Ik wil deze spotreview aanvullen met mijn spotreview van de surfspot Kremasti op Rhodos.
AlgemeenIk ben naar Rhodos geweest van 13-07-06 tm 23-07-06. Ik ben hierheen gegaan met mijn vriendin en wij zaten in het appartementencomplex Maritime in Kremasti (
http://www.maritimehotel.gr/). Dit complex ligt op ongeveer 5-10 minuten lopen van het strand / surfstrand.
In het dorp (Kremasti) zijn genoeg eet gelegenheden (ongeveer 7) en ook enkele tenten waar je gewoon lekker kan zitten en of hangen.
Voor €1.80 p.p. heb je een buskaartje naar Rhodos stad (kwartiertje rijden). Voor €10,- wordt je met de taxi naar Rhodos stad gebracht (allemaal vaste tarieven).
Als je op Rhodos bent moet je zeker ook even (einde van de middag bijvoorbeeld) naar de oude binnenstad, deze ziet er heel mooi uit.
Verder is er in Faleraki een groot waterpark, welke zijn geld meer dan waard is.
Maar genoeg over het eiland, de surfspot:
Kitesurfspot Kremasti De spot is rustig gelegen aan de Egeïsche Zee. Toen ik er was, was het water lekker warm (zwemshort en lycra (tegen de zon) is zat). Aan de andere zijde van de zee kan je Turkije zien.
Op de standen aan de westkust van Rhodos staan hier en daar nog bunkers, zo ook vlak bij het Center, dus hiervoor oppassen!
Ongeveer 3 meter uit de kant is het al te diep om te staan. 2 meter verder ligt een kleine zandbank, waar het water 1m diep is. 10-15 meter uit de kant wordt het water steeds dieper.
Het strand bestaat hoofdzakelijk uit zand, met hierin grind en stenen. Schoentjes zijn dus verstandig!
Als je geluk hebt kom je nog zee schilpadden tegen of vliegende vissen (de dag dat ze te zien waren, was ik "jammer genoeg" op een boottocht.
De golven langs de kant zijn als de wind hard is rond de 0.5m. Op het water kunnen bij hardere wind golven van 1.5-2 m voorkomen. Normaliter rond de 1m.
Op het water zijn doorgaans maximaal 20 kiters aanwezig. Als je vroeg aanwezig bent (rond 12 uur) heb je een grote kans dat je de zee voor jezelf hebt. Op het strand liggen meestal rond de 10-15 kites en er lopen zat mensen op het strand.
De gewone strandgasten zitten op ruime afstand van de spot. Dus als je blijft varen op de hoogte van de spot, heb je met hun geen problemen.
Het center (Kite Pro Center)Het Kite Pro Center (
http://users.otenet.gr/~gian80/index.htm) is opgebouwd uit golfplaten etc en er zijn altijd mensen aanwezig. Voor de redingsdienst moet vooraf betaald worden. De tarieven hiervan zijn €10,- voor een dag, of €30,- voor een week. Voor dit bedrag helpen de mensen van het center je kite op te laten en te landen en komen je van het water halen als er wat mis is (alhoewel ik aanneem dat ze je ook redden als je nog niet hebt betaald).
Deze reddingsdienst is gratis als je spullen huurt of je spullen opslaat in het center (dat is ook tegen betaling dus).
De meeste mensen rondom het center spreken engels. Er wordt ook lesgegeven door mensen welke goed engels spreken.
Laat je door de naam niet verleiden om te denken dat deze spot alleen voor pro's is!
WindconditiesDe wind is inprincipe altijd side-shore, ligt aflandig. Hierdoor wil de wind direct aan het water soms ligt vlagerig zijn (omdat deze over het center komt aanwaaien). Op het water is de wind top en constant.
Toen ik er was kon ik tot ongeveer 14.00 uur met mijn 12m varen (dan zal het ongeveer rond de 19 knopen zijn), tot 18.00 uur neemt de wind toe tot denk rond de 25/25+ knopen (dan vaarde ik zeer lekker met mijn 8m).
Ik heb iedere dag dat ik ging, ook kunnen varen. Het schijnt dat normaliter in de zomer er iets minder wind is, dan toen ik er was (volgens de locals).
De windvoorspellingen van windguru en windfinder etc. moet je voor deze locatie niet serieus nemen, of tel er 10 knopen bij op! De lokale weerstations daar voorspellen de wind wel aardig, maar deze moet je dan zelf opzoeken.