tom_beul
Gast
|
Bij slingshot 2006 heb je standaard 5 de lijn als je 5de lijn om je kite heen zit gewikkeld kan je die gewoon losdoen en de kite herstarten als een normale 4lijns kite
wat ik je trouwens aanraad is je leash aan je chikenloop te doen als je een handlepass mist val je met een beetje power naar beneden waardoor de crash minder hard is en met je leash aan je 5de lijn is het KABOOM!
|
|
|
ratatataaa
Gast
|
Het is idd helemaal klote, het gebeurd ongeveer 7 van de 10 keer als je je kite crasht, zeker met golven. Safety noemen ze dat dan, het omgekeerde is waar.
Ik ben nu toevallig net mijn 5th zo aan het maken dat ik hem makkelijk helemaal los kan gooien. Dan kan ik gewoon the old fasion way herstarten, en naar de kant varen.
|
|
|
DaRe

|
Als je een handlepass mist en dus de bar laat gaan en de 5e lijn wikkeld om de kite dan heb je de stopper verkeerd geplaatst. Kijk eens op de website van je kitemerk hoe ver de afstand van de stopper moet zijn. Zoals ik het lees heb je de stopper te ver weg omdat je kite gaat tuimelen. Kan ook zijn dat je bar bij een 16 kite hoorde en je er nu een 12 meter kite aan hebt zitten. Das prima maar dan zit je stopper te ver weg even aanpassen dus!
Verder overkomt het mij ook nog wel eens vooral bij vlagerige wind als de kite spontaan uit de lucht valt!
|
|
|
kitendeaap
Gast
|
Ik paas alles vol power!! Dus gewoon de HP leash vol power aan de loop...  ... en nog heb ik dus dat het gebeurd. Ik vaar met de nieuwe vegasjes 2006! Dus graag suggesties hierop  ... mischien een idee om er zo'n SS ding op te zetten want ik koop liever zo'n ding dan me kitetje straks een keer doormidden Of zou er ook een oplossing zijn voor een ander soort safety? waardoor je je 5th line los kan gooien?
|
|
|
Kitendeaap
Gast
|
Ik zat net te denken he.. ik vaar me kites met de nieuwe shift bar.. de naish 5th line is gewoon simpel.. rood balletje dat de 5th line borgt..
wat als ik een kleinere lus maak en daar een verstalbare stopperbal op zou zetten... ik gebruik mijn 5th line alleen met op het land lopen en met zeer hard vlagerige wind! Meer niet.. als ik dat nou zo zou doen... zou die loskunnen met die klote situaties!
of als ik nu iets aan mijn stuurlijn zettt iets waar ik goed aan kan vastpakken dan ligt me kite op het water haal ik de stuurlijn snel in... en pak dat ding (iets) waar lk aan vast kan houden... dan krijg je het oude safety systeem dat je kite wappert... maar dan ben je wel van die 5th line af die kan niet meer strak komen..
want je 5th line los is bij een naish bar natuurlijk ook niet alles.. hij gaat door allerlei lussies
|
|
|
|
had het vanmidag nog dat mijn 5e een slag om mijn kite was. gelijk aan de qr getrokken waarna de kite op het water nog een keer omdraaide. toen zat alles weer goed en kon ik weer hesrtarten. ook een beetje geluk natuurlijk...
|
|
|
Smeagol

|
Als de donder je safety trekken...!!! (cry_kitesmiley) (cry_kitesmiley)
|
|
|
GlennVegas
Gast
|
okeee maar dat is tog onlogisch je safety trekken??? dan slaat de 5th line toch keihard vast om je kite... en als je geluk hebt rolt je kite om... of zou die altijd omrollen?
|
|
|
Marky Mark
Geen avatar
|
Afgelopen woensdag viel mijn vegas 06 na een sprong uit de lucht, waarna de 5e lijn eromheen gedraait zat. Direct de safety getrokken.  Daarna toch m'n kite geheel in tweeen zelfs de LE.  Er stond wel een hele hoge sterke branding. Ik werd aan m'n leach nog onder water getrokken als er een golf over de kite ging. Doordat ik hierbij m'n boardje vast bleef houden werd hierbij m'n arm uit de kom getrokken. Dubbele pech. (cry_kitesmiley) ± 10 weken niet meer varen! Ik vaar met een naish bar en zou ook graag weten of er niet een andere oplossing verzonnen kan worden dan alleen je safety trekken. Hang Loose, Marky Mark
|
|
|
Frits

|
wave grenade van SS
|
|
|
CabriPro

|
Ik lees dat jullie allebei met de Naish Bar varen, misschien is dat wel het probleem en kan er beter met de standaard North Bar erop gevaren worden, waardoor de kans misschien kleiner wordt dat je 5e lijn rond je kite draait. Weet niet of er mensen zijn die dit ook al eens met de NOrth Bar hebben gevaren??? p.s. heb zojuist 2 nieuwe V06-jes besteld en zit niet te wachten op doormidden gescheurde kites!!!! 
|
|
|
CabriPro

|
wave grenade van SS
ik denk dat je hiermee niet snel genoeg bent!!??
|
|
|
GlennVegas
Gast
|
ik denk niet dat het ligt aan de naish bar... waarom zou dat dan?? de lijnen zijn evenlang van elke bar en de 5th line ook... ik vaar namelijk ook zo en full power met mijn handle pass.. en ook bij mij komt die erom..
ik zat te denken een stopperbal ban peterlynn... zo'n kleine mooie rooie bevestigen aan je stuurlijn.. een van de twee! Of twee stopperballetjes.. als die eromheen zou draaien snel je stuurlijn binnen halen.. heeeeel snel en dan hangt je kite net als in een normale oude safety situatie aan 1 lijn aan de tip..!! Maar dan niet aan de 5th line!
|
|
|
Vietcong windhoos

|
Ik vaar RRD wave kites... die hebben een extra lijn haaks op de 5 de lijn gemaakt die op de kite zit. De 5de lijn wordt hiermee verbonden en voorkomt hiermee dat de lijn om de kite heen draait. RRD raad echter wel aan om je safetyleash aan je loop te bevestigen (aan een speciaal ringetje)... dus zijn waarschijnlijk zelf nog niet 100% ovetuigd van het systeem. Die paar keer dat de kite in de branding lag ging het in ieder geval goed (met leash aan de loop).
|
|
|
xray

|
Als je nou je leash gewoon weer aan de 5e maakt dan zal er altijd spanning op deze lijn staan en kan hij ook niet om de kite heen slaan....
|
|
|
roelvdgun

|
Ik vaar RRD wave kites... die hebben een extra lijn haaks op de 5 de lijn gemaakt die op de kite zit. De 5de lijn wordt hiermee verbonden en voorkomt hiermee dat de lijn om de kite heen draait. RRD raad echter wel aan om je safetyleash aan je loop te bevestigen (aan een speciaal ringetje)... dus zijn waarschijnlijk zelf nog niet 100% ovetuigd van het systeem. Die paar keer dat de kite in de branding lag ging het in ieder geval goed (met leash aan de loop). bedoel je dat er een lijntje tussen de voorkant van de tips loopt? zo ja, ga ik dat binnenkort is probere met home made lijntje 
|
|
|
Beul
Gast
|
Wave Grenade van Slingshot werkt perfect, vijfde lijn koppel je heel eenvoudig los, geen ingewikkelde systeempjes ofzo, gewoon simpel. Daarna kite herstarten als een vierlijns kite. Als je de handlepass leash bevestigt aan de wave grenade (5e lijn) dan klik je na de bovenstaande situatie de handlepass leash vast aan je oh-shit handles (stuurlijn), heb je alsnog een safety
|
|
|
diederik

|
Mijn idee is gewoon een clamcleat onder aan je powerlijn bevestigen (erop schroeven)waardoor je vijfdelijn met de hand verstelbaar en loskoppelbaar is, je ben dan van het stuk bungee en het om je kite heen draaien af!!!Dit is a-la slingshot (als ik het goed heb) maar ook erg makkelijk zelf te bouwen!!!en je creeerd meer depower op de momenten dat je het wil (tijdens vlagen) daarna kan je hem tijdens het varen weer losser zetten...kortom ideaal!!!
|
|
|
roelvdgun

|
kan je zo'n clamcleat ook vastzetten met bijv. een metale clipje? want die schroefjes zijn vaak scherp enzo, ik heb t niet echt op schroefjes in draad/stof/band...
|
|
|
larssmits
Gast
|
Ik vaar RRD wave kites... die hebben een extra lijn haaks op de 5 de lijn gemaakt die op de kite zit. De 5de lijn wordt hiermee verbonden en voorkomt hiermee dat de lijn om de kite heen draait. RRD raad echter wel aan om je safetyleash aan je loop te bevestigen (aan een speciaal ringetje)... dus zijn waarschijnlijk zelf nog niet 100% ovetuigd van het systeem. Die paar keer dat de kite in de branding lag ging het in ieder geval goed (met leash aan de loop). bedoel je dat er een lijntje tussen de voorkant van de tips loopt? zo ja, ga ik dat binnenkort is probere met home made lijntje  heb je toch niet nodig, je flyboard toch nog alleen maar... En om dan 5th erom te krijgen moet je wel heel erg gek doen, en als het dan gebeurt is er nog niets aan de hand, hij blijft wel liggen op land 
|
|
|
GlennVegas
Gast
|
als iemand fotos heeft van een eigen gemaakt iets post ze graag en heeft iemand mischien uitgebreide fotos van de wave grenate?? of zou iemand ze kunnen maken??
|
|
|
roelvdgun

|
Re: 5th line om je kite!!!!!Wat doen?? « Antwoord #20 Gepost op: Juni 05, 2006, 07:40:38 am » Antwoord met citaat -------------------------------------------------------------------------------- Quote from: roelieknoelie op Juni 04, 2006, 12:13:16 pm Quote Ik vaar RRD wave kites... die hebben een extra lijn haaks op de 5 de lijn gemaakt die op de kite zit. De 5de lijn wordt hiermee verbonden en voorkomt hiermee dat de lijn om de kite heen draait. RRD raad echter wel aan om je safetyleash aan je loop te bevestigen (aan een speciaal ringetje)... dus zijn waarschijnlijk zelf nog niet 100% ovetuigd van het systeem. Die paar keer dat de kite in de branding lag ging het in ieder geval goed (met leash aan de loop). bedoel je dat er een lijntje tussen de voorkant van de tips loopt? zo ja, ga ik dat binnenkort is probere met home made lijntje heb je toch niet nodig, je flyboard toch nog alleen maar... En om dan 5th erom te krijgen moet je wel heel erg gek doen, en als het dan gebeurt is er nog niets aan de hand, hij blijft wel liggen op land  uhm, nou ik heb al wel is op t land gehad dat ie door de wind gewoon omgeblazen word, maar denk idd dat t voor mij (nog) weinig zin heeft, maar in de zomer ga ik wel beginnen met kitesurfen, dan zou het handig kunnen zijn....
|
|
|
kentyman

|
Als mijn rhino 05 12m met z'n LE op t water ligt en de 5e lijn zit er onderdoor / omheen, dan haal ik een van de stuurlijnen binnen netzolang tot de kite bijna helemaal in de lengte downwind ligt... dan kun je een beetje met je 5e lijn gaan pielen en krijg je m bijna altijd weer goed. Dit is een zelf-verzonnen methode dus ik weet niet of hij altijd werkt (bij mij wel), EN: het is gevaarlijk om aan je lijnen te gaan zitten, je bent zo een vinger kwijt of erger dus tja, eigenlijk raad ik bivenstaande methode af, tenzij je perfect weet wat je doet en voorzichtig coet in voorspelbare omstandigheden etc etc.. safety first!
|
|
|
kentyman

|
P.S. ik had altijd een lijnen mesje bij me!
|
|
|