoop dat het allemaal goedkomt voor dit jaar. Een heel seizoen geen Loog is voor veel kiters een onmogelijke situatie, en bovendien is er een grote kans dat volgend jaar blijkt dat het verbod onterecht is geweest.
|
|
|
|
Taco.
|
inderdaad krom dat natuurbescherming een rol gaat spelen bij een ontheffing voor het bpr. Over geld gesproken, misschien helpt het als je wat foto's van de dijk heb die vol met toeristen staat op een mooie dag. Want die komen echt niet naar de vogels kijken, maar genieten van de sprongen van de kitesurfers! En die toeristen gaan misschien nog even lauwersoog in of een restaurantje pakken.... Ze zouden kitesurfen moeten promoten!
|
|
|
Lord of the Boards
|
Ik heb een reactie gekregen van de gemeente waarin ze ongeveer uitleggen hoe het zit.
De gemeente wil eerst samen met de provincie bekijken hoe groot de kans is dat kitesurfen kan worden toegestaan. Voordat alles echt kan worden aangevraagd, moet er een Passende Beoordeling plaatsvinden. Wat dat exact inhoudt weet ik eerlijk gezegd ook niet precies, maar duidelijk is wel dat het flink wat geld kost. Daarom willen ze eerst weten of het wel de moeite en het geld waard is. Ze hebben ook aangegeven dat gedogen niet meer mag. Wat hiervoor de reden is weet ik nog niet. Het heeft wel in de Dockumer Courant gestaan op 17-11-05, maar ik heb het niet gelezen. Misschien heeft iemand dit nog?
Tot zover. Meer weet ik dus ook nog niet. Het ziet er in ieder geval niet echt positief uit voor het komende seizoen, terwijl we toch dachten dat het allemaal rond zou zijn voor dit jaar. Een flinke tegenslag dus, maar we geven het niet op.
Jan
|
|
|
Pppkite
Geen avatar
|
Gevonden dus op de site van de gemeente Dokkum: Natuurbeschermingswet verbiedt kitesurfen Op grond van de Natuurbeschermingswet geldt sinds 1 oktober 2005 het verbod om te kitesurfen. Kitesurfen houdt in: het zich door een vlieger laten voorttrekken over het water, waarbij gebruik wordt gemaakt van een (surf- of zeil)plank. Voor het Lauwersmeergebied betekent dit dat het verbod geldt zowel voor water binnendijks (Lauwersmeer) als buitendijks (Waddenzee). Met dit verbod is sinds 1 oktober 2005 een einde gekomen aan de gedoogsituatie om op het Lauwersmeer en/of het Wad te kiten. De politie zal nauwlettend toezien op de naleving van het verbod en zonodig verbaliserend optreden tegen overtreders van het verbod. M.a.w. geen gedoogbeleid dus meer FLinke klap, zeker nu het bijna 1 mei is, aargh
|
|
|
e_surf
|
Er stond begin deze week of vorige week nog een klein stukje in de Leeuwarder Courant dat er 4 kitesurfers op de bon zijn geslingerd omdat zij kitesurfden op het Lauwersmeer. De politie houdt dus inderdaad controle. Ik vraag mij af wat de boete is?
(En succes aan Jan P. in zijn overleg met de instantie's)
|
|
|
Lord of the Boards
|
Ik heb inderdaad op nieuwstv gelezen dat er 4 kiters waren "betrapt". Of er boetes zijn uitgedeeld stond er niet bij. Volgens dat artikel was het op de waddenzee. Volgens mij was het tijdens de kickoff in Workum, dus op zich wel begrijpelijk dat je een andere spot uitzoekt als je rustig wilt kiten. Maar het zal niet echt helpen als mensen willens en wetens de regels overtreden in deze toch al moeilijke periode. Ga dus alstjeblieft niet meer kiten op deze spots, hoe moeilijk en vervelend het misschien ook is. Het is gewoon beter voor de toekomst van de spots en natuurlijk voor je portemonnee. Het is echt balen dat er nog niks is geregeld. We waren zo goed op weg en het leek erop dat het ging lukken voor 1 mei, maar helaas. Er zijn zoveel regeltjes waar rekening mee moet worden gehouden. Wij worden er ook moedeloos van. En gedogen schijnt ineens ook niet meer te kunnen. We proberen in ieder geval nog iets te regelen voor komend jaar, dus help ons hopen.........
|
|
|
Arjen
|
Er stond begin deze week of vorige week nog een klein stukje in de Leeuwarder Courant dat er 4 kitesurfers op de bon zijn geslingerd omdat zij kitesurfden op het Lauwersmeer. De politie houdt dus inderdaad controle. Ik vraag mij af wat de boete is?
(En succes aan Jan P. in zijn overleg met de instantie's)
Ik heb een jongen gesproken die een boete had gekregen van de politie. De politie vertelde dat het een boete zou zijn tussen de 250 en 1500 euro!! Belachelijk!!
|
|
|
Steven @ skool
Gast
|
Dat is echt onzin.. ''de politie vertelde'' tuurlijk zegt de politie dat! dat heet bang makerij!
Het blijft jammer, maar tegen houden kan niemand..
|
|
|
gertjanwiersema
Gast
|
he hallo
ik ben samen met mijn broertje en een paar andere kiters aangehouden op 2de paasdag. boete was hij niet duidelijk over. volgende keer nemen ze de spullen wel in zij hij. het was de waterpolitie van lauwersoog. kijk ook op kitesite.nl voor meer info.
|
|
|
Lord of the Boards
|
Tsja. Dit is echt bale. We hebben echter wel gewaarschuwd dat er gecontroleerd en bekeurd ging worden. Dit hadden ze ons al duidelijk gemaakt. Het maakt het niet minder zuur natuurlijk. Een boete voor het overtreden van de natuurbeschermingswet (want dat is dit dus) kan inderdaad flink oplopen en wordt waarschijnlijk vastgesteld door de Officier van Justitie. Ik heb gesproken met iemand die zo'n prent heeft gehad op een andere spot. De boete was toen 125 euro voor het kiten binnen een natuurgebied.
Ik baal echt als een stekker dat er geen snellere actie wordt ondernomen, maar we zijn momenteel helemaal overgeleverd aan de overheden. Helaas.
Sterkte met de bekeuringen.
|
|
|
Le Coq
Gast
|
Volgens artikel 31 van de Scheepvaartverkeerswet wordt een overtreding van het BPR bestraft met een hechtenis van ten hoogste twee weken of geldboete van de eerste categorie (= max. €335,-)
De hoogte van de bekeuring voor het kitesurfen op plaatsen waar dit niet is toegestaan is volgens het Feitenboekje voor 2006 vastgesteld op €130,-
Als je dus ergens aan het kitesurfen bent waar dit niet mag krijg je een bekeuring van 130 euries. Alle andere bedragen die door wie dan ook genoemd worden zijn bangmakerij! Hetzelfde geldt voor het in beslag nemen van je kitesurfmateriaal.
|
|
|
Le Coq
Gast
|
Tsja. Dit is echt bale. We hebben echter wel gewaarschuwd dat er gecontroleerd en bekeurd ging worden. Dit hadden ze ons al duidelijk gemaakt. Het maakt het niet minder zuur natuurlijk. Een boete voor het overtreden van de natuurbeschermingswet (want dat is dit dus) kan inderdaad flink oplopen en wordt waarschijnlijk vastgesteld door de Officier van Justitie. Ik heb gesproken met iemand die zo'n prent heeft gehad op een andere spot. De boete was toen 125 euro voor het kiten binnen een natuurgebied.
Ben eens wezen zoeken op www.wetten.nl en heb daar de natuurbeschermingswet doorgelezen. In artikel 16lid6 van die wet staat dat bij een algemene maatregel van bestuur handelingen worden genoemd waarvoor vergunning moet worden aangevraagd. In de betreffende amvb (Besluit vergunningen Natuurbeschermingswet 1998) staan in artikel 2 de handelingen waarvoor vergunning moet worden aangevraagd. Kitesurfen staat hier echter niet tussen! Kan iemand mij uitleggen hoe het nu precies zit??
|
|
|
Airlust
|
Dit zou een mooi proefproces zijn voor een kitende advocaat. @gertjanwiersema niet betalen die boete maar voor laten komen zou ik zeggen.
|
|
|
Silver Surfer
|
Bedankt voor bovenstaande reactie. Ik zoek al langer naar duidelijke tekst van de Natuurbeschermingswet waar mee geschermd wordt. De NKV is vrij nieuw. Op dit moment krijg ik het gevoel dat de langer zittende clubs, Waddenvereniging, vogelwerkgroepen e.d. intimideren met wetten en regels. Het enige dat kitesurfers doen is een vlieger op laten om vervolgens op het water hun sport te beoefenen. Eigenlijk heel milieubewust. Het enige kan zijn dat de vlieger vogels verstoord. Moeten wij nu aantonen dat dit niet zo is, of moeten de natuurverenigingen laten zien dat dit wel zo is? En zijn wij dan meer verstorend dan andere activiteiten die wel toegestaan zijn? Ook dit is van belang i.v.m. gelijke rechten die we allemaal hebben. Ik kite al langere tijd op een plek met belangrijke natuurwaarden, maar de vogelstand is de afgelopen jaren alleen maar vooruitgegaan! (nauwkeurige cijfers zijn aangevraagd, maar krijg ik niet, ik ben geen lid van de betreffende vogelwerkgroep) Standpunt van NKV is om, nu er nog overleg is, niet een proefproces te starten. Maar het wordt langzamerhand wel tijd voor duidelijkheid. Als er kiters zijn met juridische kennis, dan is de NKV daar zeker bij gebaat.
Het feit dat plaatsen verboden worden levert concentratie van kiters op op plaatsen waar het (nog) wel mag. Dit kan weer gevaarlijke situaties opleveren die kitesurfen weer negatief in het nieuws brengen. Kan er via het Forum juridische vragen gesteld worden? Ik heb geen zin meer om door m'n eigen onwetendheid van het kastje naar de muur te worden gestuurd. Zeker niet met het seizoen voor de deur.
|
|
|