Poll: wie o wie kan er hier alemaal een self rescue?

WaZuP

Oktober 16, 2006, 01:55:46
edit2Rapporteer  
Vanwege weer een absurt bericht van iemand die door de reddings brigade eruit gevist moest worden vraag ik me eigenlijk af:

wIE KAN ER ALLEMAAL EEN SELFRESCUE EN HEEFT ER DAADWERKELIJKK WELEENS EEN GEDAAN?

Want volgens mij kan echt maar 25% kitend nederland een selfresceu ofzo als je al die abnormale berichten hoort
WaZuP

Antwoord #1 Oktober 16, 2006, 01:57:41
edit2Rapporteer  
Ik heb er denk ik zo'n 5 gemaakt, waarvan de laatste zo goed ging dat ik geen enkele draai in mijn lijnen had bar 4 x spinnen en klaar Smiley

lodewijk
Gast
Antwoord #2 Oktober 16, 2006, 01:59:24
edit2Rapporteer  
Nog nooit meegemaakt, maar houden zo ook.
WaZuP

Antwoord #3 Oktober 16, 2006, 02:01:00
edit2Rapporteer  
maar kun je hem ook?

Want dit moet je seriues echt minimaal een x oefenen anders krijg je dus het probleem wat we nu hebben teveel ongelukken en ingrepen van de reddingsbrigade
CHRIZZZZ

Antwoord #4 Oktober 16, 2006, 02:05:07
edit2Rapporteer  
nog nooit gedaan, maar genoeg over gelezen...

zegt niet dat het werkt, maar ik ben iig goed voorbereid.
verveling
Gast
Antwoord #5 Oktober 16, 2006, 02:05:38
edit2Rapporteer  
Vertel mij dat dan maar eens  ThumpsUp

hagaer

Antwoord #6 Oktober 16, 2006, 02:18:40
edit2Rapporteer  
1keer gedaan
ging niet top maar ging
Psychotic

Antwoord #7 Oktober 16, 2006, 02:20:12
edit2Rapporteer  
yep, geen enkel probleem
Remko

Antwoord #8 Oktober 16, 2006, 02:44:24
edit2Rapporteer  
Pas nog op de Kaloot. Chickenloop schoot los na een wat slordige landing. Handen losjes aan de bar...dus daar ging mijn kite al spiralend aan de safety het water in. Dan zit er niets anders op dan je lijnen inrollen en op je resque-handles naar de kant. Dit ging overigens vebazingwekkend vlot en ik kon zelfs nog iets van hoogte houden. Gelukkig waren er voldoende maten om zich over mijn plank te ontfermen dus daar hoefde ik me ook geen zorgen om te maken. Na afloop werd ik wel geconfronteerd met een zwaar ontmoedigende kluwen spaggettie om mijn bar.
Lex

Antwoord #9 Oktober 16, 2006, 02:54:08
edit2Rapporteer  
Nee, ik moet eerlijk zeggen dat ik dat nog nooit gedaan en geoefend heb. Ik kite wel altijd op oostvoorne, en ik weet wel hoe het moet. Als het niet zo druk is maar een keer proberen.
Vinni

Antwoord #10 Oktober 16, 2006, 02:57:23
edit2Rapporteer  
Ik weet hoe het moet, maar nog nooit hoeven te gebruiken ThumpsUp
Naish........what else???

Antwoord #11 Oktober 16, 2006, 02:57:31
edit2Rapporteer  
Vertel dan maar eens hoe dit deed!!!!!
Lex

Antwoord #12 Oktober 16, 2006, 03:02:36
edit2Rapporteer  
http://www.kitefilm.com/video/rescue_techniques_part1.wmv

http://www.kitefilm.com/video/rescue_techniques_part2.wmv
lennart

Antwoord #13 Oktober 16, 2006, 03:11:40
edit2Rapporteer  
no problmo zo gedaan 
hOe hA HeNniE

Antwoord #14 Oktober 16, 2006, 03:44:40
edit2Rapporteer  
no problemo, goed om dit (weer) eens onder de aandacht te brengen.
snap ook wel dat niet iedereen dit zomaar gaat oefenen, maar je safety een aantal x testen is wel het minimale wat je kunt (en moet) doen.

gr danny
WaZuP

Antwoord #15 Oktober 16, 2006, 03:53:44
edit2Rapporteer  
Jongens hier begint echt al de veiligheid van de sport,

je quick release een x gebruiken om eraan gewend te raken is een must liest nog doe je het 3 keer in een sessie of ga je onder een boom hangen en doe het een half uur per week.

ER ZIJN JONGENS OVERLEDEN OMDAT ZE NIET UITOMATISCH DE QUICK RELEASE LOSGOOIEN

en die fractie van een seconde ben je te laat en heb je pech zoals een hoop mensen MET DE DDOD al hebben moeten bekopen waarom gooid het overgrootte deel kiters er dan nog met de pet na>?

ThumpDown ThumpDown ThumpDown ThumpDown

Joris

Antwoord #16 Oktober 16, 2006, 03:55:31
edit2Rapporteer  
2x gedaan, gaat niet 100% soepel maar wel goed.
Psychotic

Antwoord #17 Oktober 16, 2006, 03:58:08
edit2Rapporteer  
Pas nog op de Kaloot. Chickenloop schoot los na een wat slordige landing. Handen losjes aan de bar...dus daar ging mijn kite al spiralend aan de safety het water in. Dan zit er niets anders op dan je lijnen inrollen en op je resque-handles naar de kant. Dit ging overigens vebazingwekkend vlot en ik kon zelfs nog iets van hoogte houden. Gelukkig waren er voldoende maten om zich over mijn plank te ontfermen dus daar hoefde ik me ook geen zorgen om te maken. Na afloop werd ik wel geconfronteerd met een zwaar ontmoedigende kluwen spaggettie om mijn bar.

Kan je je kite niet herstarten nadat je gelost hebt? Zal niet echt aanmoedigen om dat ding te trekken zullen we maar zeggen. Standaard bij Cshapes of? Heb het nl nog niet veel gehoord.
WaZuP

Antwoord #18 Oktober 16, 2006, 04:00:50
edit2Rapporteer  
Dat was het oude systeem tot 5th line zo hebben wedus al die jaren rond moeten varen weet nog wel de barren van 2002 en eerder hadden nooit eens quickrelease gehoord
Joris

Antwoord #19 Oktober 16, 2006, 04:06:49
edit2Rapporteer  
inderdaad. volgens mij zijn alle systemen met een leash aan 1 van de 4 lijnen niet herstartbaar.
Tom Kite

Antwoord #20 Oktober 16, 2006, 04:13:55
edit2Rapporteer  
Wat word er precies bedoeld met een self rescue?

Ik ben al super vaak met m'n kite in de zee neergestort, maar dan word ik altijd door de kite naar de kant getrokken en kan ik daar rustig opnieuw opstarten.

TijN

Antwoord #21 Oktober 16, 2006, 04:55:26
edit2Rapporteer  
Wat word er precies bedoeld met een self rescue?

Ik ben al super vaak met m'n kite in de zee neergestort, maar dan word ik altijd door de kite naar de kant getrokken en kan ik daar rustig opnieuw opstarten.

kijk de self rescue filmpjes??
Tom

Antwoord #22 Oktober 16, 2006, 05:13:54
edit2Rapporteer  
Wat je allemaal niet leert met de IKO instructeurscursus Grin
Daarvoor had ik wel een idee hoe ongeveer dus ken het wel
Lord of the Boards

Antwoord #23 Oktober 16, 2006, 05:26:55
edit2Rapporteer  
De self rescue die je toepast, hangt af van de omstandigheden. Ik heb al een aantal self rescues meegemaakt:

Aanlandige wind richting basaltblokken. Ik had een oud 4-lijns systeem. Mijn CL haakte uit en de kite hing nog aan 1 lijn. Herstarten was geen optie. Ik was nog ver van het basalt af, dus had alle tijd om de boel binnen te halen. Lijnen netjes opgerold en LE van de kite vast leeg laten lopen. Kite opgerold. Struts vol gelaten voor drijfvermogen.

Hetzelfde geintje met aflandige wind. Kite binnengehaald en lijnen netjes opgerold. Daarna 1 kant los gemaakt (ook voor safety!!). Self rescue door me laten slepen naar het ondiepe gedeelte om daarna terug te lopen.

Plotseling toenemende wind (ondiep water). Safety losgetrokken en kite binnengehaald.

Nog een keer CL uigehaakt, maar nu met een Gaastra Stealth bar. Leash zat vast aan de CL, dus de hele kite was weg. Zwemmen dus met boardje. Iemand anders heeft de kite opgepikt.

Verder land ik mijn kite wel eens alleen. Zachtjes laten landen in het water, 5e lijn helemaal aantrekken en dan alles tegelijk oprollen om de kite binnen te halen.

Wat je moet doen hangt dus echt van de situatie af. Blijf in ieder geval altijd rustig en bedenk wat je het best kan doen. Oefen eens wat als de wind tijdens een kitesessie ineens wegvalt ofzo. Vooral de self-rescue waarbij je de beide tips vastpakt om je te laten slepen door je kite is erg handig om te oefenen. Soms moet daarvoor wat lucht uit je LE om hem makkelijker dubbel te kunnen vouwen (vooral bij die hoge druk die tegenwoordig vaak erin gepompt wordt). Maak in ieder geval bij elke self rescue aan 1 kant de lijnen los (denk er wel om dat je niet de lijn losmaakt waar je leash aan zit). Je kite kan dan geen druk meer opbouwen.

Oefenen is echt belangrijk, zodat je in een echte noodsituatie alvast wat ervaring hebt. Een goede start hiervoor is om na een sessie je safety te testen!
Tom Kite

Antwoord #24 Oktober 16, 2006, 05:28:35
edit2Rapporteer  
Heb de filmpjes bekeken. Mijn instructeur heeft miij op het droge een rescue actie laten doen, ik moest de bar loslaten, kite storte neer, en ik moest de lijnen strak houden en de lijnen op de bar rollen en zo naar de kite lopen.

Dit lijkt me toch ook wel veel veiliger dan langs de lijnen te zwemmen ?!?!?! Zo is de kans erg klein dat je in je lijnen komt.

Meestal als mijn kite in het water neerstort en ik krijg hem niet gerelaunched laat ik mijn kite me naar de wal slepen en zwem ik een beetje mee. Mijn lijnen blijven altijd strak staan, dus kan ik er nooit mee in de knoop mee raken. Zodra ik dan op het land "aanspoel" kan ik mijn kite herstarten en weer verder gaan.

« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.