**INLEIDING**
Ik maak heb dit verslag gemaakt omdat ik het als beginner erg moeilijk vond om de juiste keuze te kunnen maken uit alle kites die op dit moment verkocht worden.
Natuurlijk is testen een optie maar als beginner (zoals ik) kom je niet serieus over wanneer je vraagt of je een kite mag testen en vervolgens nog niet meer dan 20 meter op een board kan blijven staan. Ik moest het daarom hebben van de ervaringen van alle kiters binnen dit forum.
Mijn dank gaat dan ook uit aan iedereen die met mij zijn ervaring (op kite gebied) wilde delen.
Dit verklaart gelijk waarom ik die sterren achter mijn naam heb staan. Heeft niets te maken met ervaring maar met aantal berichten.
**VOORSTEL RONDE**
Ik heb circa 24 jaar windsurf en 7 jaar snowboard ervaring.
Mijn vriendin wilde vorig jaar leren kiten en heeft zelf in het voorjaar een kiteles gehad.
Omdat ik haar op een juiste en verantwoorde wijze wilde helpen tijdens het kiten heb ik in september ook maar een les genomen. Tijdens mijn les was ik verkocht geraakt aan het kiten...Ik moest het ook leren en was vast van plan om zelf ook serieus te gaan kiten.
We zijn 2 dagen later naar een surfshop gegaan en hebben een Cabrinha 12m2 Element gekocht.
Wij waren van mening dat het in het begin gewoon veiliger en leuker is om met z'n tweeen één kite te gebruiken. We hebben daarna nog 3x een avond kunnen kiten. Vervolgens op vakantie geweest en daarna was het water gewoon te koud om als beginner te willen leren kiten.
Omdat het bereik van een 12m2 niet voldoende was voor ons beiden wilden wij graag een bowkite gaan kopen.
Meer windbereik en veiliger dachten we. Hebben de Element in februari te koop gezet en 2 dagen later verkocht.Vervolgens hebben we te lang moeten wachten op de Waroo 14m2 en besloten, na het lezen van een test, op de Liquid Force Assault over te stappen. Hebben nu dus een 12m2 en 16m2 aangeschaft.
Donderdag was dan eindelijk D-DAY. (grinnik_kitesmiley)
Mijn vriendin moest werken dus heb ik maar zelf de stoute schoenen aangetrokken.
Was omstreeks 14.30 uur op Horst (hebben ze nu 2 slagbomen dus je kan niet meer achter elkaar aan rijden om door de slagboom te komen)
Het waaide een dikke 5 bfrt. Weet niet precies hoeveel knopen. Ben naar de 1e kiter op het strand gelopen en vroeg wat hij aan het optuigen was. Hij vertelde dat hij zijn nieuwe Vegas06 9m2 ging uitproberen..Ik krabbelde mij even achter het oor en keek wat de andere hadden.. Gelukkig zag ik nog een paar kiters met een 12m2. Je snapt dat ik voor de 12m2 ben gegaan ipv de 16m2.
**HET VERSLAG**
-Bag-
Meer dan voldoende opberg mogelijkheden. Overal extra bevestigings punten. Boven en onderkant kan de bag groter gemaakt worden. Voorkant 2 ritszakjes met daar over heen een flap zodat je board eraan kan bevestigen. De tas kun je dragen als rugzak of je pakt het handvat dat aan de zijkant zit.
-Pomp-
Standaard geel gekleurde pomp..Zelfde als cabrinha
-Repair kit-
plakkers en stickers :-)
-Bar- (zie foto)
Gekleurde lijnen. Grote chickenloop. Lijn die door de bar loopt is voorzien van dik plastic omhulling wat bedoeld is om slijtage van de lijn tegen te gaan. Standaard safety leash meegeleverd met quick releash.
De safety leash kun je op 2 manieren vastmaken..
1e manier is aan de chickenloop en de 2e manier wordt door de fabrikant geadviseerd aan beginners.
Dan moet je namelijk de leash bevestigen aan een kleine ring op de binnenste lijn (zie foto)
Zit ook een adjustment strap systeem voor depower of power werking.
Tevens zit er op de chickenloop lijn een stopper bevestigd.
Bar lengte van de 12m2 en 16m2 zijn gelijk. (51cm)
-De kite-
Heb de kite uitgevouwen en zag dat er veel aandacht was besteed aan de duurzaamheid van de kite. Veel naden zijn extra gestikte en veel bescherm cq verstevigingsmateriaalen gebruikt. LE opgepompt en vervolgens de afzonderlijke struts op het SPIN-systeem aangesloten en daarna alle struts in een keer opgepompt.
Dit ging perfect en snel en dus geen gekloot met balletjes die je ventiel moeten afsluiten...
Ik heb vervolgens direct een extra pigtail op de lijn gemaakt. Heb dit gedaan omdat ik bijvoorbaad al gehoord had dat de stuurlijn van de Assault nog al lang zijn. LF adviseert zelf om een lus in de bridle te leggen
http://www.liquidforcekites.com/pdf/06_LF-Assault_Bridle-Fix.pdf LF adviseert deze bridle fix en dan moet je vervolgens je stuurlijnen aan de 2e pigtail bevestigen.
Heb dit niet gedaan omdat ik het zonde vond om direct een lus te leggen in mijn bridle met als gevolg dat ik die lus er misschien niet meer uit krijg bovendien was ik de centimeter vergeten mee te nemen......
Het bevestigen van de lijnen aan de kite was geen probleem omdat ze kleur gecoördineerd zijn.
Heb de stuurlijn aan mijn nieuw aangelegde knoop bevestigd. Dit was de knoop(pigtail) die het dichts bij de kite zat.
Toen ik de kite in de lucht had zag ik dat de stuurlijnen nog steed wat aan de lange kant waren.
Volgende keer maar naar LF luisteren..
Er zit zoveel depower op de ckickenloop lijn dat de stuurlijnen best iets korter kunnen.
Hierdoor hoef je de bar niet helemaal naar je toe te halen maar wordt de slag van de bar, op je chickenloop lijn, iets korter. Als ik de bar los laat dan zakt de kite rustig naar het windvenster.
Heb vervolgens mijn board erbij gepakt en geprobeerd om voor een langere periode op mijn board te blijven staan.
Natuurlijk ging dit vaak mis en heb dus goed kunnen zien en merken waar de de-power mogelijkheden van de kite liggen. Ik kan vertellen dat het perfect werkt.
Als ik op mijn plaat ga en vervolgens de bar los laat dan word ik niet van mijn plek getrokken maar blijf ik bij mijn board in de beurt liggen. Vervolgens klapt de kite op het water en ik trek direct de bar aan om de lijnen een beetje op spanning te houden.
Wat ik ook deed, de kite kwam elke keer met de LE op het water en bleef rustig wachten om herstart te worden.
Dit was/ is super relaxt. (up_kitesmiley)Je hoeft nu niet meer, zoals bij een normale C kite, naar je kite te rennen om je kite om te laten klappen en te wachten welke kant de kite op wil gaan om vervolgens te kunnen herstarten en dan weer te concluderen dat je board ondertussen tig meter verder ligt.
NEE dat is voor mij verleden tijd. Ik kon gewoon super relaxt blijven staan zonder dat iemand (in mijn geval mijn vriendin) mij met de greep op de trapeze op je plek moet houden. Doordat je zit op je plek kunt blijven liggen maakt dat het instappen in je voetbanden ook makkelijker.
Het herstarten was mede hierdoor een fluitje van een cent. Binnen 10 seconden had in de kite weer in de lucht. Gewoon de lijnen op spanning brengen (houden) en dan je bar met je linker of rechterhand naar je toe trekken (afhankelijk welke kant je de kite de lucht in wilt laten gaan) Als de kite in het windvenster ligt en iets los komt van het water, dan kan de bar (nog steeds met je linker of rechterhand voor) iets laten depoweren en dan gaat de kite nog sneller naar 12 uur. Het kan natuurlijk aan het feit gelegen hebben dat er voldoende wind stond maar het ging wel erg gemakkelijk. Een simpele stuurbeweging met de bar is/was voldoende. Ik heb dit in het tijdsbestek dat ik bezig was toch zeker 20x kunnen/moeten uitproberen.
Toen ik voor de 2e keer crashte zag ik dat de leash weer om mijn lijnen zat gedraaid. Dit was na de 1e crash ook al het geval. Omdat ik een voorgevoel had dat dit vaker zou gaan gebeuren en ik inmiddels vertrouwen had in de depower werking van de kite heb ik de leash aan de chickenloop bevestigd. Met als gevolg dat als je in een noodsituatie je chickenloop opent dat ik dan ook gelijk je kite kwijt zou zijn en ander misschien in gevaar zou brengen door een losvliegende kite.
Natuurlijk was ik niet van plan om mijn kite op de 1e dag te dumpen dus gewoon verder gegaan.
Het spreekt voor zich dat ik bij het insturen van de kite de bar moet aantrekken want anders heb je geen spanning op de stuurlijnen en reageerd de kite niet.
Ik vond dat de kite niet altijd even relaxt op 12 uur boven mijn hoofd bleef hangen.
De kite had steeds de neiging om naar 1 of 11 uur te gaan. Dit is niet echt een probleem maar had verwacht dat de kite gewoon zou blijven hangen.
Dit kan natuurlijk aan de afstelling en/of ervaring liggen maar ik zag dat er andere kiters met een Switchblade aan het kiten waren.
Ik zag dat zij wel hun kite heel relaxt op 12uur konden laten hangen. Die gasten met die Switchblade waren ook nog "beginners"Ik had, wanneer dit gebeurde, mijn rechterhand op de bar met de chickloop lijn tussen mijn wijs en middelvinger en iets spanning op de stuurlijnen. Met linkerhand had ik mijn board vast.
Nogmaals het kan aan mij gelegen hebben..
De stopper op de lijn werkt prima. Natuurlijk heb ik dit niet tijdens het cruissen ondervonden maar gewoon staand in het water.
Heb vervolgens de stopper iets naar beneden geschoven en de bar er tegen aan laten rusten. Ik kon gewoon je bar draaien en de stopper weer, met de bar, van me afduwen om te deactiveren.
Na mijn laatste valpartij, toen ik klaar was met kiten, heb ik de kite op de LE op het water laten liggen en aan de lijn met het ringetje de kite naar mij toe getrokken. Als de mijn kite via die lijn naar me toe trok dan zag ik dat de kite helemaal plat op het water bleef liggen. Natuurlijk wil ik geen risico lopen en heb hand-over-hand mijn kite binnen gehaald. Dit ringetje werkt dus.
Ik ben vervolgens naar de kant gelopen.
Heb de kite op laten drogen en de LE leeg laten lopen.
Daarna kon ik de struts dmv de Spin-systeem ook in 1 x leeg laten leeg lopen.
Bevestigingspunten van het SPIN-systeem laten zitten op de struts en de kite opgevouwen.
Dit was voor mij, in meerdere opzichten, een perfecte dag .
Heb lekker zelfstandig kunnen kiten.
Heb aardig wat meters op het board kunnen staan.
Heb vertrouwen gekregen in de kite en de veiligheid van het systeem.
Had wel het idee dat de overstap van het windsurfen naar een bow kite vertrouwder aanvoelt dan naar een gewone C-shape kite omdat de bar van een bow dezelfde werking heeft als je giek (naar je toe halen is poweren van je af is depower)
***TIP***
Misschien is het een mogelijkheid om een extra lijn aan het ringetje te bevestigen die vervolgens weer door de bar gaat en uiteinderlijk met een ringetje aan je leash wordt vastgemaakt. Dan gaat de snelkoppeling van je leash eerst door het ringetje en dan vervolgens aan de chickenloop. Op die manier creëer je een soort 5e lijn beveiliging op de kite. Volgens mij heeft de ION van Flexifoil ook een soort gelijke beveiliging
Succes met jullie beslissingen en zie jullie op het water
Ps zal proberen niet in de weg te liggen cq varen
Zie ook film van de Assault
http://www.realkiteboarding.com/index.cfm?page=detail&catID=473&productID=