Nieuw plan

Mitchel_12000

Mei 23, 2006, 02:29:56
edit2Rapporteer  
Oke ik heb weer een nieuw idee voor mijn nieuwe core, maar weet niet of dit gaat werken. Stel ik maak mijn core van vuren latjes (50mm breed). Tussen de plankjes vuren lamineer ik met epoxy een matje carbon van 340 gr/m2. Vervolgens leg ik het geheel onder de shapetafel en maak het board 12mm dik, aflopend naar 3 of 4 mm in de tips. Werkt deze koolstofband ook in de dwarsrichting? Ik heb ook nog even gezocht naar alternatieven voor balsa. Ik kwam nog Abachi tegen. Niet zwaar en vrij goedkoop. Enige nadeel is dat het veel vocht op kan nemen, maar als het goed is wordt het boardje toch waterdicht.

greetz,
Mitchel
kiteron

Geen avatar

Antwoord #1 Mei 23, 2006, 18:26:52
edit2Rapporteer  
Als je de kern opbouwt met:
- hout
- glas + carbon
- hout

(Dus met glas en carbon in het midden.)
Dan krijg je geen sterkte uit je glas en carbon. Op deze manier worden deze lagen niet op trek / druk belast, maar alleen op buiging. Glas en Carbon maken je kern sterker door de trek/druk op te kunnen nemen. Dat doen ze het best zo ver mogelijk van het midden (moment = kracht * afstand). Vandaar dat je bij een hele dunne kern meer glas nodig hebt om dezelfde stijfheid te bereiken dan bij een dikke kern.

Beetje duidelijk?  Huh

Succes ermee!
Mitchel_12000

Antwoord #2 Mei 25, 2006, 18:39:01
edit2Rapporteer  
Hoi kiteron, Bedankt voor je reactie. Ik ben bang dat ik het niet heel duidelijk heb uitgelegd. De kern van het board zal worden opgebouwd uit latjes vuren hout van ongeveer 20 x 40 mm, verlijmd aan de 20 mm zijde. Hierdoor ontstaat dus een pank bestaande uit ongeveer 10 latjes. Tussen deze latjes komt dan carbon. De matjes komen dus loodrecht op de buigrichting van de plank te staan. Het matje loopt dus van de bovenkant van de plank naar de onderkant, niet van toeside naar heelside. De vraag is dus of het carbon in deze richting krachten opneemt of niet.

Ik hoop het zo duidelijker te hebben uitgelegd.

Greetz,
Mitchel
knar

Geen avatar

Antwoord #3 Mei 25, 2006, 18:57:50
edit2Rapporteer  
Het carbon doet op deze manier vrijwel niets, want in verticale richting is er bijna geen spanning.
Het wordt al beter als je het carbonvezels in de lengterichting tussen de latje legt.

Het is nog beter als je carbonmatjes in dek en bodem verwerkt want daar zijn de trekspanningen het hoogst.
windjunk

Antwoord #4 Mei 25, 2006, 19:09:38
edit2Rapporteer  
Ha Mitchel,

Ik vraag me zelfs af of het verlijmen van de latjes op deze manier wel goed gaat. Liever stop je er alleen epoxy tussen zodat je de latjes goed op elkaar kan persen. Waarom zou je zo graag dat dure carbon ertussen willen hebben? Ik zou als ik jou was dat  carbon mooi op dek en bodem doen, daar waar het werkt en gezien kan worden, want het ziet er MOOOI uit!

http://www.kitehigh.nl/yabbse/index.php?topic=16370.0
wouterb

Antwoord #5 Mei 29, 2006, 16:52:04
edit2Rapporteer  
Denk dat je vrij effectief je flex om zeep helpt met die 'staande-carbon-stringers'

je zou er wel een of twee nabij de hardlijn van je plank kunnen doen.
gevolg:
Als je de tips dun genoeg maakt heeft het board op de hoeken wél flex, maar niet over de volle breedte van je board. Effect hiervan zou zijn (volgens meneer Shinn) dat je op je rail wel de flex hebt van de de hoek in het water en als je je hele achter kant erin trapt je de pop van stijf board krijgt.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.