Windvenster...?

X2Nick

September 18, 2006, 01:19:38
edit2Rapporteer  
Vandaag even gevaren... waren er 2 andren ook bezig met een kite... wij staan te kijken. En ja hoor kite op 12 uur omhoog ThumpDown!!! Wij lopen er even heen... staan daar te praten en die 2 hadden dus les gehad van een IKO gecertificeerde kiteschool ListenToMe!!! Die 2 wisten dus helemaal NIKS van het windvenster, powerzone e.d. af!!! Door de kiteleraar is dus gezegt van..."de wind is goed we gaan het water op". Ik vindt dit niet in orde voor een IKO gecertificeerde kiteschool... wat vinden julie hier van?
Juiz

Geen avatar

Antwoord #1 September 18, 2006, 01:25:37
edit2Rapporteer  
Overbodig om te zeggen wat ik hier van vind.
Weet uit ervaring dat het veel vaker gebeurt. Je krijgt bij dat soort scholen zelfs een IKO certificaat, ook al kan je in principe nog vrijwel  niets.  Hele slechte zaak!! ThumpDown
Kiteclub Twente
Gast
Antwoord #2 September 18, 2006, 01:27:29
edit2Rapporteer  
Euhm X2Nick volgens mij heb jij geen les gehad want op 3 uur en 9 uur en 12 is de neutrale zone en is je kite dus uit het windvenster. schater

Groeten Kiteclub Twente
Erik de Berik

Antwoord #3 September 18, 2006, 01:27:32
edit2Rapporteer  
welke wind???  (angry_kitesmiley)
X2Nick

Antwoord #4 September 18, 2006, 01:32:44
edit2Rapporteer  
Euhm X2Nick volgens mij heb jij geen les gehad want op 3 uur en 9 uur en 12 is de neutrale zone en is je kite dus uit het windvenster. schater

Groeten Kiteclub Twente

Op 12 uur je kite oplaten??? oh ja... dan gaat ie idd niet door de powerzone heen!!! VOLENS MIJ HEB JIJ  NOOIT LES GEHAD!!!
Dieter

Antwoord #5 September 18, 2006, 01:35:48
edit2Rapporteer  
mensen laat iedereen toch nog een beetje doen aub, heb de indruk dat de laatste tijd iedereen iedereen de les wil spellen.
martijn85

Geen avatar

Antwoord #6 September 18, 2006, 01:36:46
edit2Rapporteer  
X2Nick uit welk ei kom jij???????????????????????? Kiteclub twente probeert alleen maar grappig te zijn.................. (met de nadruk op probeert!).
Als je je kite toch op 12 uur hebt vangt ie inprincipe weinig wind......................(12 uur in t verticale venster), dat is dus zijn grap;).
Idefixe

Antwoord #7 September 18, 2006, 01:57:12
edit2Rapporteer  
eeeeuuuhm "kiteclub" Twente als iemand zegt dat er een kite op 12 uur wordt opgelaten en je begint dan te praten over 3,9 en 12 uur neutrale zone dan ben je misschien wel grappig maar ook behoorlijk stompzinning bezig. Als je kite op 12 uur BOVEN je staat, staat de kite misschien wel neutraal maar een kite oplaten doe je in de regel vanaf de grond en als dan je kite op de grond op 12 uur staat ( recht downwind dus) gaat tie dwars door de powerzone omhoog en dat is dus absoluut link / not done. En om hier nu de indruk te wekken dat dat wel kan is echt niet handig
Ik was er trouwens bij. Er stond vanmiddag bij ons voldoende wind voor X2Nick om met de 18 meter en mijn 152 board lekker te varen. Ik weet het,18 meter is traag / lomp maar goed: hij kon wel varen. Ikke met m'n 95 kg dus niet. Vanuit mijn ooghoeken zag ik een rood vliegertje dwars door de powerzone omhoog gaan. ( ik schat) meisje van 14 met windsurftrapeze ( geen handle op haar rug) jochie van 14 achter haar en de andere jongen de kite op 12 uur omhoog..........
Ik had toch niets te doen ( te weinig wind :-( ) dus ik heb ze even aangesproken: Hadden officiëel les gehad maar wisten echt HELEMAAL NIETS van het windvenster / powerzone. Waren echte beginners en hun verhaal over les kwam wel serieus over. Één van de vaders kwam later ook nog even langs. Waren geen praatjesmakers of wat dan ook, gewoon serieuze kidds die les hadden gehad: "Volgens de instructeur stond er een lekker windje dus zijn ze maar snel het water opgegaan....................."
Idefixe

Antwoord #8 September 18, 2006, 02:02:41
edit2Rapporteer  
lekker grappig: wordt er volgende week een beginner met een bak wind met z'n kite vanaf de grond / 12 uur tegen bijv een auto? geslingerd ( want dat kan toch zeiden ze in Twente of was dat nu een grapje?)
northtoro2
Gast
Antwoord #9 September 18, 2006, 02:10:27
edit2Rapporteer  
whaha kite club twente laat me niet lachen die hebben nog een hoop te leren zo te zien!!!
Le Coq
Gast
Antwoord #10 September 18, 2006, 04:04:14
edit2Rapporteer  
Twente?? Hebben ze daar water dan????
Frank77

Antwoord #11 September 18, 2006, 04:05:41
edit2Rapporteer  
Twente??? Ooh daar waar normaal geen wind en geen water is?
Misschien dat het daar dan wel kan  ThumpsUp

Kiteclub twente
Gast
Antwoord #12 September 18, 2006, 05:11:40
edit2Rapporteer  
srry jongens ik vatte in het verhaal op dat de kite op 12 uur stond in het verticale venster.
dus bij deze X2nick goed dat je ze hebt aangesproken, en laat ze de volgende keer op 3 of 9 uur in het horizontale venster de kite oplaten inplaats van 12 uur.

Groeten Kiteclub twente
Geronimo79

Antwoord #13 September 18, 2006, 05:49:28
edit2Rapporteer  
Maar... je weet toch zelfs als beginner... bedoel... je ziet toch andere kiters voor je begint... dan ben je toch niet zo stom em op 12 uur op te laten....
En wat voor leraar ben je, als je dit niet even verteld.. Kan ik me echt niet voorstellen... Ben zelf snowboardleraar, laat me leerlingen toch ook niet op een big air beginnen.... (omdat het toevallig leuk zou zijn...)

Ze mogen dat IKO certificaat wel weer eens onder de loep nemen... En leraren die dit soort dingen toe laten... direct het certificaat ontnemen. ook de school die dit toelaat trouwens.
Tom

Antwoord #14 September 18, 2006, 07:15:24
edit2Rapporteer  
Maar... je weet toch zelfs als beginner... bedoel... je ziet toch andere kiters voor je begint... dan ben je toch niet zo stom em op 12 uur op te laten....
En wat voor leraar ben je, als je dit niet even verteld.. Kan ik me echt niet voorstellen... Ben zelf snowboardleraar, laat me leerlingen toch ook niet op een big air beginnen.... (omdat het toevallig leuk zou zijn...)

Ze mogen dat IKO certificaat wel weer eens onder de loep nemen... En leraren die dit soort dingen toe laten... direct het certificaat ontnemen. ook de school die dit toelaat trouwens.

Met het IKO certificaat is helemaal niks mis, heb zelf afgelopen zomer de cursus gehad van Maarten en dingen als dit worden super goed behandeld evenals alle belangrijke zaken! Maarten is een vakman en leid zijn instructeurs biezonder goed op naar mijn mening.
Als zaken als dit voorkomen snap ik best dat jullie je afvragen wat er mis mee is. Maar je zou je moeten afvragen wat is er mis met die persoon dat hij zover afwijkt van de iko normen kwa lesgeven? En verteld die persoon(die beginner) wel de gehele waarheid wat hem geleerd is? Het is natuurlijk in zo'n situatie erg makkelijk het van je af te schuiven...
kentyman

Antwoord #15 September 18, 2006, 17:41:05
edit2Rapporteer  

Met het IKO certificaat is helemaal niks mis, heb zelf afgelopen zomer de cursus gehad van Maarten en dingen als dit worden super goed behandeld evenals alle belangrijke zaken! Maarten is een vakman en leid zijn instructeurs biezonder goed op naar mijn mening.
Als zaken als dit voorkomen snap ik best dat jullie je afvragen wat er mis mee is. Maar je zou je moeten afvragen wat is er mis met die persoon dat hij zover afwijkt van de iko normen kwa lesgeven? En verteld die persoon(die beginner) wel de gehele waarheid wat hem geleerd is? Het is natuurlijk in zo'n situatie erg makkelijk het van je af te schuiven...

mee eens!
Ik heb ook m'n IKO gehaald bij Maarten Huisman en dat is een serieuze en degelijke opleiding geweest. Ook IKO zelf (de organisatie) doet zijn best om de kwaliteit van de IKO instructeurs en IKO scholen te waarborgen. Als kiteschool moet je aan veel eisen voldoen om jezelf "IKO centre" te mogen noemen.
Als een kiteschool een keer dat certificaat heeft (IKO centre) dan is er verder weinig controle vanuit IKO om te checken of de school de IKO maatstaven nog wel hanteerd. De enige vorm van feedback zijn eigenlijk de IKO-forms die leerlingen invullen na een les.

Ik vind zelf dan IKO (ondanks enige gebreken) een goede organisatie / een goed initiatief. Ik denk ook dat het erg belangrijk is dat we proberen de IKO standaard hoog te houden. De "kwaliteit van IKO" is slechts zo hoog als de kwaliteit van de IKO scholen en instructeurs.

Als er dus een school is die zich wel voor IKO centre uitgeeft maar zich niet aan de IKO richtlijnen houdt dan vind ik dat een zeer ernstige zaak! Het lijkt mij dan ook niet meer dan logisch dat zo'n school daarop wordt aangesproken / zo'n instructeur op z'n vingers wordt getikt. Wat mij betreft zou er best wat meer openheid mogen zijn over hoe de verschillende scholen lesgeven / wie zich goed aan de richtlijnen houdt en wie niet...

Natuurlijk moet je hier heel voorzichtig mee zijn omdat het makkelijk is om een school zwart te maken, maar als een school de IKO-standaard ondermijnt dan is dat slecht voor de hele kite-sport!
Idefixe

Antwoord #16 September 18, 2006, 23:03:54
edit2Rapporteer  
De naam van de hier betreffende school is bij mij bekend. Ik ken de mensen van de school en heb zelf de ervaring dat zij best wel serieus met het kitesurfgebeuren omgaan. Ik noem daarom bewust de naam van de school niet, het is inderdaad makkelijk om hier ff een school zwart te gaan maken. Dat is dus absoluut niet de bedoeling van dit verhaal! Blijft natuurlijk het probleem dat scholen over het algemeen zelf kunnen bepalen hoe de lessen worden opgebouwd, wat de minimale inhoud / onderwerpen voor een basiscursus is en je bent als school natuurlijk ook afhankelijk van wat de capaciteiten van de leerling zijn.... ik ben overigens best wel benieuwd of scholen wel eens tegen cursiten zeggen: "joh volgens mij ben je absoluut niet geschikt voor deze sport?
Parkie

Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #17 September 19, 2006, 02:58:39
edit2Rapporteer  
Idefix :

Als je de desbetreffende kiteschool toch kent, vind ik dat je hun dit voorval best even
kunt mededelen.
Om herhaling te voorkomen.
wonis

Antwoord #18 September 19, 2006, 03:54:24
edit2Rapporteer  

Groeten Kiteclub Twente

12 uur neutrale zone? Zeg dan niets!
Gj

Antwoord #19 September 19, 2006, 04:05:27
edit2Rapporteer  
god gaat weer nergens over. altijd zelfde. *zucht*
Nino

Antwoord #20 September 20, 2006, 01:16:35
edit2Rapporteer  
Nobody is perfect, dus ik zou de kiteschool-zonder-naam (vriendelijk doch dringend) willen verzoeken hier even een reactie te geven.

En wat mij betreft mag die naam anders best genoemd worden..

Nino
Spoon

Antwoord #21 September 20, 2006, 01:31:20
edit2Rapporteer  
uhm sorry hoor. maar club twente heeft volgends mij wel gelijk..

ik bedoel..

Dit is toch de indeling van de kitezones?
Je kan een kite niet oplaten op twaalf uur, want dat is boven je. Je kan wel een kite oplaten op 6 uur richting 12 recht door de powerzone. ThumpDown
of ben ik nu helemaal van de pot gepleurt?  loser (shame_kitesmiley)

maar wat x2nick probeert te zeggen is wel weer goed.  ThumpsUp
Niet doen! is niet zo goed voor je gezondheid  (grinnik_kitesmiley)
Stanley

Antwoord #22 September 20, 2006, 02:42:01
edit2Rapporteer  
De term 6 uur is mij niet bekend,
Maar het is wel de positie waar Nick het overheeft.
Dus met oplaten dwars door je powerzone, opzich niks mis mee als lje weet wat je doet.
Endat was in dit geval volgens mij niet zo dus top om die gasten aan te spreken.
Beter 1 keer teveel dan weer een uitvaart
Kiteclub Twente
Gast
Antwoord #23 September 20, 2006, 03:26:02
edit2Rapporteer  
zal spoon dan de enigste zijn hier op het forum zijn die me snapt?
maarjah dan zijn er van die lollige ventjes hierzo die grapjes maken over een heel gevaarlijk onderdeel van het kitesurfen: DE KITE OPLATEN!!!m EN VERSTANDELIJK GEBRUIK HIERVAN ThumpDown

Groeten Kiteclub Twente
Kondor 11

Antwoord #24 September 20, 2006, 04:36:49
edit2Rapporteer  
Stelletje zeikerts
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.