bar conversie 10 > 12mm voor 5de lijn

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Oktober 17, 2006, 15:57:42
edit2Rapporteer  
Als follow-up op een topic op het discussieforum over de vijfde lijn die in mijn vingers sneed, met hulp en tips van de diversen aanwezigen aldaar een kleine operatie aan de bar uitgevoerd om een dikker vijfde lijn door de bar te geleiden.
Doel was om één en ander uit te voeren zonder de bar structureel te verzwakken. Een ander doel was om het goedkoop en snel te doen.
Eerst een stukje 4mm omvlochten dyneema gehaald (touwhuis), ter vervanging van de eerste 5,5m (tot aan de stop) van de vijfde lijn. Toen gemeten wat de benodigde diameter voor de bar-doorvoer was, 12mm leek OK.
Voorzichtig de PA of POM glijringen die in de bar zaten afgebroken. De restanten van de glijringen uitgeboord. Wat bleek dat er een gat van 12mm in de bar zat, dus meteen groot genoeg.  Toen de stukjes glijring weer op de plaats gezet met een stukje krimphuls (electronica zaak heeft ze). De gaatjes voorzichtig doorgeprikt en opgeschuurd zodat er een mooie vloeiende outloop voor de touwen ontstont. Omdat de firma Naish het gat zelf gewoon door het carbon pakketje had geboord, zat er wat kops carbon in het gat, dit heb ik afgesmeerd met wat epoxy. De lijnen zitten er in en het glijd als een jekko!
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #1 Oktober 17, 2006, 17:25:39
edit2Rapporteer  
netjes gedaan, ziet er profi uit. Net echt.
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #2 Oktober 18, 2006, 01:13:59
edit2Rapporteer  
...ik begrijp alleen niet dat jij dat gat bij Naish moest uitboren. Ik heb al mijn Naish barren voorzien van 5th en dat gaat er zonder extra uitboren zo doorhen !
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #3 Oktober 18, 2006, 02:42:53
edit2Rapporteer  
@ Marcel: check de achtergrond hiro: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=19969.0
er zat een dun dyneeme lijntje als 5th en dat dee pijn >> dikker lijntje erbij gekozen en dat werd teveel touw voor het gaatje en ging stroef lopen, voila
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #4 Oktober 18, 2006, 16:20:15
edit2Rapporteer  
...ik gebruik al vanaf het begin 3mm Marlow Dyneema voor het onderste stuk. Na 1x gebruik is die geplet en slijt niet of nauwelijks verder. Ik maak daar ook de bungee van die er pal boven zit. En zelfs dan hou ik ruimte over om nog twee of drie touwtjes erbij door het gat te laten lopen dus ik vermoed dat je een veel te dikke depowerlijn gebruikt. Ik heb daar nu 6 mm Dyneema doorheen lopen.

Het terugplaatsen van de plastic afdekringen, zoals het nu eigenlijk zijn, heeft mi geen nut. Bij mij slijt die centre bushing hole jaarlijks door en ik ben er nu mee gestopt om daar steeds een nieuwe in te zetten... Wanneer iemand die dingen in RVS heeft of maakt dan hou ik mij aanbevolen. Mijn gat wordt immers steeds groter  :Smiley 
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #5 Oktober 18, 2006, 16:41:14
edit2Rapporteer  
okay, zo ver was ik nog niet, ik zal wel zien of het in gebruik nog gaat slijten of rammelen en zo. Goed idee om die bushing uit rvs te maken, of evt alu. Tip voor de barrenbouwers lijkt me!
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #6 Oktober 18, 2006, 17:18:37
edit2Rapporteer  
Alu is zacht en slijt snel. Ander, groter probleeem is dat alu en carbon icm zeewater niet mixen. Geeft catodische oxidatie (bar wordt een batterij, Alu wordt weggevreten).
Alu krijgt een zwarte oxidatie laag. Dit komt aan je koord, geeft af op je handen.
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #7 Oktober 18, 2006, 17:26:11
edit2Rapporteer  
ik heb nu een 2005 bar uitgerust met de 2006 afdekdopjes ( van de bovenkant van de 2006 bar ) moest de bar klein beetje uitveilen en toen heb ik ze er met de banschroef en wat epoxy ingeduwd.. Is pas de eerste bar waar de dopje aan beiden kanten door waren gesleten..  wel net wat meer ruimte voor je 5e en chickenloop lijjn..
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #8 Oktober 18, 2006, 17:49:07
edit2Rapporteer  
(bar wordt een batterij, Alu wordt weggevreten).
Wouterb je hebt helemaal gelijk, was even vergeten dat carbon een geleider is. RVS dus. Of rollertjes? in een "#" opstelling, worden wel 8 rollertjes dan. POM busjes op rvs asjes. Als het sop de kool nog waard is tenminste. Eerst maar eens kijken of ik deze bar aan gort kan varen, ik ben immers nog maar net begonnen , als ik 30 meter met een kiteboard heb afgelegd is het veel - wellicht brengt de herfstvacantie daar verandering in.
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #9 Oktober 18, 2006, 18:15:30
edit2Rapporteer  
De goede term is trouwens: Galvanische corrosie.
Heeft niets met geleiding te maken maar alles met de plaats in de 'spanningsreeks der metalen'.
Koolstof (grafiet) is het meest edel, magnesium het minst (Aluminium staat ook niet echt hoog).
Asjes en rolletjes... Sop en kool verhaal, denk ik. Ook vanwege de 'fabriek' die je dan op bar moet bouwen
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.