Nee niet de vijfde lijn gebruiken om de kite opengeklapt te houden. Neem idd een andere lijn.
Ik heb het eerst een keer geoefend. Met de vijfde. Toen ik dichtbij de kite kwam, gng hij weer vliegen. Vervelend als je dan een arm of been in de lijnen hebt.
Waarom ging hij vliegen?
Hoe dichter je bij de leading edge komt, hoe meer spanning er op de andere lijnen komt. Omdat het verschil in lijnlengte opgesoupeerd wordt in de afstand van de pumpleash tot de tip. En de vijfde lijn trekt hem dan mooi omhoog in de powerzone.
Dit was een 16 m.
Een keer op Vlieland in zware deining kostte het wel 20' om de lijnen op te rollen. Met de stroming mee was ik meer dan een km van m'n plek. Toen ik halverwege het teruglopen was, kwam een reddingsboot. Die was gebeld door iemand van het Badhuis die vond dat ik te lang in zee dreef, zo ver dat het niet meer zichtbaar was of ik dichter bij de kant kwam. De kust loopt daar een beetje rond.
Ik ben wel donateur van de KNRM. Die wordt niet door de overheid betaald.
Waarom niet?
De Arbodienst zou nooit tolereren dat mensen hun leven wagen. (Met windkracht 11 overstappen op een andere boot etc.). Dat kan alleen vrijwillig.
| ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
|
|