Oppassen geblazen

surfensoul
Gast
Antwoord #25 Mei 31, 2006, 23:26:37
edit2Rapporteer  
Als je waroo depowert via de achterlijnen dan spiraalt hij inderdaad en zit alles in de war/knoop.
Maar ook in hardere wind is de power er wel uit, alleen herstarten kun je vergeten.

Dat is een groot minpunt. Nu gebruik ik dat zelf niet maar beginners die les hebben des te meer.

Ook wat ik vaak hoor over een leash aan de depowerloop dat is niet alles, in echt harde wind trekt je kite op die manier nog als een truck.
Ik weet het ben met een waroo 9 in 40 knopen wind geweest en dan krijg je dat effect.
In normale omstandigheden is dit wel veilig.

Maar het is ondoordacht om een kite zonder goed werkende safety die alle bovengenoemde bezwaren opvangt op de markt te brengen.
Dat interesseert ze dan weer minder, jammer is dat want de kite zelf is in de kleinere maten geweldig, ik vlieg ze heel graag en ze staan voor veel plezier, hoge jumps en het oefenen van zieke tricks.
Met iets meer aandacht maak je van die bar een 2006 bar en niet een bar met safetyreleases van 2001 en zorg je voor een safetyrelease die meedraait bij tricks en vervang je de depowerloopp doior ene grotere en vervang je die waardeloze pen/lus verbinding , die springt zo open als je niet uitkijkt. Door in te haken wordt de pin er al bijna helemaal uitgetrokken kijk er maar een s naar als je ingehaakt bent.
Dat is kwartjes sparen ten koste van de veiligheid van de kiters.

De leash zonder safetyrelease sluit aan bij het gebrek aan aandacht van Best voor safety aspecten en de puntjes op de i zetten.

Ik ga eens experimenteren met een safety op de frontlines met een stopper zodat je bar niet bij je kite uitkomt als je loslaat. Mischien ben je dan van de spiralen af.
tom_beul
Gast
Antwoord #26 Mei 31, 2006, 23:38:01
edit2Rapporteer  
je kan je leash nu toch gewoon aan je chikenloop zetten als je hem loslaat heb je toch 100% depower?
Wouter

Berichten: 603
Antwoord #27 Mei 31, 2006, 23:52:24
edit2Rapporteer  
Als je waroo invert heb je hier niks aan. Met name voor de beginnende kiter moet gewoon elke kite een leash hebben die de kite volledig lam legt in alle situaties! enkel een rearline oplossing is voor een bow een slechte keuze.
HelldogBE

Berichten: 94
Antwoord #28 Juni 01, 2006, 05:03:58
edit2Rapporteer  
Behoorlijk heftig eigenlijk.
Reactie van Best (sq...nogwat) is dat je de OSH pas mag gebruiken als de kite compleet gedepowered in de hoek van het venster staat....Dúh, hoeveel kans is dan nog op een 'oh shit'-situatie?
Het is een safety!!! die moet werken als je, na een vaute landing achter je kite aangaat richting dijk/strand/pier/motorboot
zeker als je zoals Kdemon een stopper monteert, is het toch 'vervelend' als de overgebleven safety niet werkt...

Ik heb overigens niets met Best, ook geen reden om te bashen.

dat van die OSH in die hoek is om te selflanden met LE naar je toe dacht ik.

Waroos komen niet met een stopper standaard, er is dan ook 0% safety met stopper (aangezien er geen connectie door de bar op de voorste lijnen boven de depowerstrap is zoals de ion)

daarnet 5u zonder stoppen gevaren in 15-27kts met de waroo 9 en er is helemaal geen nood aan een stopper tenzij je supergraag lange tacks toeside rijdt of deadmans doet Tongue

grt, Helldog

PS: inversie gebeurt alleen maar als je je LE niet genoeg oppompt bij de waroo.
waarschijnlijk bij de xbow ook hoor, toen ik er eentje aanpakte (om te landen) vandaag plooide de bovenste tip die wind ving wanneer spanning op de lijnen wegviel en je kon de LE duidelijk induwen. ->> beter oppompen en je relaunch en stabiliteit zal van elke bow vergroten!
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #29 Juni 01, 2006, 13:47:29
edit2Rapporteer  
Als hard oppompen de oplossing tegen inversies is dan is het probleem éénvoudig opgelost voor alle bow/SLE!!!!
Helaas is dat dus niet het geval!!!!!
Probleem is juist te veel slack op de stuurlijnen waardoor de luchtstroom de kans krijgt bovenop het doek te slaan. Die kans wordt alleen maar groter als het vlageriger wordt, en er meer turbulentie is. Altijd een klein beetje spanning op de stuurlijnen heeft het meeste effect tegen inversies.
Een kwestie van de juiste afstelling dus, en een stopper biedt wel degelijk uitkomst!! Zeker als je de kite in highwindcondities gaat gebruiken.
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #30 Juni 01, 2006, 15:04:34
edit2Rapporteer  
Demon, ik kan helemaal volgen wat je zegt.
Maar het is toch zo dat je met stopper 'in principe' op geen enkele manier je kite kan droppen zonder hem helemaal te lossen (ervanuitgaand dat de OSH's niet werken)? Met stopper blijft de kite met een restantje power (zeg 5%) in de lucht staan. Toch?

Mbt inverteren:
Zou het wat zijn om een tweede lijn (3 á 4 mtr)op de stuurlijn conector te monteren. En deze aan de powerlijn te monteren, op zo'n lengte dat de 5% restpower gewaarborgd blijft. Destijds met de C-quad konden ook stuurlijnen helemaal slap.
surfensoul
Gast
Antwoord #31 Juni 01, 2006, 15:45:33
edit2Rapporteer  
je kan je leash nu toch gewoon aan je chikenloop zetten als je hem loslaat heb je toch 100% depower?
Niet als je in zwaar overpowerede condities komt, normaal werkt dit voldoende.


Brenkie

Berichten: 716
Antwoord #32 Juni 01, 2006, 16:17:35
edit2Rapporteer  
Nou, ik wacht nog wel ff met een bow. Zeker in de omstandigheden waar jullie het over hebben moet je safety toch wel doen wat ie moet doen.
Voor het hogere windbereik hou ik het nog lekker bij mijn Venom.
Kan je niet een soort 5e lijn aan je ventiel maken?
Dan verliest de kite zijn profiel als je die lijn activeert, en spint/loopt dus ook niet meer.
Alleen wordt het herstarten een beetje moeilijk, maar als ultieme safety werkt ie wel.
zwafra

Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
Antwoord #33 Juni 01, 2006, 17:27:36
edit2Rapporteer  
Even voor de duidelijkheid ,wie heeft er met zijn Waroo wel eens een invert probleem gehad ?
Ik heb wel gehoord dat de Crossbow in sommige gevallen inverteerd ,Maar die is nog vlakker dan een waroo,
Maar zijn er al mensen die het probleem echt met een Waroo hebben gehad ,
Ik vaar nu al enige maanden met de Waroo 9 in verschillende windsterktes 15-40 knp maar heb nog geen invert problemen gehad..
En ik denk dat KITEDEMON gelijk heeft als hij zegt dat het een kwestie is van goed afstellen .
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #34 Juni 01, 2006, 19:10:18
edit2Rapporteer  
...
En ik denk dat KITEDEMON gelijk heeft als hij zegt dat het een kwestie is van goed afstellen .

Dit betekend dus dat uitgerekend een willekeurige beginner-met-net-aangeschafte-'veilige'-bow) in deze valkuil zal gaan vallen.

btw:
Waarom heet een 'oh-shit handle' een 'oh-shit handle' als je hem alleen mag gebruiken als je je kite al voor 95% geland hebt, en in alle andere gevallen (waaronder 'oh-shit' situaties) niet?
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #35 Juni 01, 2006, 19:31:40
edit2Rapporteer  
Probleem is dat er bij bow/SLE´s de mogelijkheid is, de kite te veel te depoweren zonder dat je ook daadwerkelijk meer depower krijgt. De trick is om dat punt te vinden en de kite zo af te stellen dat je de kite niet verder dan dat punt kan depoweren. Met het beperken van de depowermogelijkheid ben je al een heel eind, maar geeft absoluut nog geen garantie dat een kite niet kan inverteren. Met een stopper is dit goed te realiseren en je weet ook gelijk wat de beperking van de highend is, zonder een vals gevoel van veiligheid. Gaat het niet in deze setting dan sta je toch echt een maatje te groot.
Ik heb nog geen inversies met de Waroo ervaren, ondanks dat ik in een extreem vlagerige 35-38 knopen heb gestaan. Maar ik heb dan ook wel voorzorgsmaatregelen getroffen door een stopper te plaatsen.
Mijn grootste angst is een inversie in dergelijke omstandigheden. Als het dan mis zou gaan dan zit er niet anders op dan de complete kite te dissen.
familiale
Gast
Antwoord #36 Juni 01, 2006, 23:17:43
edit2Rapporteer  
hey allen,
ik vaar al twee maanden met de SS TD 12, en 'k heb de eerste keer dat ik hem in de lucht had een invertion meegemaakt, sindsien heb ik op m'n lijn een aanduiding gemaakt tot waar je hem mag depoweren, ga je erover, riskeer je je leven, anders, prima kite!
Iedereen blijft maar zeuren over invertings terwijl er maar 1 oplossing voor is: niet over je max depower gaan, en anders een kleinere maat nemen. Voor de rest blijf ik erbij: hybrides overleven binnenkort de C en bow-kites ... en dan ben je een sissi of old skool als je nog met een C vaart! Evolution!!!
Steph

Berichten: 467
Antwoord #37 Juni 01, 2006, 23:23:03
edit2Rapporteer  
Mijn Waroo 12 heeft die kuren ook. Boven de 22-25 knopen moet je zoals KiteDemon zegt al rekening houden met een beetje spanning op de stuurlijnen. Ik heb de bridle aanpassing gedaan, keihard opgepompt (ruim 8psi) en krijg met slappe stuurlijnen ook een soort invert probleem. De kite slaat dan niet helemaal binnenste buiten maar het midden van de LE klapt een stukje naar beneden en de kite wordt dan heel erg onstabiel.

Ik heb dat ding bij vlagen van 32knopen gevaren, maar dan moet je natuurlijk eigenlijk al lang met de 9 gaan varen.
martijn_e

Berichten: 197
Antwoord #38 Juni 01, 2006, 23:38:08
edit2Rapporteer  
een maat van me heeft pas nog een inversie gehad. (of hoe je het dan ook noemt) Dikke zes bft met een 9m waroo. doordat hij zich niet helemaal zeker voelde heeft hij de stuurlijnen in de bijna langste stand gezet (bij de kite laatste knoopje). Hierdoor dus geen (bijna geen) spanning meer op de stuurlijnen en tatata daar ging ie...oorzaak duidelijk daarnaast had hij hem ook niet al te hard opgepompt dussss..

Inmiddels zie ik hem wel 10 keer sneller vooruit gaan en durft hij veel meer tricks te doen op het water als met een c-kite (en die ervaring heb ik ook trouwens met me waroo 9m)

en van een kleine 4 tot een dikke 6 zes gewoon lekker varen metde 9m.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #39 Juni 02, 2006, 00:25:12
edit2Rapporteer  
Wat ook een oplossing kan zijn, is een gewone 4-lijns bar, met een wat langere depowerstrap te gebruiken. Dus ruimte zat om met de strap te fine-tunen tijdens het varen. De depower op de bar is meer dan voldoende en voorkomt tevens dat de kite ineens te veel gedepowerd wordt, door het kortere depowerkoord.
En hou natuurlijk in je achterhoofd dat elke kite zijn beperking heeft, ook bow/SLE's.

BTW, bij barsystemen die uitgerust zijn met katrollen, kan je met een kortere beweging van de bar, meer depoweren. Het is dus niet zo gek dat Xbows makkelijker kunnen inverten, zelfs tijdens het varen.
Voor goede safety als laatste redmiddel, en je kite niet te verliezen is nog maar 1 oplossing.....lang leve de 5e.

Ik ga denk ik maar eens experimenteren met mijn Naish Shiftbar op de Waroo. Een neuslijntje is het enige wat ik aan de Waroo hoef te knopen om deze passend te maken met de 5e bar.
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #40 Juni 02, 2006, 02:29:14
edit2Rapporteer  
...Ik ga denk ik maar eens experimenteren met mijn Naish Shiftbar op de Waroo. Een neuslijntje is het enige wat ik aan de Waroo hoef te knopen om deze passend te maken met de 5e bar.
lijkt me interessant!
Marky

Berichten: 76
Antwoord #41 Juni 02, 2006, 03:35:33
edit2Rapporteer  
Al heel wat discussie gevolgd:, Bow, C-shape, inverting, bridles, depower, O-shithandel, 5 minutend durende kiteloops tijdens aantrekken O-shithandles, Alles met elkaar heeft mij doen kiezen voor de Ozone Instinct. Gisteren de 9 en 13 m besteld, over ongeveer 1 week binnen. Wat is wijs, de tijd zal het leren.

Moet iederen voor zich zelf uit maken.  Weten wat de beperking van elk type kite is lijkt me het belangrijkste als je met harde wind het water op gaat!!! ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.