Wimt

Berichten: 2498
|
Heb nog een tip, ik heb een droogpak, en een impactvest. Die wil toch wel eeens omhoogkruipen. Ik heb op dat vest een halve tube siliconenkit gedaan, kruipt nu niet meer op.
|
|
|
Wimt

Berichten: 2498
|
Nog wat tips Diederik. Denk dat de punten sterk genoeg zijn. Je kunt toch de bovenste van de 2 punten alsvolgt verbinden; een lijn vanaf dat punt naar het ondergelegen punt, en dan naar beneden en weer terg naar dat punt. Zo pakt het bovenste punt toch nog een 50 % procent van de krachten, en is ook beter om teveel vervorming van de LE tegen te gaan.
Maar zelf punten maken is beter en makkelijker. Ik heb onlangs een RRD 06 gekocht, 9 m en ik doe alsvolgt. I punt zit 25 cm boven de laatste strut (niet de eindstrut), dan punt 2 op die struthoogte, en de punt 3 , 40 cm daaronder.
Punt 1 en 3 maak je een lus van, met een hoek van ongeveer 30 graden. Dit is de depowerlus. Punt 2 en de stuurlijnaanknoopunt; dit is de stuurlijlus, ook met 30 graden hoek.
Aan de depoweraanknooppunt maak je een katrol, Fromido voor 2 euro. En dit punt is de bovenkant van de omgekeerde V van een lijn die met de benen gaat naar de depoerlijn en naar de stuurlijn. Aangeknoopt ongev. 1 m vanonder de aanknoopunten.
Deze lijnlengte stel je alsvolgt af Zet de stuur en depowerlijn paralel. Knoop nu de Omgekeerde V lijn zodanig vast, dat de 2 paralelle lijnen ongeveer 20 cm naar binnen worden gedwongen door de V lijn. Door deze V lijn vermindert de bardruk overigens.
Bij een grotere kite dan 12 m is het beter om een X toming toe te passen, maar die uitleg volgt met foto wel eens.
Als touw voor deze toming, kun je 4 mm nylontouw van Ferm gebruiken, 380 kg trekkracht, bij Boerenbond te vergrijgen voor 4 euro per 20 m.
Ik heb de puntlocaties aangeven voor een 9 m kite. Bij een 12 m kite is dat meer, in de mate dat de lengte kite langer is.
Meer behoef je niet te doen, dus je kite blijft zo, zonder genaai. Ook geen lijn van depowerpunt naar depower punt, naar mijn verwachting, omdat ik nu een lus toepas op de stuurlijnen. Nu zal er naar mijn idee geen uitwaartse druk meer zijn van de depoweraanknooppunten. En anders toch zo`n lijn toepassen.
En vragen; bellen mag ook; 0653317221
Laat weten of het allemaal bevalt, net als Bopmorn zal doen.
Trouwens, die Dummiemethode is geen onzinverhaal; Slingshot heeft nu de Fuel, ook nu met brede tips; super herstart en depower. En die grapjes over die V uitsnijding; goed lezen, het ging om nietdragend, maar versterkend materiaal, dus geen aerodynamisch effect.
Ik kom trouwens nog terug op die puntafstanden, moet misschien met kleinere afstanden, maar heb nu geen kite bij de hand, dus die afstanden opgeven is wat moeilijk.
|
|
|
Wimt

Berichten: 2498
|
Heb met de Kerst, niets te doen, een eenvoudigere toming bedacht. Ik wil nml. de lijn van depower naar depowerpoint niet meer hebben; meer weerstand, en bij zelfstart ook wat onhandig.
Deze toming zorgt verder dus voor lage barkracht, en snellere wendbaarheid.
Dus; een lus van stuurlijn naar depowerpunt, met hoek onderaaan van ongeveer 30 graden, anders knijpt de eindstrut dubbel (bij grotere hoek). De lijn loopt door een katrol bij de depowerpunt, naar de lus die ontstaat vanaf de 2 nieuwe punten die je aan de LE hebt gemaakt.
Nu is het alleen nog een kwestie van afstellen. Het gaat er nml. om dat de lijn die van katrol naar de lus aan de LE gaat, voldoende het depowerpunt naar binnen trekt . Dit punt heeft nml de neiging om uitwaarts te staan, omdat je bij aantrekken van de stuurlijnen, de depowerlijnen meer achterwaarts trekt, en zodoende een lagere barkracht geeft. Maar, als de depowerlijnen achterwaarts gaan, komen die dan voorbij de depowerpunten, zodat deze punten de kans krijgen om uitwaarts te staan. Tenzij je dit punt weer inwaarts dwingt, dm.v. de lijn die vanaf de katrol naar de LE lus leidt. Is deze lus kort, dus op gelijke hoogte van het depoerpunt, dan trekt de depowerlus makkelijk naar achteren, wat gunstig is voor lage barkrachten. Maar dan wordt de depowerpunt niet erg strak getrokken, wat wel nodig is, omdat dit laatste stukje LE anders gaat knikken, doorknakt.
Dus maak je de lus langer, dan is de straktrekkracht voldoende, maar wordt de LE lus minder makkelijk naar achteren getrokken. Een beetje proberen dus, wanneer het weer waait.
Effe voor de duidelijkheid; De lus die van stuurlijn naar depower gaat, heeft ook het doel om het uitknikken van het depowerpunt te voorkomen; Als je er nml. voor zorgt dat het achterlijk net zoveel kan uitknikken als het voorlijk, is er geen probleem. Je hebt dan nml. niet meer de remmende factor van een voorlijk die erg open staat, en een achterlijk die erg dicht staat. Dus het achterlijk moet net zo erg kunnen uitwaaien als het voorlijk. Dus vandaar die lus. In die lus hangt nml. een katrol natuurlijk, waaraan je stuurlijn komt. De stuurlijn kan zich nu dus makkelijk voorwaarts bewegen in die lus, zodat het stuurlijnpunt minder naar binnen wordt gedwongen door de stuurlijn.
Eerst maar eens testen.
Voor veel meer wendbaarheid van de kite, is er een toming van toepassing, die langs de 2de strut loopt (niet eindstrut). Moet ook nog getest worden, zior al op mijn X-bow
|
|
|
diederik niet ingelogt
Gast
|
oke snap het...het mooie hieraan is dat je niet aan je kite hoeft te knippen en naaien...het geeft waarschijnlijk een beetje een hybride effect...oftewel een c-kite met enorme depower...perfecto dus! en je kite behoudt zijn waarde!!!!
|
|
|
Wimt

Berichten: 2498
|
Jij snapt `t , Diederik, behoeven die Chinezen ook wat minder te naaien, en beter voor milieu.
|
|
|
Wimt

Berichten: 2498
|
Heb RRD 9 m gekocht, in 5 uurtjes andere toming, met 4 nieuwe LE punten, en one-pump. Heb ik dus voor 200 euro een mega-kite, daar is bijna geen Kerstman voor nodig.
|
|
|
Wimt

Berichten: 2498
|
Hallo fans, nog geen foto`s, maar ik heb intussen nog heel wat moeten veranderen, dus maar beter zo. As woendsdag ben ik op Brouwersdam, zaterdag ook.
Met foto`s is niets uit te leggen, wel met een webcam. Wie heeft er dan gelegenheid om te cammen? 0653317221
De 16 m is top, vliegt,draait,depowert super met lage bardruk. De 9 m is denk ik nu ook goed. Deze is veel simpeler gemaakt, niets aan de kite veranderd, en een simpelere toming.
Verder een stopper gemaakt a la Slingshot, enz.
|
|
|
Stanley

Berichten: 1039
|
Heb nog een tip, ik heb een droogpak, en een impactvest. Die wil toch wel eeens omhoogkruipen. Ik heb op dat vest een halve tube siliconenkit gedaan, kruipt nu niet meer op.
Wim, je kan dat impact vest ook onder je droogpak aandoen blijft ie ook mooi droog.
|
|
|
jurrr

Berichten: 345
|
heb je je lijnen ook met ducktape vast gemaakt ofzo ??
|
|
|
|
Wimt

Berichten: 2498
|
Kan alvast zeggen dat de aanknooppunte aan de LE van de Tkoon zitten op; 68 en 134 cm vanaf einde LE.
Het touw met de ring komt tot einde LE.
De lengte van de stuurlijn is124 cm tot aan de knooppunten, en 26 cm daaronder is de knoop van waar de stuurlijjn aankomt.
Deze kite heeft 16 cm onder de nettoming een vouw in de kite, die aan de TE kant totaal 40 cm innneemt.
Deze vouw, die ervoor zorgt dat de kite wat gebogen is bij de LE, is misschien niet nodig, bij de 9 m in ieder geval niet. Dit is niet meer nodig, sinds ik die nettoming toepas aan de 2 de strut van af het einde van de kite, want nu wordt dmv een lijn vanaf die toming het naar buitengaan van de einde van de LE bij poweren van de kite, tegengegaan, dus zal die kromming van de LE waarschijnlijk ook niet meer nodig zijn.
Denk eraan dat je bij naaien, de standaard 70 naald gebruikt, anders krijg je teveel perforatie.
De kite maken als bijv. de 9 m RRD type six, kost ongeveer 6 uren, het meeste werk zit in het afstellen, maar je hebt nu al erg goede richtlijnen, als je het kunt verstaan op de video. De gebruik een 50 jaar oude naaimachine, wel electrisch, geen Singer.
De RRD is nog niet optimaal getuned, de Takoon wel, behalve het snel draaien nog niet optimaal. Nogmaals, deze Takoon vliegt beter in elk opzicht, dan de X-bow ooit heeft gedaan.
Het nettoming kan het profiel van de strut veranderen, zoals op de video is aangegeven, maar deze profielFORM kan ook nog makkelijk worden beeinvloed d.m.v de lengtevreandering van het touwtje dat aan de LE vastzit.
Bij de RRD ben ik vergeten aan te geven dat er paralel aan de Stuurlijntouw, met de dikke knopen, een lijn loopt om de uitslag van de stuurlijn te beperken. Want immers; de stuurlijn loopt via een katrol op het standaard stuurlijnpunt, via een oog naar de dikke depowerlijn. Bij sterk aantrekken van de stuurlijn, zou zodoende de carbonlat kunnen knappen. Dus die paralelle lijn gaat dat tegen.
De Pinda, met hoofdletter, bevalt mij zo goed, dat ik de outline heb overgetrokken, zo dat ik bij verlies, dezelfde vorm nog heb. Ik had ook een kleinere Pinda, maar die was overbodig, omdat de range vanwege die vorm, erg groot is. De directional is super voor springen en waven, alleen hebben we helaas niet zoveel waves in Zeeland.
De dikte van de plank is 3 mm populierenhout, en 5 mm schuim, 1,2 cm concaaf.
De luchtpomp kan op een boormachine-accu wel 20 of meer kites oppompen.
Vrees niet te vragen, groeten, Wim
|
|
|
Wimt

Berichten: 2498
|
Dat tunen is best leuk, touwtje een 5 cm opschuiven, en je hebt een andere kite.
Ik had nog niet vermeld, dat je de mate van vlakheid (open staan van de kite) ook kunt trimmen. Dus bij weinig wind meer open zetten, bij meer wind kiezen ook voor meer stabiliteit.
Het versnellen van de draaisnelheid, gebeurt door de nettoming. Die zorgt voor profielverstoring aan de kant van de kite, waarheen de kite moet draaien. Om dat effect te versterken, is de mate van naar achteren buigen van de LE, te verstellen d.m.v. het touwtje aan de LE
|
|
|
TijN

Berichten: 426
|
jeetje mina zeg, respect wel!! wat een boel kite's (geschokt_kitesmiley) krijgen we ooit ook nog test filmpjes te zien?? kom je ergens uit het oosten van het land?? zo'n accent heb je wel een beetje (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
Joris

Berichten: 1631
|
wimt je bent men helt! maar we willen ze natuurlijk wel in actie zien, want dit zegt natuurlijk niets 
|
|
|
Silver Surfer

Berichten: 235
|
WAANZINNIG!!!!! Ik heb nu deel 1 gezien, heb drie kwartier liggen bijkomen, wimt. In één woord: Fantastisch. Jij hebt de echte beelden van de eerste tubekite MET toming. Ik dacht juist dat het de bedoeling was daarvan af te komen, maar een kniesoor die daar op let. En de uitleg is subliem. (grinnik_kitesmiley) Ik denk dat ik morgen wel weer voldoende bijgetrokken ben om deel 2 te bekijken. Uit de andere berichten maak ik alleen al op dat er geen beelden zijn van de kites in de lucht. Dit zou ik wel betreuren. Maar het begin is er. Velen hebben hier al om gevraagd, dus ga zo door! 
|
|
|
Wimt

Berichten: 2498
|
Bedankt Silver, dat je nu ook een fan bent.  Ik heb zelf geen camera, bovendien zou ik mijzelf in actie niet kunnen filmen. Als het meezit ben ik zaterdag of vrijdag op Brouwersdam
|
|
|
Wimt

Berichten: 2498
|
wimt je bent men helt! maar we willen ze natuurlijk wel in actie zien, want dit zegt natuurlijk niets  Mijn woord zegt niets? Ben nog wel van origine een Fries, woon nu in Maastricht. Meerijden naar Zeeland, 13 euro. 0653317221
|
|
|
roelvdgun

Berichten: 591
|
he, t was eerst 10 euro, zo sterk is de inflatie tog ook niet?
|
|
|
Tom Kite

Berichten: 480
|
he, t was eerst 10 euro, zo sterk is de inflatie tog ook niet?
Haha, maar nu rijd je wel met een beroemdheid mee eh, daar betaal je dan wat extra voor  Ben trouwens ook wel erg benieuwd naar een filmpje dat je de kites in actie ziet, want heb niet zo veel verstand van tomingen van een kite 
|
|
|
Jolien.

Berichten: 1152
|
Eindelijk foto's van Wimt.. top 
|
|
|
Maurits

Berichten: 1008
|
ehy Wimt, misschien is het leuk om een keer een eigen site (blog) te gaan beginnen. Hierop post je dat je plannen en je bevindingen en nu ook je eigen movies. Misschien is het een idee?
|
|
|
Morres

Berichten: 9427
|
deze thread heet foto's van wimt, maar ik zei ze amper...
|
|
|
jeroen90

Berichten: 726
|
OMG... hahahah wimt je bent de enigste op de wereld die dit zou kunnen doen. Maarja het filmpje als ze vliegen wil ik ook wel zien. Wel veel toming trouwens.. als je maar plezier in het kiteen hebt he 
|
|
|
Wimt

Berichten: 2498
|
ehy Wimt, misschien is het leuk om een keer een eigen site (blog) te gaan beginnen. Hierop post je dat je plannen en je bevindingen en nu ook je eigen movies. Misschien is het een idee?
Zoveel nieuws heb ik nou ook weer niet. Vandaag a.d.h.v. de rocker-tabel van de Demon, op deze site, de Demon gemaakt. In 6 uurtjes, incl. naar de Gamma gaan, rockertafel maken enz. Morgen de inserts erin en klaar. Mooi, neen, ga `m ook niet schuren. Is weer eens wat anders dan een Pinda. Maat; 1.25 m bij 43 (2 cm breder, kan ik eenvoudig versmallen met de decoupeerzaag), onder UD 550, aan de zijkanten, want is 8 mm concaaf. En boven en onder 200 keper, 1 laag, 4 mm populieren hout onder, en boven deels hout (bovenste deel van het concaaf, i.v.m drukopvang, dat van hout beter is dan schuim) deels schuim. Totale dikte weer 9 mm. Maar concaaf meegeteld (8 gedeeld door 2), kom je samen eigenlijk op 13 uit. Outline van een tijdschrift overgenomen met een schuifmaat en rek. machine. Alles gaat in 1 keer in de vacuum, p.o. een stuk keper dubbelgevouwen bij het inlaten, maar ach. Gebruik inslagmoeren, deze keer gegalvaniseeerd, 5 mm bij Gamma. Iets ruimte geslepen boven de ondertriplex, en een gaatje in de boventriplex (inslagmoeren hebben nml. een plaatje aan de moer, waar je ruimte voor moet maken.) Denk dat het wel goed zit. Doe er alleen nog blanke DD-lak op. Een keer. Als de zon weer eens gaat schijnen. Dit hele weekend zit ik bij schoonfam. in Tilburg, dicht bij zee, dus ik zal het hele weekend wel op zee zitten. Van Gaastra niets gehoord, Maar dat is normaal; ook Brunotti en Flysurfer laten ook nooit iets van zich horen. Inovatie is schijnbaar niet belangrijk.
|
|
|